راهکارهای ایستادگی در مقابل وزش باد شدید

 بهترین اقدام در چنین شرایطی، ماندن در مکان‌ها و فضاهای سرپوشیده است، اما اگر وسط جاده یا بزرگراه با چنین بادهایی مواجه شدیم، چه باید بکنیم.سرعت خودروی خود را کاهش دهید و با سرعت مطمئنه حرکت کنید و فاصله طولی و جانبی را از سایر خودروها حفظ کنید.

در صورت شدید بودن باد، خودرو را سمت راست در جهت وزش باد متوقف کنید.برای این که فشار هوای داخل اتاقک خودرو با بیرون متعادل شود، کمی شیشه پنجره را پایین بکشید.

کفی تریلی‌ها و کاروان‌هایی که یدک کشیده می‌شوند، تا زمانی که روی جاده در حال حرکت باشند، به دلیل این که هیچ نیرویی از خود ندارند، باد می‌تواند آن‌ها را هل دهد. وقتی تریلی در باد تکان می‌خورد، پشت آن حرکت نکنید و از آن فاصله بگیرید یا از آن عبور کنید.وقتی باد هم جهت با حرکت خودرو بوزد، سرعت ماشین از حد مجاز بالاتر می‌رود و احتمال انحراف از جاده خواهید داشت. پس بهتر است سرعت خودرو را کنترل و از تند راندن خودداری کنید.

باد شدید، باعث کم شدن اصطکاک بین چرخ‌های خودرو و سطح زمین می‌شود و احتمال این که خودرو در حین حرکت کمی از سطح جاده بلند و دچار پرش شود، وجود دارد. برای این که از جاده و خط مستقیم منحرف نشوید، فرمان را بخوبی با هر دو دست نگه دارید و با دقت و با دنده سنگین رانندگی کنید.

زمان وزش باد از درختان و تیرهای برق و ساختمان‌های با نمای شیشه‌ای فاصله بگیرید و خودرو را ترک نکنید و هرگز در چنین روزهایی با دوچرخه و موتورسیکلت تردد نکنید.از زیر یا روی پل Bridge هوایی یا سایر پل‌ها عبور نکنید.

افرادی که در معابر و فضاهای باز هستند، هنگام وزش بادهای شدید از دویدن بپرهیزند، چون حرکت سریع و پرش در باد، موجب عدم تعادل و سقوط Fall فرد به زمین می‌شود.اگر متوجه شدید، در برابر وزش باد شدید توان و قدرت راه رفتن یا ایستادن ندارید و احتمال سقوط زیاد است، به درون جوی، آبراهه یا هر شیار کم ارتفاع موجود در زمین بروید و در صورت امکان، دراز کشیده، سر خود را با بازوهایتان بگیرید.

بهتر است، از دستمال مرطوب برای تنفس راحت‌تر و جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل دهان و بینی استفاده کنید.پس از توقف باد شدید، سریع از پناهگاه خارج نشوید چون احتمال دارد پس از چند دقیقه، باد شدیدتری از جهت مخالف به وزش درآید.

در مناطق کوهستانی سقف اغلب خانه‌ها شیروانی است. اگر متوجه شدید باد به سقف فشار وارد می‌کند، یکی از پنجره‌ها را باز کنید. بادی که سرعت آن بیش از 66 کیلومتر در ساعت باشد، توفان نام دارد که در مناطق گوناگون با نام‌های مختلف و جلوه‌های خاص ظاهر می‌شود و بیشترین میزان خسارت جانی و مالی را به همراه دارد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 315754 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟