شهروز با هر زنی صحبت می کرد فکر می کردم قبلا با او ارتباط داشته است / بارها سر زده به محل کارش رفتم تا اینکه ...

افسوس! خانواده ام از این خصلت عام پسند به دور بودند وهمیشه تعصب وغرور همزادشان بود. فکر می کردند اگر به بچه هایشان محبت کنند از غرورشان کم میشود.

بخاطر محبت، دائما منتظر بودم کسی بیاید وهمه ی این کمبودهای مرا جبران کند و وجودم را از عشق واحترام سیراب کند.سال ها منتظر یک معجزه بودم تا آنکه خدا خواست و شهروز به خواستگاری ام آمد.

وقتی که در جلسه خواستگاری با شهروز صحبت می کردم چشمانش از مهربانی برق می زد وهمان لحظه تصمیم گرفتم که به او جواب مثبت بدهم ومی دانستم که خانواده ام نیز جوابشان مثبت است چرا که شهروز هم وضعیت مالی خوبی داشت وهم تحصیلات بالایی داشت واز نظر خانوادگی همسطح خودمان بود.

مراسم عقد وعروسی به سرعت انجام شد وبا دلی پر از امید به خانه بخت رفتم. زندگی ام با وجود همسر مهربانم خیلی خوب بود ولی نمیدانم چگونه افکاری ریشه سوزان به سراغ من وزندگی ام آمد شاید بخاطر این بود که مبادا همسرم عوض شود یا مهربانی اش نصیب کس دیگری شود.

به طوری که هروقت همسرم با خانمی احوال پرسی می کرد تصورم این بود که حتما با هم آشنایی قبلی دارن وچیزی بین آن ها گذشته ویا حتی وقتی با موبایلش صحبت می کرد من حتما باید گوش می دادم که با چه کسی صحبت می کند.

و وای به روزی که یکی از همکاران خانمش با او تماس می گرفت که زندگی مان آن روز جهنم میشد. واینکه همسرم به هیچ وجه حق نداشت خودش تنها جایی برود وحتی می شد روزهایی را که من سرزده به محل کارش میرفتم تا ببینم خدایی نکرده با خانمی مراوده نداشته باشد.

به خاطر اینگونه رفتارهایم ،همسرم بارها وبارها گفته بود که به نزد یک مشاور برو، ولی با واکنش سخت من مواجه می شد چرا که من او را به بی احساسی محکوم می کردم ومی گفتم به خاطر دوست داشتنت است که مواظبم رقیب دیگری گیرم نیاید وتو فکر میکنی من دیوانه ام. ولی نمی دانستم که با رفتارهایم تیشه به ریشه زندگی ام میزنم .

شهروز دیگر آن مرد مهربان وسرزنده نبود و دیگر تحمل رفتارهای مرا نداشت وگوشه گیر شد و حدود یک ماه به علت افسردگی در بیمارستان روانی بستری شد و وقتی به خانه برگشت خانواده اش چون مرا مقصر بیماری فرزندشان می دانستند، به من گفتند که برای بهبود حالش بهتر است چند روزی از او دور باشی وموقتابه خانه پدرت برو.ومن هم به خانه پدرم رفتم والان حدود7ماه است که منتظرم به خانه ام برگردم ولی افسوس که همسرم تقاضای طلاق داده است ومن مانده ام با یک دنیا حسرت وآه وگرداب سوءظنی که زندگی ام را به ناکجا آباد برده است.

نظر کارشناس

فرد بدبین به خود و شریک زندگی اش صدمه می زند و جایی برای محبت و علاقه باقی نمی گذارد که ناخودآگاه این رابطه به سمت سردی روی می آورد.

اوایل ازدواج تمام رفتارهای همسرش را به حساب علاقه او به خودش می‌گذاشت. کمتر پیش می آمد از شنیدن سوالاتی مانند کجا هستی؟ چکار می‌کنی؟ و یا کی به خانه بر می‌گردی ناراحت شود.

همه رفتارهای همسرش رنگ و بویی از علاقه داشت، تماس‌های مکرر او هیچ گاه باعث از کوره در رفتنش نمی‌شد، گاهی فکر می‌کرد می‌توان نگرانی او از هم صحبت شدنش با یک جنس مخالف را به حساب تعصبی بودن او گذاشت اما چرا همه این افکار خیلی زود رنگ باخت...

چندماهی از زندگی مشترکشان می‌گذرد به نظرش همسرش با او وارد یک رابطه پلیسی شده است، سوال‌هایش کم کم شکل بازجویی به خود گرفته است. همسرش به همه چیز مشکوک بود و حساسیت بیش از حدی درباره تلفن‌ها، رفت و آمدها و رفتارهای او نشان می‌داد. بعد از چند ماه دیگر کسی نمانده بود که جرأت کند به او سری بزند یا تلفنی احوالش را بپرسد.

عذاب آورتر از همه این بود که همسرش نمی‌پذیرفت که درباره او شک بی‌مورد دارد و به خود حق می‌داد او را محدود و محدودتر کند. شاید این داستان برای شما تازگی نداشته باشد.

واقعیت هم این است که متاسفانه همه ما کمابیش افرادی را می‌شناسیم که از شک و تردید بی‌دلیل همسر و یا یکی از اعضای خانواده‌شان به ستوه آمده‌اند.

ریشه‌های بدبینی به همسر

ـ خیلی اوقات بدبینی و شک بین زوجین از علاقه و عشق زیاد به یکدیگر نشات می‌گیرد. خانم همسرش را تنها متعلق به خود می‌داند و طبیعتا هر نوع رفتار خارج از منزل برایش سخت و غیر قابل هضم است. بتدریج این عشق و علاقه به نوعی احساس شکست از دیدگاه خودش تبدیل می‌شود و هر آن فکر می‌کند که زندگی اش در حال فروپاشی است.

ـ عدم شناخت کافی از همسر، اساس بدبینی و شک به وی است. وقتی مرد از همسر آینده‌اش تصویری دیگر را در ذهن می‌پرورانده با ورود به زندگی مشترک متوجه می‌شود که درانتخابش اشتباه کرده و این خود نوعی نفرت و انزجار را در وی نسبت به همسرش ایجاد می‌کند و طبیعتا این موضوع مهم‌ترین دلیل می‌شود برای پیدایش بهانه گیری‌ها و بدبینی‌های بیمار گونه.

ـ فرزندان والدین بدبین و شکاک در طول زندگی یاد می‌گیرند که در آینده نیز نسبت به همسرشان و اطرافیان خود بدبین و شکاک باشند. این موضوع نقش تربیت خانواده را براحتی روشن می‌کند، این‌گونه که فرزندتان از شما بدبینی و شک به همسرش را یاد می‌گیرد.

بیمار مبتلا به این اختلال همیشه دارای عدم اطمینان است و خودش را از همه مسائل مبرا می داند و حق به جانب است که گاهی ممکن است همراه با خودشیفتگی باشد. وی همه را مقصر می داند جز خودش و هرگز زیر بار تغییر رفتار یا دیدگاه خود درباره دیگرانی که نسبت به او مشکوکند نمی رود.

شخصی که دچار بدبینی است نمی تواند حقیقت را قبول کند. البته ما با دو گروه افراد بدبین مواجه هستیم؛ یکی افرادی که ممکن است در طول زندگی شان دچار بدبینی شوند و در حالت طبیعی دانستن و ندانستن قرار گیرند که فرد با آگاهی می تواند به قطعیت برسد اما گروه دوم شامل همان افرادی می شود که رگه شخصیتی بدبینی شان غیرقابل کنترل است و فرد در حالت ترس به سر می برد و به دلیل ترس و اضطراب دچار حالت توهم یا همان پارانویید می شود.

یکی از مهم ترین ویژگی های این افراد احساس تحقیر است و چنان چه عقاید و افکارشان مورد قبول دیگران واقع نشود، احساس کینه و عداوت با دیگران دارند. فرد در این اختلال قادر نیست از منطق خود کمک بگیرد بلکه به دلیل هنجارهای از پیش تعیین شده ذهنی خود همه چیز را رد می کند، در چنین شرایطی فرد در همه حال خود را محق می داند و سعی دیگران برای از بین بردن فکر و توهم باطل فرد پارانوئید به نتیجه نمی رسد.

فرد بدبین به نکات منفی بسیار توجه دارد و نکات ریز و کوچک را خوب می بیند و همچنین از مکانیسم های روانی بسیاری استفاده می کند و به شدت پرخاشگر است.

ظاهر آرام فرد نباید حمل بر خونسردی و آرامش خیال گذاشته شود زیرا فرد پارانوئیدی خشمی پنهان در وجودش دارد که شناور و همیشگی است و هر بار متوجه یک نفر می شود، تحت کنترل گرفتن اوضاع و شرایط، تلاش برای نداشتن خطا و اشتباه، در افتادن با مراجع قدرت مثل کارفرما یا پدر و مادر، حساسیت نسبت به انتقادها، محدودیت در روابط اجتماعی، تنگ بودن دایره دوستان، از دیگر علایم شخصیت پارانوئیدی است.

وجود موارد ژنتیکی باعث آمادگی اختلال در فرد می شود و محیط محرک آن به شمار می رود.

متاسفانه در زندگی مشترک امروزی، بدبینی بسیار دیده می شود که از طرف زن یا مرد نمایان است. فرد در اول نسبت به خود آگاهی داشته باشد و سپس وارد رابطه جدی شود و آن هنگام است که می تواند از یک رابطه مطمئن برخوردار باشد، زن یا شوهر ممکن است نسبت به یک امری شک کنند.در این صورت در درجه اول سوالشان را می پرسند و با توجه به خود آگاهی آن را هضم می کنند و به واقعیت می رسند.

ما به عنوان همسر در زندگی مشترک حق داریم که بدانیم در زندگیمان چه می گذرد. وقتی با مساله ای مواجه می شویم که برایمان سوءظن یا بدبینی پیش بیاید باید با شریک زندگیمان در میان بگذاریم که بتوانیم به قطعیت برسیم و نسبت به دانستن امری ناخوشایند خود را آماده کنیم.

تعصب در روان شناسی به معنای فکر غیرمنطقی است که با موقعیت متناسب نیست اما بدبینی به معنای آن است که من می ترسم آن اتفاقی را که دوست ندارم، بیفتد و دلیل واقعی و منطقی برای آن ندارم.البته فرد بدبین هیچ وقت خودش را با تعصب توجیه نمی کند بلکه همسر یا طرف مقابلش است که طرف بدبین را متعصب می نامد.

چه باید کرد؟

1ـ همیشه سعی کنید در هر موضوعی با همسر خود صادق باشید. ریشه بسیاری از بدبینی‌ها عدم صداقت در ابتدای زندگی است. زن یا مرد رازی را در زندگی دارد که می‌کوشد آن را از همسرش پنهان کند که البته در بیشتر مواقع موفق نمی‌شود و خود این پنهان کاری نقطه شروع بدبینی‌ها می‌شود.

2ـ نسبت به قول و قرار خود با همسرتان خیلی حساس باشید. این موضوع برای مردها باید بیشتر رعایت شود، چراکه خانم‌ها هر نوع تاخیر را در رسیدن به قرار مثبت نگاه نمی‌کنند و طبیعتا افکار منفی در آنها شکل می‌گیرد.

3- در مراودات اجتماعی خود خیلی مراقب باشید بویژه اگر طرف شما جنس مخالف باشد. هر نوع صحبت غیرکاری، تماس‌های بی‌مورد و روابط آزاد در محیط‌های کاری می تواند نتیجه‌ای نامطلوب در بر داشته باشد که اگر شما هم فکری در سر نداشته باشید، همسرتان جور دیگری برداشت می‌کند.

نویسنده:ستواندوم آزاده اقابکی کارشناس ارشد روانسنجی-کلانتری12جانبازان شهرستان بروجن-استان چهارمحال وبختیاری/برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

اخبار زیر را از دست ندهید:

اعتراف وقیحانه کفتار شبگرد / حامد 3 بار در نیمه شب به اتاق زن تنها رفت و وحشیانه او را آزار واذیت کرد + عکس برای شناسایی

رمال گفت قمار کن و من زنم را باختم

ازدواج باورنکردنی مرد 68 ساله با نوه 24 ساله اش

سرنوشت تلخ بازیگران زن و مرد ایرانی GEM +عکس

در اتاق ویلا زندانیم کردند/ به زور لباس هایم را درآوردند و ...

زن شوهر دار با وسوسه های شیطانی پسرخجالتی را از راه بدر کرد

دستگیری بدل سوپراستار در خانه زن بیوه!

حمله به خانه مانکن معروف دنیای مد/ سارق بادیگارد خانه را با چاقو زد + فیلم و عکس

 

خواهر 50 ساله خواننده معروف از همسر 38 ساله اش باردار شد + عکس

عکس های یادگاری بازیگر زن معروف ایرانی از سفرش به کانادا +تصاویر

شغل دوم کمدین معروف ایرانی چیست؟ / با بیزنس جذاب آقای بازیگر آشنا شوید! +عکس

کدخبر: 226909 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟