پیشگیری از مرگ 365 عابر و راننده

رییس پلیس راهور ناجا در نشست مطبوعاتی با اعلام کاهش 365 نفری کشته‌های تصادفات 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، این تقلیل آمار را نشانه رعایت بیشتر قوانین و مقررات دانست.

سردار تقی مهری افزود: در این مدت 13 هزار و 106 نفر در تصادفات جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد 22 درصد عابرپیاده و بیش از 23 درصد موتورسوار بوده‌اند.

سردار مهری با تأکید بر افزایش سختگیری پلیس برابر رانندگان متخلف گفت: پلیس برای رانندگان با تخلفات حادثه‌ساز روند سختگیرانه‌ای را پیش گرفته است. در حال حاضر حدود 6 هزار جلد گواهینامه نمره منفی‌دار ضبط شده و 24هزار جلد نیز در آستانه ضبط قرار گرفته که اگر این افراد به مدت 6 ماه قوانین را رعایت کنند و تخلفی نداشته باشند نمرات منفی آنها پاک می‌شود. به گفته وی، کمتر از هزار گواهینامه ابطال شده است.

وی در توضیح ضبط گواهینامه‌ها با نمره منفی گفت: پلیس در برخورد با رانندگان متخلف با نمره منفی در برخورد اول و دوم به جریمه اکتفا کرده و رانندگان در برخورد سوم با ابطال گواهینامه روبه‌رو خواهند شد.

رئیس پلیس راهور درباره افزایش نرخ جریمه‌ها نیز گفت: طبق قانون، جرایم رانندگی براساس نرخ تورم و با کارشناسی کارشناسان هیأت وزیران افزایش یافته و از نیمه دوم اسفندماه اجرایی می‌شود. طبق مصوبه هیأت دولت 40 کد از 171 کد تخلفاتی مشمول این افزایش شده که از این تعداد 10 مورد آن 100 درصد و بقیه آنها 50 درصد افزایش داشته است.

بیشترین افزایش جرایم مربوط به تخلفات رانندگانی است که با مصرف الکل یا مواد روانگردان اقدام به رانندگی می‌کنند که از 200 هزار به 400 هزار تومان افزایش یافته است.

رئیس پلیس راهور ناجا در مورد احتمال اجرا نشدن طرح افزایش جرایم ترافیکی در موعد مقرر نیز گفت: پلیس مجری قانون است. در حال حاضر مصوبه هیأت وزیران به همه دستگاه‌ها و پلیس ابلاغ شده و هنوز حکم رسمی درباره اجرا نشدن آن به دست ما نرسیده است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره تطبیق نداشتن نرخ جرایم با تورم نیز گفت: نرخ‌ها براساس تصویب‌نامه و کار کارشناسان هیأت وزیران تعیین شده است. این افزایش طرح طبق قانون در سال 93 باید اجرایی می‌شد اما اجرای این طرح به پایان سال 94 موکول شد.

رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به سؤالی درباره ثبت برخی تخلفات اشتباهی و چگونگی برخورد با آنها گفت: برخی از این جرایم ممکن است با جعل پلاک ثبت شده باشد و اگر کاربران مواردی را در این رابطه مشاهده کردند مرکز اجرائیات آماده پذیرش شکایات است و اگر در مرحله پلیسی به نتیجه نرسیدند واحد رسیدگی که زیر نظر قوه قضائیه است پاسخگوی آنها خواهد بود.

درباره جرایم ثبت شده با دوربین نیز رانندگان می‌توانند با مراجعه به پلیس 10+ شکایت خود را وارد سامانه اجرائیات کنند که ظرف 24 ساعت پیگیری می‌شود و پس از آن واحد رسیدگی قوه قضائیه نیز جوابگو خواهد بود.

وی درباره روند تعویض پلاک‌ها نیز گفت: برابر ماده 20 آیین‌نامه رانندگی و ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، مرکز شماره‌گذاری اولین جایی است که برای تعویض پلاک جوابگوی کاربران است. فروشندگان و خریداران خودروها باید ابتدا پیش از نقل و انتقال در مراکز شماره‌گذاری، اصالت خودروها را مشخص کنند. در بسیاری مواقع در این مرحله مشخص شده خودروها دو تیکه یا با سابقه سرقت هستند که به خریداران کمک می‌کند. بعد از آن مجازند به دفتر اسناد رسمی مراجعه و اقدام‌های قانونی را انجام دهند.

سردار مهری درباره پلاک نداشتن برخی اتوبوس‌های بی‌آر‌تی نیز گفت: همه وسایل نقلیه متحرک باید دارای پلاک ملی باشند و اگر خلاف این امر مشاهده شود تخلف بوده و قابل رسیدگی است.

رئیس پلیس راهور ناجا درباره ساماندهی علائم راهنمایی و رانندگی هم گفت: این طرح از سال گذشته آغاز شده و ادامه دارد. در حال حاضر با تشکیل قرارگاه‌هایی برای بازنگری تابلوها چه داخل شهر و چه در بیرون شهر اعمال شده و تعداد زیادی از علائم کم و بسیاری نیز جمع شده‌اند. امیدواریم بزودی بتوانیم در این راه به ساماندهی مناسبی برسیم.

کدخبر: 11137 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟