امسال با اخبار تلخی روبه‌رو بودیم که تلخی آن تا سال‌ها در ذهن ما می‌ماند. از جنایت‌های تلخ گرفته تا حادثه پلاسکو و آتش‌سوزی قطار. در این گزارش به مهم‌ترین حوادث سال 95 که خبرساز شدند پرداخته می‌شود.

فروردین

سقوط مرگبار مادر و کودک از چرخ‌ و فلک

فروردین امسال زن 35 ساله‌ای اهل برازجان همراه فرزند چهار ساله‌اش برای تفریح به شهربازی پارک آزادی این شهر رفت و سوار چرخ و فلک کوچک شدند.

مادر و فرزند غافل از حادثه‌ای که در انتظارشان، غرق در شادی بودند که واگن حامل آنها یکباره واژگون شد و مادر و پسر چهار ساله از ارتفاع به پایین سقوط کردند.

افراد حاضر در پارک با مشاهده این صحنه شوکه شده بودند. امدادگران اورژانس که به محل آمدند، متوجه شدند که مادر 35 ساله فوت شده، اما کودک چهار ساله‌اش هنوز نفس می‌کشد که او را به بیمارستان منتقل کردند. بعد از این حادثه شهربازی آزادی برازجان با حضور کارشناسان و بازرسان اداره‌ کل استاندارد استان بوشهر پلمب شد.

اردیبهشت

مرگ 3 جوینده عتیقه در تونل 25 متری

اوایل اردیبهشت 95 مرگ سه جوینده گنج که شش ماه نقشه کشیده بودند تا با حفر تونلی از خانه‌ای قدیمی در یکی از محله‌های سرپل‌ذهاب گنجی را خارج کنند، خبرساز شد. آنها مدتی بود که به این خانه اجاره‌ای می‌آمدند و به کندن و حفر تونل می‌پرداختند، اما در آخرین ساعات حفاری‌ ناپدید شدند. همسر یکی از آنها زمانی که سراغشان رفت، متوجه غیبت آنها شد. با طولانی شدن این غیبت سرانجام تصمیم گرفت که پلیس و اورژانس را در جریان قرار دهد. با افشای این ماجرا، ماموران پلیس همراه امدادگران اورژانس و هلال احمر در آنجا حاضر شدند. امدادگران زمانی که وارد این مکان شدند، با تونلی 25 متری روبه‌رو شدند که داخل آن بوی گاز به مشام می‌رسید. پس از جست‌وجو در تونل، جسد سه مرد کشف شد که براثر گازگرفتگی جان باخته بودند.

خرداد

مرگ تلخ دختری در بوستان

خرداد امسال، مرگ دختر 4 ساله‌ای به نام فاطمه در صدر اخبار حوادث قرار گرفت. این دختر زمانی که همراه مادرش به بوستان کوهسار در شهرک رضویه تهران رفته بود، ناگهان به داخل آب‌نمای بدون حفاظ افتاد و پیکر او به داخل دستگاه پمپ آب کشیده شد و به‌طور دلخراشی در آنجا جان باخت. خانواده او از مقصران حادثه شکایت کردند و پرونده آنها در دادسرای جنایی تهران به جریان افتاد. پس از رسیدگی به این پرونده، کارشناسان، پیمانکار بوستان را مقصر مرگ این دختر خردسال دانستند و پرونده این حادثه تلخ با صدور جلب به دادرسی به دادگاه ارسال شد.

تیر

سقوط اتوبوس سربازان به دره مرگ

تیر امسال با تمام حوادث تلخ و شیرینش، حادثه تلخ و سفر بی بازگشت سربازان دهه هفتادی را ثبت کرد. این سربازان بعد از دو ماه آموزشی در پاد‌گان 05 کرمان قرار بود به مرخصی بروند. آنها و خانواده‌هایشان برای دیدن یکدیگر لحظه شماری می‌کردند. سربازان دهه هفتادی آخرین عکس یادگاری از زمان آموزشی را برای خانواده‌هایشان از طریق تلفن همراه ارسال کردند. شاد و خوشحال بودندکه به خانه بازمی‌گردند، اما غافل از این‌که سفرشان بی‌بازگشت خواهد ماند. زمانی که اتوبوس آنها به پیچ تند جاده رسید، راننده نتوانست اتوبوس را کنترل کند و بی‌آن‌که آنها فرصتی برای فرار پیدا کنند اتوبوس به قعر دره سقوط کرد. امدادگران و رانندگان عبوری برای نجات آنها وارد عمل شدند. بررسی‌ها نشان می‌داد که مسافران قاچاقچی هم در کنار باک خودرو مخفی شده بودند. در این حادثه تلخ 20 سرباز قربانی شدند و همراه راننده فوت کردند.

مرداد

شکست الینا در جدال با مرگ

الینا دختر شش ساله که 13 اردیبهشت‌ امسال بعد از عمل لوزه در یکی از بیمارستان‌های شهر گرگان به کما رفته بود، در پنجمین ماه سال در جدال با مرگ شکست خورد. این در حالی بود که خانواده او از مسئولان بیمارستان به دادسرای گرگان شکایت کردند. سرانجام مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان درباره آخرین وضعیت جسمانی الینا اعلام کردند که این کودک دچار مرگ مغزی شده و احتمال برگشت او از کما ضعیف است. تحقیقات در این زمینه ادامه داشت تا این که با گذشت صد روز از به کما رفتن الینا، او در واپسین روزهای مرداد امسال برای همیشه به خواب ابدی فرو رفت و مرگ او خبرساز شد.

شهریور

اعدام قاتل طلافروش

ششمین ماه از سال بود که حادثه جنجالی در یزد رقم خورد. دو برادر، مرد طلافروشی را در یزد ربوده و او را به قتل رساندند و بعد به طلاهای مغازه دستبرد زدند. بعد از این جنایت آنها تحت تعقیب پلیس قرار گرفته و پنج روز بعد در شهر همدان بازداشت شدند. متهمان در تحقیقات علاوه بر سرقت از طلافروشی و قتل طلافروش یزدی اعتراف کردند سوم مرداد امسال نیز یک طلافروش ملایری را به شیوه‌ای مشابه به قتل رسانده و از مغازه‌اش سرقت کرده‌اند. آنها حتی قصد سرقت از صاحب صرافی در یزد را داشتند که او را زخمی کرده و در اجرای نقشه سرقت ناکام ماندند. این متهمان در شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان یزد محاکمه شدند. یکی از آنها به دوبار قصاص نفس همچنین همراه همدستش به دو بار حبس ابد، 246 سال حبس و 594 ضربه شلاق محکوم شد. رای صادره به تائید رسید و عامل اصلی این جنایت‌ها سحرگاه 19 اسفند در یزد به دار مجازات آویخته شد.

مهر

آوار مرگ بر سر 2 کودک

چهار کودک 5 تا 9 ساله در روزهای میانی مهر امسال در حیاط خانه قدیمی پدربزرگ خود در روستای «سینگ» شهرستان دامغان مشغول بازی بودند. آنها از طناب رخت که به دیوار خشتی بسته شده بود آویزان شدند که ناگهان دیوار خشتی روی این کودکان آوار شد. با وقوع این حادثه تلخ بود که امدادرسانان برای نجات این کودکان به خانه قدیمی رفتند و آنها را که مصدوم شده بودند به بیمارستان منتقل کردند. اما با توجه به تلاش پزشکان، دختر 9 ساله و یک پسر پنج ساله جان خود را از دست دادند و دو کودک هشت ساله که یکی دختر و دیگری پسر بود نجات یافتند.

 

4 مقنی زیر گل ولای دفن شدند

در این ماه چهار مقنی هنگام لایروبی چاه، در عمق 160 متری زیر گل و لای مدفون شدندو جان خود را از دست دادند.

هنوز چند روزی از حادثه آوار مرگبار برسر کودکان در دامغان نگذشته بودکه ریزش چاهی به عمق 160 متر در روستای کَسکَن سبزوار رخ داد. شش مقنی که برای لایروبی وارد چاه شده بودند، دچار حادثه شدند که دو نفر از آنها نجات یافتند، اماچهار نفر در گل و لای گرفتار شدند. بررسی‌ها نشان می‌داد که به علت شکسته شدن کاریز بالای چاه و جاری شدن آب جمع شده پشت کاریز، این حادثه رخ داده است. بارندگی‌های متمادی در دامنه کوه این روستا یک جلگه آبخیز به‌وجود آورده بود. به‌دلیل خشکسالی و کاهش آب روستا، اهالی به فکر لایروبی چاه افتادند اما پس از 50 متر نفوذ در چاه و در حالی که ده متر مانده بود تا به آب برسند، ناگهان آب سرازیر شد و چهار نفر گرفتار شدند. آن دو نفری هم که نجات یافتند، در دهانه چاه در حال خالی کردن گل و لای از چاه بوده‌اند که این حادثه تلخ رخ دادو این چهار مقنی جان خود را از دست دادند.

آبان

قتل عام خانوادگی به خاطر هوو

آبان امسال زن جوانی در محله شهرک آزادی دست به جنایت تلخی زد وجان سه عضو خانواده اش را گرفت که پرونده او یکی از تلخ ترین حوادث سال بود. این زن جوان که نمی‌توانست تحمل کند، همسرش برسر او که با هزاران بدبختی زندگی شان را تحمل کرده، هوو بیاورد دست به اقدام هولناکی زد .این زن دریک روزجمعه باچاقویی که از آشپزخانه برداشته بود، ابتدا جان شوهرش را گرفت. بعد سراغ دختر نوجوانش و دو پسر خردسال رفت. زمانی که متوجه شد دو پسرش جان باخته اندو دخترش در یک قدمی مرگ است با همان چاقوی خون آلود ضربه‌هایی به بدن خود زد تا به زندگی اش پایان دهد که موفق نشد و همسایه‌ها نجاتش دادند.

معمای پرونده پزشک تبریزی

دومین خبر جنجالی آبان مربوط به مرگ دو عضو خانواده‌ای در تبریز بود.این پزشک - به پزشک خوش‌‌خط معروف است - در فضای مجازی به چهره‌ای شناخته شده تبدیل شده بود. زمانی که در این پرونده مرد پزشک مورد تحقیقات پلیسی قرار گرفت. ابتدا مدعی شد که فردی برایش غذای نذری آورده که آن را به خانه برده و پس از آنکه اعضای خانواده اش آن را مصرف کردند، مسموم شدندکه این حادثه باعث مرگ همسر ش و مادربزرگ خانواده شده است. ماموران با توجه به گفته‌هایش تحقیقات گسترده‌ای را آغاز کردند تا این‌که معلوم شد غذا به قرص برنج آلوده بوده و همین باعث مرگ آنها شده است. این در حالی بود که بررسی‌ها نشان می‌داد درمانگاهی که او کار می‌کرده دوربینی نداشته و کسی هم با وی اختلاف نداشته که این جنایت را رقم بزند.همین سرنخ‌ها کافی بود که ماموران احتمال دهند خود پزشک در قتل دو عضو خانواده اش نقش داشته است. زمانی این احتمال قوت گرفت که معلوم شد پزشک جوان دروغ گفته و غذای نذری در کار نبوده و او خودش غذاها را از یک غذاخوری خریده است. همین سرنخ‌ها باعث بازداشت وی شد. او هر گونه دست د اشتن در قتل دو عضو خانواده اش را انکار کرد وفقط مدعی بود که غذاها ر ا خریده و از این‌که آلوده به قرص برنج باشد، اظهار بی اطلاعی کرد. پرونده او با صدور قرار جلب به دادرسی به دادگاه ارسال شده است.

آذر

فاجعه مرگبار قطار در پاییز برفی

یکی ازحوادث تلخ برای مسافران، حادثه مرگبار قطار است. نخستین روزهای آذر امسال، قطار مسافربری که از مسیر تبریز مشهد در حرکت بود، به چهار کیلومتری ایستگاه هفت‌خوان رسید، اما به دلیل یخ‌زدن لکوموتیو مجبور به توقف شد؛ توقفی که شروع یک فاجعه بود. مسافران گمان می‌کردند که بزودی مشکل قطار حل شده و ادامه مسیر می‌دهند. اما غافل از این‌که چند ثانیه بعد برخوردی شدید، میان این قطار با قطار دیگری رخ داد. مسافران سعی می‌کردند، از قطار خارج شوند و راهی برای نجات پیدا کنند که ناگهان دو قطار آتش گرفت و صدای فریادهای کمک‌خواهی بالا گرفت‌. در جریان این حادثه تلخ بود که 44 تن کشته و بیش از صد نفر مصدوم شدند.

دی

پرواز مردان آتش از پلاسکو

در آخرین روز دی ماه، تلخ ترین حادثه سال رقم خورد. شاید زمانی که آتش نشانان ایستگاه‌های مختلف آتش نشانی تهران برای خاموش کردن شعله‌های آتش و نجات مردم خود را به دل آتش زدند ، هیچ کدام فکر نمی‌کردند بعداز نجات مردم و مغازه‌د اران آنجا یکباره این ساختمان قدیمی برسرشان آوار شود. این حادثه آنقدر تلخ بود که دل هر ایرانی را به درد آورد. یکی از آتش نشانان در بیمارستان به دلیل شدت صدمات وارده فوت کرد. آتش نشانان زیر تلی از آهن، فولاد و آجر همراه ده نفر از کسبه و نگهبانان گرفتار شدند. آتش نشانان نجات یافته و دیگر همکاران آنها برای یافتن پیکر 15 آتش نشان و کسبه 9 شبانه روز بی وقفه تلاش کردندو سرانجام توانستند پیکر پنج جانباخته و 15 شهید آتش نشان را اززیر آوار پیدا کنند. آنها هر چنددر میان ما نیستند اما یاد فداکاری‌هایشان تا ابد در قلب همه مان می‌ماند. این در حالی است که سرنوشت پنج جانباخته دیگر در‌هاله‌ای از ابهام ماند.

بهمن

برف مرگبار بر سر کولبران

یکی از حوادث تلخ بهمن ماه ، مربوط به مرگ کولبران در زیر آوار بهمن بود. آنها چهار نفر کولبربودندکه برای جا‌به‌جایی بار به سرمای زمستان زدند تا هزینه زندگی شان را تامین کنند. اما گمان نمی‌کردند در این مسیربرف و بهمن بر آنها غلبه کندو زیر تلی از برف گرفتار شوند. آنها زیر چهارمتر برف گرفتار شده بودند و سرانجام قدرت مقابله با برف راپیدا نکردند وجان خودراازدست داده بودند. با تلاش امدادگران اجساد یخزده شان از زیر برف خارج شد.

اسفند

دستبرد‌هالیوودی به خودروی حمل پول

آخرین ماه سال، ماه سرقت بود. چهار سارق جوان ودو مامور محافظ بانک که نقشه دزدی‌هالیوودی برای دستبرد به خودروی حمل پول بانک پاسارگارد را طراحی و به اجرا گذاشته بودند، بعد از شش روز بازداشت شدند. آنها در جریان این دزدی کیسه‌های پول را که 900 میلیون تومان ارزش داشت را با خود بردند. بررسی‌ها در این پرونده نشان می‌دادکه سارقان فراری در جریان این سرقت دو خودروی پراید و یک خودروی ال 90 را هم سرقت کرده ‌اند. ماموران درصدد دستگیری این سارقان بودندکه ردپای یکی از محافظان بانک را به دست آوردند که در روز حادثه در مرخصی به سر می‌برد. او زمانی که بازداشت و مورد تحقیقات قرار گرفت، اعتراف کرد نقشه سرقت را طراحی کرده و به کمک همدستانش آن را به اجرا گذاشته است.

با اعتراف این سارق بود که همدستانش یکی پس از دیگری بازداشت شدند و به جرایمشان اعتراف کردند و گفتند پیش از سرقت چند بار نحوه دستبرد به خودروی حمل پول را اجرا کرده بودند و گمان نمی‌کردند ماجرا لو برود و فقط طعم پولدار شدن را شش روز بچشند. در این ماه سارقانی که به صرافی در حوالی میدان فردوسی دستبرد زده بودند هم دستگیر شدند. آنها یک هفته بعد از سرقت 70 میلیونی در دام پلیس گرفتار شدند. دزدان صاحب صرافی را با شلیک گلوله مجروح کرده بودند.

 

 

 

کدخبر: 252266 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟