اعتراض سیاهان خشمگین در 18 شهر امریکا / گسترش تظاهرات خیابانی علیه‌ خشونت نژادی پلیس سفر «اوباما» به لهستان را نیمه تمام گذاشت+عکس

به نوشته نیویورک تایمز، علت خروج جانسون از ارتش امریکا در هاله‌ای از ابهام است و محتمل‌ترین سناریو مسائل اخلاقی وی است. مقامات امنیتی در خانه او مهمات ساخت بمب، اسلحه و مجله‌های فنون نظامی پیدا کرده بودند اما یکی از دوستان نزدیکش در گفت‌و‌گو با دیلی تلگراف درباره او گفت: «جانسون آدم خوبی بود. او بسیار آرام و خونسرد بود. اصلاً فکرش را نمی‌کردم که چنین کاری از او برآید. او عاشق بسکتبال بود.»
تاریخچه جنبش‌های ضدنژادپرستی در امریکا
با به قدرت رسیدن آبراهام لینکلن در1860 میلادی و شعارهای انتخاباتی وی در خصوص ایالت‌های برده دار جنوب این کشور و افزایش اختلاف جوامع جنوب و شمال امریکا در پی رشد صنعتی شدن، ایالت‌های برده دار جنوبی خواستار استقلال شدند که این امر منجر به جنگ‌های داخلی چهارساله شد. با پایان جنگ داخلی امریکا و آزادی میلیون‌ها برده رهایی یافته از نظام برده داری، جامعه امریکا وارد نبرد بی‌وقفه نژادی شد.
در یکسوی این نبرد، سفیدپوستان جنوب بودند که در جریان جنگ داخلی، تمام ثروت و امتیازات اشرافی خود را از دست داده بودند و باید با برده‌های سابق خود همانند انسان‌های برابر رفتار می‌کردند. در سوی دیگر سیاهپوستانی بودند که می‌خواستند حقوق تضییع شده خود و اجدادشان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن طلب کنند. جنگ جهانی دوم، نقطه عطفی بر روند مبارزه با‌ نژاد پرستی بود زیرا شرکت سیاهپوستان در جنگ به همراه سفیدپوستان، آنها را در گرفتن حقوق خود جسورتر کرد. مارتین لوترکینگ و ملکوم ایکس افراد شاخص جنبش سیاهان بودند و درپی بازداشت رزا پارکس، زن سیاهپوستی که با بلند نشدن از روی صندلی یک اتوبوس عمومی برای یک سفیدپوست زندانی شد، مارتین لوتر کینگ، رهبری جنبش تحریم سیاهپوستان را برعهده گرفت و سرانجام در سال 1960 توانست قانون حقوق مدنی با هدف رفع تبعیض‌های نژادی را به تصویب برساند اما این پایان کار نبود و امروز در امریکا تبعیض نژادی به اشکال دیگر جریان دارد.
باراک اوباما، رئیس جمهوری سیاهپوست امریکا که ماه‌های آخر دوره ریاست جمهوری خود را سپری می‌کند، روز جمعه برای شرکت در نشست سران ناتو در ورشو به لهستان سفر کرده و در حال اجرای برنامه سفر خود بود که رسانه‌ها از مرگبارترین حمله یک قرن اخیر به پلیس امریکا خبر دادند. در ادامه این رخداد ‌کم سابقه شماری از شهرها و ایالت‌های امریکا صحنه تظاهرات ضد نژادپرستی شد. اهمیت حوادث دالاس و گسترش راهپیمایی‌ها که حداقل 18 شهر امریکا را فراگرفته است، اوباما را واداشت، نشست سران ناتو را نیمه تمام رها کرده و به کشورش بازگردد تا درسریع‌ترین زمان ممکن به دالاس در ایالت تگزاس برود واز نزدیک وقایع را رصد کند.
خشونت پلیس امریکا علیه اقلیت سیاهپوست این کشور اتفاق تازه‌ای نیست. این خشونت‌ها در طول تاریخ امریکا موجب درگیری‌های نژادی و ظهور جنبش‌های تاریخ‌سازی مانند جنبش مارتین لوترکینگ شده است. جنبش‌هایی که بعضاً باعث مهار چنین برخوردهای نژادپرستانه‌ای شده‌اند. این برخوردها بعد از چند دهه آرامش نسبی در دو سال اخیر شدت گرفته است. نقطه عطف این وقایع اواخر هفته پیش رقم خورد؛ زمانی که دو مرد سیاهپوست بی‌دفاع و غیر مسلح به دست پلیس سفید پوست در فاصله زمانی یک روزه کشته شدند؛ جرقه‌ای که شاید پلیس امریکا هم تصور نمی‌کرد به فاجعه دالاس منجر شود و خون سیاهپوستان را تا این اندازه به جوش آورد. اکنون نگرانی‌ها از وقوع جنگ داخلی در امریکا یا حداقل شکل‌گیری جنبش ضدنژادپرستی جدید و تاریخ ساز دیگری حکایت دارد.
هرچند رهبران جریان‌های سیاهپوست امریکا بارها و بارها اعلام کرده‌اند، قصد دامن زدن به ناآرامی‌ها را ندارند و حامیان خود را هم به راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز دعوت کرده‌اند اما افرادی مانند مایکا جانسون، تک تیرانداز دالاس که جان 5 افسر پلیس را گرفت و پیش از مرگ اعلام کرد، به هیچ گروه و جریانی وابسته نیست و با تصمیم شخصی دست به اقدام تلافی جویانه علیه پلیس زده، در بین اقلیت سیاه پوست امریکا کم نیست.
خشونت جواب خشونت
علاوه بر جانسون، در ایالت‌های دیگر امریکا نیز در روزهای اخیر و پس از کشته شدن دو مرد سیاهپوست به دست پلیس، سیاهپوستان دست به خشونت‌هایی علیه پلیس زدند. در ایالت تنسی، یک روز قبل از حادثه دالاس یک کهنه سرباز سیاهپوست یک زن سفیدپوست را کشت و سه نفر را مجروح کرد که یکی از مجروحان افسر پلیس بود. او پس از دستگیری به بازپرس‌ها گفت، از خشونت پلیس امریکا علیه آفریقایی - امریکایی‌ها به ستوه آمده است. در ایالت میزوری نیز یک افسر پلیس که برای کنترل مدارک رانندگی یک راننده سیاهپوست او را متوقف کرده بود، در حال بازگشت به سمت خودرو خود از پشت هدف تیراندازی قرار گرفت و کشته شد. عامل این تیراندازی که 31 ساله بود، دستگیر شد اما از انگیزه‌اش چیزی نگفته است. در ایالت جورجیا نیز یک نفر به بهانه کمک خواستن از یک افسر پلیس او را صدا کرد و از خراب شدن خودرو خود گله کرد و در این میان پلیس را هدف تیراندازی قرار داد و کشت. این عامل تیراندازی نیز به انگیزه‌اش اشاره نکرده است.
تظاهرات سراسری در امریکا و لندن علیه خشونت پلیس
این در شرایطی است که تظاهرات علیه رفتارهای خشونت‌آمیز پلیس امریکا با سیاهپوستان که از روزهای پایانی هفته گذشته آغاز شده و با حادثه دالاس به خشونت کشیده شد، همچنان ادامه دارد و اکثر شهرها و ایالت‌های این کشور صحنه راهپیمایی‌های اعتراضی است.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، معترضان در واشنگتن با در دست داشتن شمع مقابل دپارتمان دادگستری امریکا تجمع کرده بودند. در نیویورک هم صدها نفر در خیابان‌ها دست به راهپیمایی زده و مقابل میدان اتحاد منهتن تجمع کردند. در لس آنجلس نیز برخی از خوانندگان رپ مشهور امریکا (اسنوپ داگ و گیم) راهپیمایی صلح آمیزی را به سمت اداره پلیس به راه انداخته و در آنجا با شهردار و رئیس پلیس دیدار و بر بهبود روابط میان مقام‌ها و جوامع اقلیت تأکید کردند. در چندین منطقه در ایالت جورجیا نیز راهپیمایی بود به طوری که چندین هزارنفر در خیابان‌های آتلانتا حاضر شدند. شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی باعث بروز ترافیک شدند.
در سانفرانسیسکو، لوئیزیانا، دیترویت ایالت میشیگان و ساکرامنتو نیز تظاهرات ادامه داشت و حامیان با شعار «زندگی سیاهان مهم است» گفتند، می‌خواهند به تحصن در «دنور» ادامه دهند. گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که مردم برای افرادی که دست به تحصن زده‌اند غذا و آب آشامیدنی بردند.در نیواورلئان هم بیش از ده‌ها معترض برای مدتی مقابل مرکز پلیس به صورت نمادین روی زمین دراز کشیده و ادای مرده‌ها را درآوردند. در ماساچوست هم رهبران مذهبی در بوستن مراسم مذهبی به جای آورده و خواستار پایان بخشیدن به خشونت‌های پلیس علیه سیاهان شدند.
در خارج از مرزهای امریکا هم صدها نفر از مردم لندن در خیابان‌های شلوغ پایتخت انگلیس در حمایت از سیاهان امریکا راهپیمایی کردند.
واکنش ترامپ و کلینتون
به حادثه دالاس
حوادث دالاس همچنین رقابت‌های انتخاباتی هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، دو کاندیدای دموکرات و جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری امریکا را به تعطیلی کشاند و این دو کاندیدا در بیانیه‌هایی کشته شدن مأموران پلیس و همچنین کشته شدن دو مرد سیاهپوست به دست پلیس امریکا را بشدت محکوم کردند.
کلینتون در مصاحبه با سی‌ان‌ان حمله به افسران پلیس را یک «رویداد مطلقاً هولناک» خواند و بلافاصله بحث تیراندازی پلیس به دو سیاهپوست را که موجب خشم و نفرت از عملکرد پلیس علیه سیاهپوستان شد، مطرح کرد. وی قول داد، با «نژاد پرستی سازمان یافته» در ادارات پلیس مبارزه کند و همچنین امریکایی‌های سفید پوست را به مهربانی با امریکایی‌های افریقایی تبار که نگران درگیری با پلیس هستند، فرا خواند. کلینتون گفت: «ما نخستین کسانی هستیم که باید شروع به شنیدن فریادهای مشروع شهروندان همتای آفریقایی تبار خود کنیم.»
ترامپ نیز درباره حمله به پلیس در بیانیه‌ای گفت: «این یک تهاجم هماهنگ و از پیش طرح‌ریزی شده علیه مردان و زنانی بود که امنیت ما را حفظ می‌کنند. ما باید نظم و قانون را اعاده کنیم.» وی همچنین در مورد کشته شدن دو سیاهپوست به دست افسران پلیس سفید پوست گفت: «مرگ غمبار بی‌مورد دو راننده در لوئیزیانا و مینه سوتا به ما یاد‌آوری می‌کند که تا چه اندازه نیاز به کار در این زمینه وجود دارد. تنش‌های نژادی نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر شده است.» این در حالی است که «آلتون استرلینگ» مرد سیاهپوستی که در لوئیزیانا کشته شد، راننده نبود و ترامپ در بیانیه دیگری در فیس بوک حرف خود را اصلاح کرد.

کدخبر: 88096 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟