مردی جوان، که افرادی ناشناس به حسابش دستبرد زده بودند، برای پیگیری شکایتش، پا به دادسرای مشهد گذاشت و، پس از تنظیم شکوائیه، به شعبۀ ویژۀ رسیدگی به جرائم سایبری دادسرا هدایت شد و در برابر قاضی حقدادی قرار گرفت.

شاکی پرونده، که طی چندین مرحله مبالغی از حساب بانکی‌اش کسر شده بود، به قاضی Judge حقدادی گفت:‌ «چند روز پیش در تلگرام Telegram یک نرم‌افزار دانلود کردم و آن را روی گوشی تلفن همراهم نصب کردم. بعد از گذشت چند ساعت، متوجه شدم برای فعال‌سازی باید کد آن را خریداری کنم. لذا از طریق لینکی که خود نرم‌افزار داده بود وارد درگاه اینترنتی شرکت سازنده شدم و اطلاعات حسابم از جمله شمارۀ کارت، رمز دوم، تاریخ انقضا و شناسۀ کارت را وارد کردم اما موفق به پرداخت نشدم و تراکنش من ناموفق اعلام شد.».

این مرد جوان افزود:‌ «چندین مرحله اطلاعات را در این درگاه اینترنتی وارد کردم اما موفق به خرید نشدم. برای همین، منصرف شدم. ساعت حوالی ٢٣:١٠ را نشان می‌داد. می‌خواستم بخوابم که با صدای زنگ پیامک گوشی تلفن همراهم هوشیار شدم. مبلغ ۶٠٠ هزار تومان از حسابم کسر شده بود. هرچه فکر کردم یادم نیامد خریدی به این مبلغ داشته‌ باشم. در همین حین، دو پیامک برداشت دیگر دریافت کردم که مجموع آن ٢میلیون و ٣٠٠هزار تومان شد. صبح، اول وقت، به بانک مراجعه کردم و متوجه شدم فردی ناشناس، با دستیابی به اطلاعات حسابم، این مبلغ را برداشت کرده است. شانس آوردم که سارق حسابم را خالی نکرد وگرنه همۀ اندوخته‌ام به باد رفته بود.».

شاکی پرونده در پاسخ به سؤال قاضی حقدادی مبنی‌بر اینکه قصد خرید چه نرم‌افزاری را داشته است توضیح داد: «داخل یکی از کانال‌هایی که در آن‌ها عضوم نرم‌افرازی تحت عنوان «صیغه‌یاب» معرفی شده بود. آن را نصب کردم و بعد متوجه شدم این نرم‌افزار نسخۀ آزمایشی است و، اگر می‌خواهم نسخۀ اصلی آن را داشته باشم، باید آن را به صورت اینترنتی خریداری کنم.».

هدایت به درگاه پرداخت اینترنتی جعلی

با به دست آمدن این اطلاعات، دستور رسیدگی به پرونده بر‌عهدۀ تیمی از مأموران پلیس Police فتای خراسان رضوی قرار گرفت و تحقیقات شناسایی متهم پرونده نیز آغاز شد. تیم بررسی‌کنندۀ پرونده، با رصد تخصصی در فضای سایبر، به اطلاعاتی دست یافت که نشان می‌داد لینک درگاه پرداخت اینترنتی، که از طریق نرم‌افزار صیغه‌یاب به مخاطب اعلام شده است، جعلی است و سایت فیشینگ است و شاکی، با درج اطلاعاتش در فیلدهای این سایت، اطلاعاتش را در اختیار متهم قرار داده است.

مأموران، با رد‌زنی اطلاعات این سایت فیشینگ و شمارۀ تلفن همراه و صفحۀ پیام‌رسان الکترونیکی درج‌شده در آن، فرد راه‌انداز آن را شناسایی کردند. در تحقیقات بعدی مأموران، شمارۀ حسابی که مبالغ برداشت‌شده از حساب شاکی به آن واریز شده بود مشخص گردید و روشن شد صاحب حساب متهم اصلی پرونده است. لذا ردزنی میدانی برای شناسایی مخفیگاه این مرد جوان آغاز شد و طولی نکشید که این فرد شیاد در زنجان ردیابی شد.

مأموران، پس از شناسایی متهم، اطلاعات را در اختیار قاضی حقدادی گذاشتند و، پس از صدور نیابت قضایی، به سراغ این فرد شیاد رفتند که سرانجام او را در مخفیگاهش دستگیر کردند. این مرد جوان، در بازجویی‌های مأموران پلیس فتا، ضمن اعتراف به جرمش، عنوان کرد در این اقدام مجرمانه تنها نبوده و یکی از دوستانش به او کمک کرده است. متهم دوم این پرونده نیز، در اقدامی اطلاعاتی، در زنجان شناسایی و دستگیر شد.

متهمان، پس از تشکیل پرونده، روانۀ دادسرا شدند و، با تشکیل پرونده، راهی زندان Prison شدند، و تحقیقات از آنان ادامه دارد.

دادیار شعبۀ ٢٣٣ ویژۀ رسیدگی به جرائم رایانه‌ای دادسرای عمومی و انقلاب ناحیۀ٢ مشهد، دراین‌باره به خبرنگار ما گفت: «متهمان این پرونده، نرم‌افزار‌هایی جعلی همچون ماهوارۀ جیبی، صیغه‌یاب و دوربین‌های بدن‌نما را در کانال‌های تلگرامی‌ای که خود مدیریت آن‌ها را برعهده دارند منتشر می‌کردند و، با فریب اعضا، طعمه‌هایشان را به بهانۀ خرید نسخۀ اصلی نرم‌افزار به سایت فیشینگ هدایت می‌کردند.».

قاضی حقدادی افزود: «ماهیت سایت‌ها و صفحات جعلی این‌گونه است که شباهت زیادی با صفحه‌های درگاه‌های پرداخت اینترنتی دارند با این تفاوت که، وقتی اطلاعاتی را در آن تایپ می‌کنید، کلیۀ ارقام درج‌شده در اختیار فرد راه‌انداز قرار می‌گیرد.».

وی در پایان تأکید کرد: «کاربران تلگرام آگاه باشند که انتشار این‌گونه نرم‌افزارها، که اغلب با محتویات مستهجن عرضه می‌شوند، طعمه‌ای برای به دست آوردن اطلاعات شخصی و حساب بانکی آنان است. لذا شهروندان، برای دانلود هرگونه نرم‌افزار، به سایت‌های مجاز مراجعه کنند.».برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

مهدی قرآنی

اخبار اختصاصی حوادث رکنا را از دست ندهید:

سفر شوم دختر ایرانی به اروپا / خانواده این دختر بیچاره شدند!+عکس

مهسا من را به خانه اش برد و از کار شیطانی مان فیلم سیاه گرفت

پیدا شدن جنازه خلبان گمشده پس از 9 ماه در ساحل نکا + عکس

دستگیری محمد جواد ظریف در شیراز / این مرد راز عجیبی داشت!

سرقت ماشین بیخ گوش صاحبش + فیلم

دانشجویان اخراجی رایانه با دزدان همدست شدند!/رییس باند به خارج گریخت

کار کثیفی که نسرین بخاطر مهرداد کرد / آبرویم رفت پشیمانم

حمام خون در جشن عروسی / مرد مسلح چه انگیزه ای داشت؟

بلای کثیفی که بر سر پسر دبیرستانی در بیابان تاریک جنوب تهران آمد + عکس مرد شیطان صفت

قصاص چشم زندانی بیمار اجرا نمی شود!/این مرد در زندان بیماری عجیبی گرفت

شهره زن شوهر دار بود وقتی گفتم نیستم به صورتم اسید پاشید!/وسوسه شدم و به ستار زنگ زدم

سواستفاده از هیکل ستاره زن برنامه های تلویزیونی / او تصمیم عجیبی گرفت! + عکس

قهرمان «پاآهنی» از زندان به بیمارستان رفت / این مرد نامزدش را کشته است؟!+ عکس

پسرنوجوان دستور مادرش را برای قتل پدر پذیرفت + عکس

انگیزه 12 مرد در تیراندازی های وحشتناک خوزستان چه بود؟!

جزئیات شهادت مامور آگاهی کهگیلویه و بویراحمد + عکس

ماجرای نجات خواهر شوهر 17 ساله توسط عروس درستکار

دستگیری وزیر سابق به جرم داشتن 50 میلیون دلار پول نقد در خانه! + عکس

اقدام سیاه 2 پلیس با 2 دانش آموز دختر در راهرو آپارتمان

کدخبر: 303710 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟