فیلترینگ عامل اختلال 200 هزار کسب و کار اینترنتی

رکنا اقتصادی: مدتی است که کلمه استارت آپ کاربرد فراوانی یافته است و هر روز یک استارت آپ جدید جهت رفع برخی نیازهای مردم ظهور می کند. این کلمه که در ایران به "شرکت نوپا" ترجمه شده است، یک کسب و کار جدید می باشد که عموماً حول محور تکنولوژی شکل گرفته و پتانسیل رشد بالایی دارد.

دو سالی است که این استارت آپ ها در ایران به دل خدمات مالی نفوذ کرده اند و در تلاش هستند تا در آینده جایگزین بانک ها و موسسات مالی سنتی و قدیمی شوند. در خارج از کشور به این استارت آپ های مالی فین تک گفته می شود. فین تک (Fin tech) مخفف کلمه (Financial Technology) یا فناوری های مالی می باشد. طبق تعاریف، فین تک به مجموعه فعالیت ‌ها و کسب‌و‌کارهایی گفته می ‌شود که با استفاده از توان نرم ‌افزاری نوین (که بیشتر مبتنی بر بستر وب بوده) به ارائه خدمات مالی در سطحی وسیع و فارغ از مرزهای جغرافیایی می ‌پردازند. به عبارتی فین تک ها به اپلیکیشن ها، پروسه ها، محصولات یا مدل های کسب وکار در حوزه مالی گفته می شود.

همان گونه که گفته شد این استارت آپ های مالی حدود دو سالی است که فعالیت خود را در ایران آغاز کرده اند و خدمات مالی مختلفی را نیز به کسب و کارهای اینترنتی ارائه می کنند. در روز جمعه 16 تیرماه 1396، برخی از این فین تک ها با مشکل فیلترینگ مواجه شدند. زرین پال، پی پینگ، باهمتا و ایدی پی از جمله فین تک های هستند که در تاریخ مذکور فیلتر شدند. آن گونه که رسانه ها منتشر کردند، به نظر می رسد که دادستانی به دلیل عدم وجود قوانین شفاف برای فعالیت این گونه استارت آپ ها از سوی بانک مرکزی تصمیم گرفته است تا دست به فیلترینگ جمعی این کسب و کارها بزند. شایان ذکر است که در خرداد ماه 96، دادستانی جلسه ای را با حضور بانک مرکزی جهت تعیین وضعیت این استارت آپ ها تشکیل داد که البته در آن جلسه نماینده ای از سمت کسب و کارهای مذکور حضور نداشت و در این نشست تصویب شد که بانک مرکزی در خصوص مجوز این استارت آپ ها اقدام کند.

در اسفند ماه 95، ناصر حکیمی معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در خصوص فعالیت استارت آپ ها در حوزه بانکی و دریافت مجوز از بانک مرکزی، عنوان کرده بود که در حال تدوین چارچوبی برای فعالیت های استارت آپ ها هستیم و اگر بر اساس آن چارچوب عمل کنند، نیازی به اخذ مجوز بانک مرکزی ندارند. وی افزوده بود: به عنوان مثال اگر استارت‌آپ‌ ها خلق پول، جذب سپرده و خرید و فروش ارز نکنند، می ‌توانند بدون دریافت مجوز از بانک مرکزی فعالیت کنند. حکیمی در پاسخ به سئوالی که آیا بانک مرکزی نظارتی بر این استارت آپ ها دارد یا نه، گفته بود: تعداد این استارت‌آپ ‌ها زیاد نیست و شاید هم به نظارت بانک مرکزی نیازی نباشد زیرا این ‌ها کسب و کارهای اینترنتی است و بانک مرکزی وظیفه نظارت بر آنها را ندارد.

نظر متفاوت دادستانی و معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی در خصوص اخذ مجوز و نظارت این استارت آپ ها، به خوبی نشان می دهد که علت عمده این فیلترینگ چه بوده است. فیلترینگی که به گفته ابوالحسن فیروزآبادی دبیر عالی شورای مجازی باعث ایجاد اختلال در فعالیت ۲۰۰ هزار کسب و کار اینترنتی شده است.

اهمیت این استارت آپ ها را می توان از مصاحبه دبیر عالی شورای مجازی به خوبی درک کرد. آن گونه که عنوان شد بزرگترین مانع برای فعالیت فین تک ها در حوزه سرویس های مالی در ایران، نقص قوانین می باشد و بهتر است هر چه زودتر بانک مرکزی به این حوزه ورود پیدا کند و قوانین شفاف و جامعی را در خصوص این نوع استارت آپ ها تدوین نماید تا آن ها نیز بتوانند بدون هیچ گونه دغدغه ای به ارائه خدمات خود به کسب و کارهای اینترنتی ادامه دهند.بهترین قیمت های اجاره و فروش مسکن را اینجا ببینید / مشاوره رایگان

 

کدخبر: 287098 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟