راهکار های طلایی برای جلوگیری از دیابت

1. کربوهیدرات‌ها را با دقت انتخاب کنید

دیابت به این معنا نیست که کاملاً مصرف کربوهیدرات را قطع کنید. موادی را انتخاب کنید که به‌آرامی در بدن هضم می‌شوند و برای شما انرژی پایا فراهم می‌کنند. به همه منابع کربوهیدرات دسترسی داشته باشید : غلات، لوبیا، خشکبار، سبزی و میوه تازه. بله. شما می‌توانید میوه بخورید حتی اگر آن‌ها شیرین باشند. مسئله این است که مقدار مناسبی از آن‌ها در هر وعده غذایی بخوریم. یک متخصص تغذیه می‌تواند به شما کمک کند که چه مقدار برای شما مناسب و مطلوب است.

2.اگر نیاز دارید، وزن کم کنید

از کم شروع کنید. اگر اضافه وزن‌دارید، از دست دادن فقط چند کیلو می‌تواند توانایی بدن شما را در تأمین انسولین بهبود دهد. می‌تواند به شما کمک کند که فشارخون خود را پایین بیاورید و وضعیت چربی خون و فشارخون خود را بهبود دهید. همچنین باعث می‌شود انرژی بیشتری داشته باشید. آماده‌اید؟ قصد کنید که بیشتر از مقدار کالری‌ای که مصرف می‌کنید، بسوزانید. برای شروع، سعی کنید مواد چرب و پرکالری مثل چیپس و سرخ‌کردنی‌ها را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

3. به‌اندازه کافی بخوابید

زیاد خوابیدن و عکس آن، می‌تواند باعث میل و اشتیاق به مواد غذایی خیلی شیرین شود. این مسئله می‌تواند باعث اضافه وزن و افزایش ریسک ابتلا به اختلالاتی مثل بیماری‌های قلبی شود.

پس برای 7 تا 8 ساعت خواب شبانه برنامه بریزید. اگر هنگام خوابیدن دچار مشکلات تنفسی هستید ، درمان آن می‌تواند باعث بهبود کیفیت خواب شما و کاهش قند خون شما شود.

4. فعال باشید : فعالیت و دیابت

یک مورد که دوست دارید را انتخاب کنید : راه رفتن ، رقصیدن ، دوچرخه‌سواری کردن و یا فقط با تلفن حرف زدن در حال راه رفتن. این کار را برای نیم ساعت انجام دهید. شاید لازم باشد برای رسیدن به این حد، مدتی تلاش کنید. فعالیت ورزشی می‌تواند به بهبود اختلال‌های قلبی-عروقی ، مقدار کلسترول و فشارخون شما کمک کند و وزن شما را پایین نگه دارد. همچنین، می‌تواند باعث کاهش استرس شود و به بدن شما کمک کند که به درمان دارویی دیابت پاسخ مثبت‌تری بدهد.

5. هر روز از میزان قند خون خودآگاه شوید

شما به انجام دادن این کار ملتزم هستید و در حقیقت تعیین کردن مقدار قند خون می‌تواند به جلوگیری از عوارض دیابت، مثل درد عصبی کمک کند و یا حداقل جلوی بدتر شدنش را بگیرد. همچنین می‌تواند به شما نشان دهد که چگونه غذاها و فعالیت‌های جسمی بر شما تأثیر می‌گذارند و این‌که برنامه درمان شما نتیجه‌بخش بوده است یا نه؟ پزشک متخصص شما می‌تواند میزان قند خون مطلوب را برای شما مشخص کند. هر چقدر که شما به آن میزان نزدیک‌تر شوید ، شما احساس بهتری خواهید داشت.

6. به اضطراب خودتان تسلط داشته باشید

وقتی‌که مضطرب هستید، اضطراب می‌تواند باعث افزایش میزان قند خون شما شود. از هرچه که به‌صورت جسمی و فیزیکی می‌تواند باعث اضطراب شما شود رها شوید. روش‌های ارتباط با دیگران را یاد بگیرید. روش‌های آرامش بخشی مثل تمرین‌های تنفسی، یوگا و مدیتیشن می‌تواند سودمند باشد علی‌الخصوص اگر دچار دیابت نوع دوم هستید.

7. به نمک ( نه ) بگویید

مقدار نمک را در برنامه غذایی خود کاهش دهید. این مسئله می‌تواند به شما در کاهش فشارخون و محافظت از کلیه کمک کند. نمک نزدن به غذا کافی نیست. بیشتر نمک وعده‌های غذایی آمریکایی‌ها، در غذاهای فرآوری شده وجود دارد. تا جایی که می‌توانید از خوردن غذاهای حاضری پرهیز کنید و از مواد غذایی تازه استفاده کنید. هنگام غذا درست کردن به جای نمک، از ادویه‌ها و سبزی‌های معطر استفاده کنید. بزرگ‌سالان بالای 51 سال و اشخاصی که دچار فشارخون بالا، دیابت یا بیماری کلیوی مزمن هستند، باید از پزشک خود، در مورد کاهش سدیم مصرفی پرسش کنند. عموماً، کسانی که دیابت دارند باید مقدار مصرف خود را تا 2300 میلی‌گرم در روز کاهش دهند، هر چند که شاید پزشک به آن‌ها مقدار کمتری را توصیه کند.

8. خطر بیماری قلبی و دیابت

بیماری قلبی می‌تواند یکی از جدی‌ترین اختلالات دیابت باشد. با بررسی این موارد متوجه خطر این مسئله باشید : 1. سطح هموگلوبین (A1c) : ارزیابی معدل قند خون شما برای 2 تا 3 ماه اخیر را نشان می‌دهد. نیاز است که شما این کار را برای دو بار و یا بیشتر در سال انجام دهید. با پزشک خود در مورد تعیین اهداف صحبت کنید. 2. فشارخون پایین‌تر از 80/140 میلی‌متر جیوه 3. کلسترول : LDL کمتر از 100 میلی‌گرم در دسی لیتر ، HDL بیشتر از mg/d 40 در مردان و بیشتر از mg/d50 در زنان و تری گلیسیرید کمتر از mg/d 150

9. مراقب تورم‌ها و کبودی‌های بدن خود باشید

دیابت خطر عفونت و کندی سرعت التیام را افزایش می‌دهد، پس حتی زخم‌های کوچک و خراشیدگی‌ها را سریعاً درمان کنید. زخم خود را به‌خوبی تمیز کنید و از یک کرم آنتی‌بیوتیک و بانداژ استریل استفاده کنید. اگر وضع زخم طی چند روز بهتر نشد، به یک دکتر مراجعه کنید. هر روز پای خود را به‌منظور بررسی هر گونه تاول، زخم، سرخی، درد و تورم بررسی کنید. برای جلوگیری از ترک خوردن، آن‌ها را با کرم مرطوب‌کننده آغشته کنید.

10. سیگار را ترک کنید

مبتلایان به دیابت که سیگار می‌کشند، دو برابر مبتلایانی که سیگار نمی‌کشند در معرض فوت ناگهانی هستند. رها کردن سیگار می‌تواند به قلب و ریه شما کمک کند. همچنین می‌تواند فشارخون، خطر سکته مغزی، حمله‌ی قلبی و آسیب عصبی و بیماری‌های کلیوی را کاهش دهد. از پزشک متخصص خود برای کمک به ترک تنباکو پرسش کنید

11. غذای مغذی بخورید نه غذای زیاد

برای دیابت یک برنامه خاص غذایی وجود ندارد. اما این‌ها اصولی هستند که باید به آن‌ها توجه کرد. از غذاهای مغذی مثل توت‌ها، سیب‌زمینی شیرین، ماهی حاوی امگا 3، سبزی‌های برگ‌دار با رنگ سبز تیره لذت ببرید. به برچسب محصولات غذایی نگاه کنید و از خریداری محصولات با چربی اشباح شده و چربی ترانس خودداری کنید. به جای آن از چربی‌های اشباح نشده ( مثل روغن‌زیتون) استفاده کنید. یک متخصص تغذیه می‌تواند به شما کمک کند که برنامه غذایی متناسب با شرایط خود را داشته باشید.

12. جلسه‌های ملاقات با پزشک را تنظیم کنید

بهتر است که 2 تا 4 بار در سال با دکتر خود ملاقات کنید. اگر شما انسولین مصرف می‌کنید یا نیاز به کمک برای تعدیل مقدار قند خون بدن خود دارید، حتی بیشتر از این مقدار به ملاقات با دکتر خود نیاز دارید. هرسال یک‌بار وضعیت جسمانی بینایی خود را مورد آزمایش قرار دهید. وضعیت بینایی، اعصاب، کلیه و سایر اختلالات در شما باید موردبررسی قرار گیرد. دو بار در سال به دندان‌پزشک مراجعه کنید و مطمئن شوید که به تمام کادر درمانی ، در مورد بیماری دیابت خود اطلاع داده‌اید. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 237598 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟