سردسته ضاربان کارشناسان میراث فرهنگی بانه دستگیر شد

گروهی از تخریب کنندگان و غارتگران آثار تاریخی روز دوشنبه در درگیری در روستای 'شه رگه' بانه 2 کارشناس میراث فرهنگی بانه و یک نفر از اعضای انجمن میراث فرهنگی این شهر را زخمی کردند.

رئیس اداره میراث فرهنگی این شهرستان گفت: روز گذشته پلیس Police موفق به دستگیری سردسته این گروه غارتگر کرده است.

به گفته سردار خندانی، هفت غارتگر میراث فرهنگی با سلاح های گرم جنگی و شکاری به کارشناسان میراث فرهنگی حمله ور شده و طبق بررسی های اولیه بسیاری از این افراد دارای سابقه کیفری در تخریب آثار باستانی دارند.

وی گفت: انتظار می رود با بازجویی های ماموران انتظامی در مدت کوتاهی بقیه افراد نیز دستگیر شوند.

خندانی افزود: هم اکنون وضعیت عمومی تمامی کارشناسان زخمی شده میراث فرهنگی توسط پزشکان خوب گزارش شده و عمل جراحی آنان نیز روز گذشته با موفقیت انجام شده است.

وی افزود: کارشناسان اداره میراث فرهنگی شهرستان بانه روز دوشنبه از محل حفاری غیرمجاز صورت گرفته شده در آثار تاریخی مربوط به روستای شه رگه با آثار مربوط به جرم Crime مواجه شده و برحسب وظیفه قانونی خود اقدام به ضبط آثار مربوط به حفاری غیرمجاز کردند.

به گفته وی، کارشناسان پس از ضبط ابزار آلات غارتگران آثار فرهنگی و تاریخی، در حین بازگشت با کمین غارتگران مواجه شدند و در این درگیری غارتگران پس از حمله اقدام به واژگونی خودرو آنان کرده و در این درگیری 2 انگشت دست عضو انجمن میراث فرهنگی بانه نیز قطع شد.

تپه باستانی روستای شه رگه از جمله تپه های تاریخی و باستانی شهرستان بانه است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت سیده است.

در شهرستان بانه در مجموع بیش از 30 اثر تاریخی، مذهبی و فرهنگی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

شهرستان مرزی بانه در 242 کیلومتر سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

استان کردستان دارای یک هزار و 519 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است و هم اکنون 828 مور از این تعداد شامل 763 اثر، هشت مورد میراث طبیعی، 49 مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 235929 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟