بازدید رایگان از نخستین موزه ی خصوصی  ایران

نخستین موزه وقفی ــ خصوصی ایران، کنار کتابخانه‌ای از نسخه‌های نفیس خطی و چاپ سنگی و سربی و کتاب‌های چاپی، گنجینه‌ای از آثار و اشیای ارزشمند تاریخی را در تالارهای گوناگون خود جای داده است. مجموعه سکه‌های تاریخی، از دوران پیش از هخامنشی (از سده ششم پیش از میلاد) تاکنون را در بر گرفته است.

همچنین در کنار تالار سکه، تالار کمال‌الملک و خاندان غفاری قرار دارد که در آنجا مجموعه‌ای از تابلوهای نقاشی محمد غفاری مشهورترین نقاش تاریخ معاصر ایران و دیگر اعضای هنرمند خاندان غفاری گرد آمده است.

تالار کتابت و نگارگری، دیگر بخش موزه ملی ملک است که مجموعه‌ای از آثار برجسته خوش‌نویسی و نگارگری، لاکی، اسناد و نسخه‌های نفیس خطی را در بر می‌گیرد.

مجموعه هنر Art لاکی، شامل قلمدان‌ها، قاب‌آیینه‌ها و جلدهای لاکی، دیگر بخش موزه است که کنار تالار کتابت و نگارگری جای گرفته است.

سالن تک‌اثر، بخشی دیگر در موزه ملی ملک است که در هر فصل سال، یک اثر از مجموعه آثار نادیده موجود در مخازن آثار موزه، همراه با تابلوها، توضیحات و نماهنگ‌های جذاب، در آن عرضه می‌شود.

نمایشگاه دائمی حاج حسین آقا ملک، از بخش‌های متفاوت و جذاب موزه ملی ملک است که در قالب موزه‌ای، به معرفی بیشتر واقف می‌پردازد. در این سالن، آثار، دست‌نوشته‌ها، تصویرها و دیگر وسایل شخصی حاج حسین آقا ملک به نمایش درآمده است.

براین‌اساس مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به‌مناسبت فرارسیدن روز جهانی جهانگردی، در روز چهارشنبه 5 مهر 1396 خورشیدی از گردشگران به‌رایگان میزبانی می‌کند.

کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی ــ خصوصی ایران و یکی از 6 کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی به شمار می‌آید که در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به‌نشانی «میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد» جای گرفته است.

گردشگران برای بازدید از تالارهای موزه‌ای و نیز مخاطبان بخش کتابخانه برای بهره‌گیری از خدمات فرهنگی این موقوفه در نیمه دوم سال، می‌توانند هر روز به‌جز روزهای تعطیل از ساعت 8:30 تا 16:15 به این گنجینه مراجعه کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 310134 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟