محمد یعقوبی: کوتاه شدن «خشکسالی و دروغ» فقط به خاطر سانسور نیست

اما به نظر می‌رسد این نمایشنامه به تجربه موفقی در سینما Cinema تبدیل نشده و کارگردان فیلم از حذف اجباری بخشی از فیلم به دستور وزارت ارشاد گله کرده است. اما یعقوبی می‌گوید سازندگان برای رساندن زمان فیلم به 90 دقیقه بدون دلیل هنری فیلم را کوتاه کرده‌اند و با این‌که فیلم را ندیده، از آن راضی نیست.

با در نظر گرفتن این‌که نمایشنامه محمد یعقوبی بارها از سوی ارشاد برای اجرا مجوز گرفته و توانسته بود توجه مخاطبان را به خود جلب کند، به نظر می‌رسید نسخه سینمایی آن با حضور بازیگرانی که بارها آن را اجرا کرده‌اند به اثری قابل قبول تبدیل خواهد شد که پیش از این امتحان خود را پس داده است و در گرفتن مجوز نیز کم‌ دردسرتر از پروژه‌های دیگر خواهد بود، اما ظاهرا نه تنها این اتفاق نیفتاد و این اثر بارها زیر تیغ سانسور و ممیزی رفت بلکه نسخه‌ نهایی اکران نیز به اثری مورد تایید نویسنده اصلی آن یعنی محمد یعقوبی تبدیل نشده است.

یعقوبی پیش از این از هرگونه اظهارنظر درباره فیلم «خشکسالی و دروغ» پرهیز کرده بود، اما به تازگی در گفت‌وگوی بلندی که با روزنامه شرق داشته در بخش کوتاهی به این فیلم نیز اشاره کرده است، او در پاسخ به این‌که چقدر با این اثر موافق است می‌گوید: «من هنوز فیلم را ندیده‌ام اما با توجه به شنیده‌ها و اینکه بی‌دلیل موجه هنری پانزده دقیقه در زمان تدوین از آن کوتاه شده است نتیجه نمی‌تواند دل‌خواه من باشد. زمانی که در ایران بودم، از فیلم ۱۲۰ دقیقه‌ای، پانزده دقیقه با موافقت من کوتاه شد ولی بعد از رفتنم به کانادا پانزده دقیقه دیگر بدون اجازه من کم شده که ربطی به سانسور ندارد، دلیل هنری هم ندارد. فقط از ترس اینکه مبادا تماشاگر خسته شود و اینکه سینماداران ترجیح می‌دهند فیلم ٩٠دقیقه باشد تا تعداد بیشتری نوبت اکران داشته باشند، ١٥ دقیقه از فیلم کم شده. این‌ها دلیل هنری نیست و باج‌دهی به مردم یا سینماداران است که در کل به اثر هنری لطمه می‌زند.»

‌این کارگردان و نویسنده تئاتر با اشاره به این‌که باز هم این اثر را روی صحنه خواهد برد، دلیل این موضوع را این‌طور توضیح می‌دهد: «چون این فیلم نتوانسته نظر من فیلم‌نامه‌نویس را تأمین کند و حس می‌کنم این فیلم تصویر ناقصی از فیلم‌نامه من است. شاید علاوه بر اجرای آن، فیلم‌نامه‌خوانی برگزار کنم. چون سکانس‌هایی در فیلم‌نامه بوده که در نمایش‌نامه نیست و در فیلم حذف شده.»

او نظرات صریحش درباره فیلم را این‌طور ادامه می‌دهد: «به‌هرحال بعید می‌دانم فیلم مهمی شده باشد. این مشکل سینماست. به تیتراژ پایانی برخی فیلم‌ها نگاه کنید؛ نام بازیگرانی را در فیلم خواهید دید که در فیلم آن‌ها را ندیده‌اید. این اشکال سینماست که جنبه هنری سینما را مخدوش می‌کند. من حتی از فیلم‌تئاتر خشکسالی و دروغ هم راضی نیستم.»

با این حساب تماشاگرانی که نمایش اصلی را دیده باشند نیز احتمالا چندان راضی از سالن بیرون نخواهند رفت و به نظر می‌رسد تجربه تبدیل نمایشنامه به فیلم‌نامه‌ای موفق تا این‌جای کار با شکست مواجه شده است. پدرام علیزاده کارگردان فیلم پیش از این در گفت‌و‌گویی از 48 اصلاحیه وارد شده به این فیلم خبر داده بود که به گفته او با این‌که روند کلی داستان را عوض نمی‌کرد به فیلم‌ آسیب‌هایی وارد کرده.

بر اساس توضیحات این کارگردان «خشکسالی و دروغ» زمان دریافت پروانه ساخت تنها سه اصلاحیه داشته است اما بعد از ساخت بازهم اصلاحیاتی به فیلم وارد شده که در زمان ارائه فیلم‌نامه گفته نشده بود، حتی پس از صدور پروانه نمایش نیز دوماه مانده به اکران بازهم اصلاحیه‌ای به کلمه بیست و پنج وارد شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

اخبار زیر را از دست ندهید:

16سال بیشتر نداشتم که متوجه ارتباط زشت مادرم با جوانی غریبه شدم / مادرم پس از جدا یی صیغه آن پسر شد و من ...

وقتی با پیشنهاد شیطانی 2 جوان در خیابان مخالفت کردم می خواستند مرا به زور با خود ببرند

عروس ام را قصاص کنید / محیا حرف نمی زند و شرایط روحی خوبی ندارد + عکس

ارتباط کثیف دوست پسر دختر 14 ساله با خواهر شوهردار نازنین

اعدام ستار به خاطر آزار و اذیت دختر 15 ساله / شاهرخ هم به اقدام زشت با این دختر در داخل پراید اعتراف کرد+عکس

برخورد انضباطی شدید با 3 مامور خشن پلیس شیراز در حادثه پمپ بنزین +فیلم حادثه

 

گریم متفاوت بهنوش طباطبائی در فیلمی که در آن جایگزین نیکی کریمی شد! +عکس

خانم بازیگر در کنار همسرش که خواننده معروف پاپ ایران است +عکس

روناک یونسی و همسرش در افتتاحیه یک مرکز زیبایی در کانادا +عکس

کدخبر: 229743 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟