به گزارش گروه جنایی رکنا، جریان این پرونده به پنج سال پیش باز می گردد. در آن زمان چند نوجوان در زمینه قتل Murder یکی از دوستان خود بازداشت شدند که خیلی زود با حضور تیم تشخیص هویت در صحنه قتل مشخص شد در یک مکان پرت مقتول که یک نوجوان است مورد تجاوز Rape قرار گرفته و سپس کشته شده است. 
مظنون اصلی ماجرا در این میان مشخص نبود و هربار هر کدام از مظنون های بازداشت شده اظهارات متفاوتی ارائه می دادند تا اینکه بالاخره یکی از آن ها با هویت علیرضا به قتل معترف شد. پرونده به دادگاه رفت و با توجه به اقرار های متهم در زمینه ارتکاب به جنایت جلسه رسیدگی به موضوع برگزار شد. در جلسه رسیدگی به پرونده قتل، متهم اصلی در دفاعیات خود گفت: از اینکه در اداره آگاهی بازداشت بودم رنج می بردم و برای اینکه بتوانم از آنجا رهایی پیدا کنم این اعترافات را عنوان کردم. 
وی همچنین در ادامه به قضات پرونده گفت: مقتول از من قوی هیکل تر بود و قتل از دست من بر نمی آمد اما نمی دانم چه کسی او را کشته است. 

photo_2017-08-12_14-38-18
با این وجود رای قضات برای متهم چیزی نبود جز قصاص چرا که او در زمینه معرفی مظنون دیگر پرونده سکوت کرده بود اما این پایان راه نبود، زیرا براساس متن جدید قانون Lawمجازات اسلامی قرار شد قاتلان زیر 18 سال سن بخشیده شوند با این حال این ماده قانونی نیز موثر واقع نشد و با ارجاع علیرضا به پزشکی قانونی مشخص شد قاتل The Murderer در آن موقعیت مسئولیت کیفری جرم Crime خود را داشته است. پنجشنبه گذشته ساعت شش صبح و به روایتی دیگر هفت و نیم صبح علیرضا اعدام execution شد و رویای رهایی از طناب دار برای او رنگ صبح نگرفت. 

در این زمینه  با فرخنده جبارزادگان، یک فعال اجتماعی به سراغ پشت پرده این اعدام رفته است و اینکه چرا برخی معتقدند علیرضا نباید اعدام می شد گفت و گویی انجام شده است:

علیرضا را چه قدر می شناختید؟

با او کاملا آشنا بودم. با خلقیاتش و با روحیاتش. او طوری در زندان Prison رفتار می کرد که تا یکسال پیش در کانون اصلاح و تربیت، خانواده های دیگر زندانیان از وجود او در کنار فرزندانشان احساس امنیت می کردند و اظهار می داشتند او با روحیه ای آرام و متین بهترین مشاور برای فرزندانمان در کانون است. حالا بگذریم از رضایت مددکار و دیگر مسئولین در زندان و کانون که از علیرضای نجیب و سربراه نه تنها در دوره شش سال حبس هیچ ناهنجاری در رفتارش دیده نشد که او به آموزش موسیقی و دروسش نیز با عشق و علاقه می پرداخت.

کنوانسیون حقوق کودک چرا در مورد او تاثیر گذار واقع نشد؟

در شهرستان ها کمتر به کنوانسیون توجه می شود و بیشتر تهران که مرکز توجه جوامع بین الملل است مورد توجه قرار می گیرد.

برای رضایت گرفتن چه پرونده هایی را انتخاب می کنید؟

مسلما اول دادنامه را می خوانم و بعد پا جلو می گذارم. باید پرونده را بخوانیم تا از واقعیت با خبر شویم اما این امکانش نیست و همینکه دادنامه هم به ما می رسد خدا را شکر می کنیم. الان  این پرونده ه سیاه و تجاوز است اما از محتویات پرونده خبر ندارید. مگر یک بچه چقدر صبر دارد که در آگاهی تحت فشار باشد خب حتما دیر یا زود اعتراف می کند در حالیکه از دوستان علیرضا نیز در زمینه این قتل بازداشت شده اند اما چون اعتراف نکردند و علیرضا زودتر از بقیه اعتراف کرده بود این شد قوز بالا قوز و ما نتوانستیم هیچ کاری برای این بچه بکنیم. هیچ کدام از مسئولان برای ما پا پیش نگذاشتند و کمکی در حد شماره تلفن مادر و پدر مقتول هم نکردند که ما بتوانیم علیرضا را در حالیکه در سن 16 سالگی مرتکب قتل شده بود از مجازات نجات دهیم یا لااقل یک جلسه صلح و سازش بگذارند.

مسئولان می توانستند برای جلوگیری از اعدام علیرضا که در 16 سالگی مرتکب قتل شده بود کمکی کنند؟

بله. در تهران خیلی بیشتر از این ها به ما کمک می شود در حالیکه خانواده علیرضا ظهر چهارشنبه می فهمند حکم پنجشنبه اجرا می شود. آنها عملا دست و پای ما را برای هر اقدامی بستند. روز پنجشنبه می توانست برای همه یک روز خوب باشد اگر مادری بجای یک قلب زنگار گرفته به دلیل درد ناشی از دست دادن فرزندش، اجازه ورود ذره ای نور بخشش به قلبش را می داد. یقیناً اولین کسی که از این دریای بیکران بخشش بهره مند می‌شد همان فرزندش بود. اگر کمی به آن دنیا اعتقاد داشته باشید خودتان نیز موضوع را قبول می کنید که بخشیدن قاتلی که بچگی کرده است باعث آمرزش روح مقتول می شود. ما باید زمینه این بخشش را فراهم می کردیم که نشد چون آنها نگذاشتند. در همین زندان رجایی شهر تهران خانواده قاتل و مقتول از یک در ورود پیدا می کنند تا شاید بتوانند اولیای دم رضایت بگیرند و اتفاقا همین اتفاق هم می افتد. خیلی از خانواده ها همینطوری رضایت می گیرند. درست پای چوبه دار اما زندان عبدل آباد شیراز که رفتیم نه ورود خانواده مقتول را دیدیم و نه خروجشان را. قرار هم نیست خارج شدن آنها را بفهمیم اما در موقع ورود که می شد همدیگر را ملاقات کنیم ما که نه اسلحه ای داشتیم و نه قرار بود با هم درگیر شویم. ما فقط قرار بود تنها به پای خانواده مقتول بیفتیم اما آنها همین را هم به خانواده قاتل اجازه ندادند. 

در این مدت کوتاه که از اجرا با خبر شده بودید آیا خانواده علیرضا توانستند او را ملاقات کنند؟

ملاقاتی کوتاه آن هم از داخل کابین و با تلفن اجازه داده شد. یعنی آنها را از کوچکترین حقوق شان سلب کردند. باور کنید ملاقات در همین حد کوتاه بود و از آن طرف براساس قانون، خانواده متهمی که قرار است اعدام شود باید 48 ساعت پیش از لحظه اجرای اعدام از ماجرا باخبر شود اما آنها همین را هم رعایت نکردند. این یک قانون است و تنها جایی که این قانون رعایت می شود در تهران است که 48 ساعت قبل به خانواده اعدامی خبر اجرای حکم را می دهند اما در شیراز انگار دوست نداشتند ما با خبر بشویم. آن ها می گویند تجاوزصورت گرفته است. خود علیرضا می گفت نمونه دی.ان.ای اش گرفته نشده است پس آن ها چطور اینقدر مطمئن بودند که لواط از سوی علیرضا صورت گرفته است. آیا قانون ما در تهران از شهرستان ها با هم متفاوت اجرا می شود. 

photo_2017-08-12_14-38-15

آیا قبل تر از این هم قرار بود علیرضا را اعدام کنند؟

بله. یک بار قرار بود علیرضا را از کانون برای اعدام ببرند که دادستان خودش متوجه موضوع شد و جلوی آن اجرا را گرفت اصلا بیایید ما هم بپذیریم علیرضا تاجیکی مرتکب قتل عمد شده است، مساله این است که او در زمان ارتکاب موارد اتهامی فقط 16 سال سن داشته است. براساس پیمان نامه جهانی حقوق کودکان، ایران نیز متعهد شده با تمام افراد زیر 18 سال به عنوان کودک برخورد کند و تضمین کند که برای آن ها حکم اعدام صادر نمی کند. باور کنید اعدام چاره راه نیست. این ها بچه هستند و در سن ارتکابی اصلا درک درستی از جنایت ندارند. ما باید کودکانمان را آموزش بدهیم و چاره راه آموزش است نه اعدام.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی رکنا را از دست ندهید:

سحر پس از فرار از خانه شوهر به خانه مجردی نوید رفت و ... / مریم در این خانه چه می کرد؟ + عکس

با دوستانم برای سرکار گذاشتن پسرها به خارج از شهر رفتیم ، 12 شب بود که ...

دختر ایرانی از سوئد بازگشت و به دام شیطان افتاد و....

نیمه شب بود که لیلا را با وضعیت بدی در استخر دیدم باور نمی کردم او.....

خواننده مشهور آبروی یک زن و مرد را برد +عکس

اشکان با من قرار ازدواج گذاشته بود اما مرا به ویلا برد و با دوستش ...+عکس

ورود فیفا به پرونده محرومیت شجاعی و حاج صفی / خطر تعلیق بیخ گوش فوتبال ایران

ارتباط خارج از عرف با جوانی داشتم که هم سن پسرم بود / وقتی شوهرم فهمید ...

سوختن پراید با اختلاف پدر و پسر در باقرشهر تهران + فیلم و عکس

راز تلخ قتل دختر 11 ساله در جنگل + عکس

دختری که عشق عبوری مرد متاهل شده بود!

اعتراف 18شیطان صفت اروپایی به اقدام شوم با 278 زن و پسر +عکس

هانیه را به بهانه ساخت کلیپ زیرزمینی به آپارتمانم در کرج بردم و ... + عکس

کشف جسد الهه 2 ساله در چاه فاضلاب / او از چهارشنبه گمشده بود + عکس

شک عروس و داماد / به راحتی با من دوست شدی پس ...

فیلم لحظه اسارت شهید مدافع حرم محسن حججی + تصاویر

ناگفته های شوم 3 دختر از باغ ویلای پسر پولدار یک برج ساز تهرانی + عکس

او بیگناه بود وقتی شوهر کرد من دنبال ارتباط شیطانی بودم و به خانه اش رفتم و ...

کارهای من باعث شد شوهرم را از دست بدهم و زندگی ام نابود شود

 

کدخبر: 293828 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟