رکنا:رئیس اتحادیه سوپرمارکت داران در پاسخ به این سؤال که فروشگاه‌های زنجیره‌ای چگونه قدرت تخفیف‌های بالا را دارند؟ گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتفاقاً کالاهایی را با تخفیف‌های خاص عرضه می‌کنند که یا برند مشهوری ندارد یا تاریخ‌مصرف آن در حال اتمام است.

رکنا اقتصادی:فروشگاه‌های زنجیره‌ای فعالیت سوپرمارکت‌ها در محلات را به‌شدت کاهش داده‌اند.
فروشگاه‌های زنجیره‌ای هنوز در مرحله بازار Store سنجی هستند/ حجم فروش سوپرمارکت‌ها کاهش‌یافته است
سعید درخشانی، رئیس اتحادیه سوپرمارکت داران با اعلام این مطلب در گفتگو با خبرنگار بولتن نیوز افزود: در حال حاضر در حدود 500 سوپرمارکت در تهران فعالیت می‌کند که حجم فروش این صنف و همکاران ما با راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای به‌شدت کاهش داشته است.
او در توضیح این مطلب افزود: در حقیقت این وضعیت سبب شده است برخی از همکاران ما به فکر تغییر کاربری باشند و شغل خود را عوض کنند چون مردم واقعاً کمتر از قبل از ما خرید می‌کنند.
او دلیل این اتفاق را از یک‌سو کاهش قدرت خرید مردم دانست و از سوی دیگر این مسئله را مورداشاره قرارداد که بخشی از خرید به فروشگاه‌های دارای تخفیف و زنجیره‌ای منتقل‌شده است.
او در پاسخ به این سؤال که با وضعیت فعلی آیا قصد ندارید تغییراتی را برای بهبود کیفیت فروش در دستور کار داشته باشید، گفت: خوب قدرت رقابت یک سوپرمارکت با فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ اندک است. طبیعتاً در بدو امر نمی‌شود وارد رقابت شد اما گذشت زمان میزان ماندگاری و موقعیت اصلی این دسته را در اقتصاد ایران آشکار می‌کند.
وی ادامه داد: حداقل متراژی که برای راه‌اندازی یک سوپرمارکت در نظر گرفته‌شده است، 70 متر تعیین‌شده، درنتیجه اگر کسی بخواهد سوپرمارکت راه‌اندازی کند، باید حتماً بین یک تا دو میلیارد تومان سرمایه داشته باشد، اما در شرایط کنونی سوددهی این شغل بسیار پایین است.
او در پاسخ به این سؤال که فروشگاه‌های زنجیره‌ای چگونه قدرت تخفیف‌های بالا را دارند؟ گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتفاقاً کالاهایی را با تخفیف‌های خاص عرضه می‌کنند که یا برند مشهوری ندارد یا تاریخ‌مصرف آن در حال اتمام است.
وی با اشاره به اینکه ترفندهای فروش مانند دو عدد بخر و سه عدد ببر وقتی است که کیفیت بالا در کالا وجود داشته باشد، گفت: وقتی شما یک تن ماهی یا رب یا هر کالای دیگری را در این روش خریداری کنید و بعد کیفیت پایین آن را ببینید طبیعی است که دیگر نسبت به خرید از آن برند اقدام نمی‌کنید.
درخشانی توضیح داد: برندهای مطرح نیز غالباً این نوع تخفیفی‌ها را نمی‌دهند و ساختار سوپرمارکت در محلات نیز طوری نیست که بتواند برندهای ناشناخته یا دارای کیفیت کم را به مشتریان دائمی خود عرضه کند.
وی با اشاره به اینکه این فروشگاه‌ها فعلاً در حال تاختن هستند، گفت: نمی‌شود فعلاً درباره ماهیت این فروشگاه‌ها صحبت کرد تا جایی که من می‌دانم خود این‌ها نیز در حال بازار سنجی هستند. به‌عنوان‌مثال این فروشگاه‌ها سرمایه‌گذاری کاملی نکرده‌اند، در حقیقت آن‌ها با اجاره فروشگاه‌هایشان، فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و همین امر که آن‌ها نسبت به خرید ملک اقدام نکرده‌اند، نشان می‌دهد هنوز در مرحله بازار سنجی هستند.
این فعال صنفی اضافه کرد: پیش‌تر نیز فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند شهر و روستا، فردوسی، کوروش و ... وجود داشتند اما همگی کم‌کم ورشکست شدند. به‌هرروی باید دید این شیوه جدید در ساختار خرده‌فروشی ایران پاسخگوست یا خیر.
او در پاسخ به این سؤال که ورود سرمایه‌گذاران خارجی مانند شرکت‌های ترکیه‌ای به بازار خرده‌فروشی ایران این بازار را به چه نحوی تحت تأثیر قرار داده و چه تغییراتی را ایجاد کرده است؟ گفت: این سرمایه‌گذاران نیز در حال بازار سنجی هستند و باید برای دریافت پاسخ تأمل کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 



اخبار مرتبط

خبرهای تصادفی

ارسال نظر