فیلم کودتا در ترکیه / جنگده ها در استانبول دیوار صوتی شکستند / انتقال اردوغان به نقطه امن+عکس
حجم ویدیو: 3.10M | مدت زمان ویدیو: 00:00:01

با استقرار گسترده نیروهای نظامی ترکیه در آنکارا پایتخت این کشور، مسدود ساختن تمامی خطوط ارتباطی به پایتخت ترکیه، کودتایی بزرگ در این کشور رقم خورد.
بر اساس تصاویری که تاکنون منتشر شده، علاوه بر سیل سربازان به پایتخت ترکیه، تانک‌ها نیز برخی مسیرهای اصلی آنکارا را مسدود کرده‌اند و یک کودتای بزرگ را رقم زده‌اند. ارتش همزمان با مسدود کردن همه راه‌های زمینی و هوایی دسترسی به پایتخت ترکیه، عملیات خلع سلاح بخشی از پلیس ترکیه را سرعت بخشیده است.
نخستین تصاویر منتشر شده از این عملیات بزرگ ارتش ترکیه که هنوز ماهیت قطعی آن مشخص نیست، پرواز جنگنده‌های ترکیه را در ارتفاع پایین نشان می‌دهد که بیشتر برای کارکرد رعب آفرینی دارد.
نخست وزیر ترکیه هم اکنون در گفت وگو با شبکه تلویزیونی ان تی وی از یک شبه کودتا در ترکیه از سوی برخی عوامل ارتش سخن گفت، مردم ترکیه را به آرامش دعوت کرد و این‌گونه اقدامات را علیه دموکراسی خواند. بینالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه گفته است آن دسته‌ای که در ارتش اقدامات امشب را انجام داده‌اند "بالاترین هزینه" را خواهند پرداخت. نخست وزیر ترکیه گفت نیروهای امنیتی فراخوانده شده‌اند تا "هر آنچه که لازم است را انجام دهند".
همزمان با این موضع‌گیری‌ها، در حالی که برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از سوی نیروهای امنیتی این کشور به نقطه‌ای امن منتقل شده، سی ان ان گزارش داده اردوغان در تعطیلات بوده و هنوز خبری از او نیست. پیش تر اعلام شده بود اردوغان از کاخ ریاست جمهوری فرار کرده که صحیح نیست. او اصلا در آنکارا و استانبول نبوده است
مدخل پل «بوسپوروس» در استانبول، رسانه‌های بین‌المللی از شنیده شدن صدای تیراندازی خبر داده‌اند.
شبکه‌های اجتماعی که ظرفیت سازماندهی مقابله عمومی را در مقابل اقداماتی شبیه به کودتای نظامی را داشته، اکنون در ترکیه مسدود شده‌‍‌اند. گزارش‌هایی درباره قطع خطوط تلفن همراه در ترکیه حکایت دارد.
همچنین مسیر دستیابی به فرودگاه آنکارا مسدوده شده و برخی گزارش‌ها از تعطیلی فرودگاه حکایت دارد.
1:01- ارتش ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور را به دست گرفته است. بیانیه ارتش ترکیه به این معناست که اگر کودتا به صورت کامل موفقیت آمیز باشد، حکومت رجب طیب اردوغان در نیمه شب ۱۶ جولای ۲۰۱۶ به پایان خود رسیده است. ارتش ترکیه اعلام کرد که سران کشور را دستگیر کرده است.
1:02- برخی گزارش‌ها از شلیک هلیکوپتر های ارتش به ساختمان های امنیتی در آنکارا حکایت دارد. خبرگزاری رویترز از انفجار در مرکز آموزش نیروهای ویژه پلیس در آنکارا خبر داده است.
1:05- تلویزیون ترکیه و فرودگاه استانبول سقوط کرد. ‏پخش برنامه های شبکه TRT WORLD قطع شده است TRT شبکه ملی ترکیه است و رادیو در حال پخش بیانیه ى فرمانده ارتش است که می گوید: «از امروز میخواییم جلوى اقدامات دولت رو بگیریم و با دموکراسى در کنار دنیا باشیم.»
1:07- فرمانده ارتش ترکیه: تمامى روابط با کشورهاى خارجى ادامه مى یابد و حکومت قانون در اولویت خواهد بود. ما برای دفاع از دموکراسی و حقوق بشر کودتا کردیم.
1:14- حزب عدالت و توسعه ترکیه از هوادارانش خواست برای اعلام حمایت از رجب طیب اردوغان به خیابان‌ها بیایند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 98591 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟