اعتکاف سال 96 در روز 22 فروردین آغاز می شود

زمان شروع اعتکاف سال 96
مهمترین ایام برای اعتکاف روزهای سپید ایام البیض یعنی روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم رجب و یا 10 روز آخر ماه رمضان است،که البته فضیلت رمضان بیشتر است.
روزهای سپید یا ایام البیض به روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم هر ماه قمری گویند که به باور مسلمانان ایام البیض ماه‌های رجب، شعبان و رمضان، دارای فضیلت بسیار است.
اما باید دانست که اعتکاف زمان اختصاصی ندارد و در هر زمانی می‌توان این عمل مستحبی را انجام داد و اوقات ذکر شده فقط زمان‌هایی است که فضیلت آن بیشتر است و تنها باید توجه داشت که اعتکاف ما در دو روزی که روزه در آن حرام است (عید فطر و عید قربان) قرار نگیرد.
مکان اعتکاف
بنابر روایت اعتکاف باید در مسجد جامع شهر صورت گیرد.
اعتکاف
اعتکاف از نظر لغوی مصدر باب افتعال از عکف است، که به معنی درنگ کردن و ادامه دادن است. اعتکاف یعنی گوشه نشینی و عزلت و در اصطلاح، بریدن از خلق و نزدیک شدن به حق. در دین مبین اسلام، منظور از اعتکاف آن است که شخص به منظور عبادت در مسجد متوقف شود. اعتکاف کردن در صورت نذر بر شخص واجب می‌گردد.
اعمال اعتکاف
از جمله شرایط معتکف؛ ایمان، عقل، نیت قربت (وقت نیت قبل از اذان صبح)، روزه‌دار باشد، اعتکاف آن کمتر از سه روز نباشد، محل اعتکاف آن در مسجد چهار گانه یا مسجد جامع باشد، اجازه شوهر نسبت به زن و اجازه پدر نسبت به فرزند لازم بوده و از محل اعتکاف خارج نشود.
انواع اعتکاف
اعتکاف بر دو نوع است. اعتکاف واجب که در این صورت شخص باید حتماً روزه‌دار باشد. البته روزه داشتن شرط لازم هر اعتکافی است. اعتکاف مستحب آن است که فرد بدون نذر یا عهد و قسم خود اقدام به این عمل بکند که در این صورت اگر تا سحر روز سوم در اعتکاف باشد، ادامه دادن آن تا آخر روز سوم واجب است و در صورت ترک آن، بر شخص واجب است که بعداً به جای آن معتکف شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 254289 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟