بررسی مرسدس بنز W115 230.4

به گزارش رکنا، طراحی این خودرو در سال 1967 به پایان رسید. استقبال خوب و عکس العمل مشتریان قدیمی مرسدس باعث شد که سال بعد یعنی 1968 این مدل به بازار بیاید. البته مدل مورد بررسی ما از نوع فیس لیفت این مدل است که در سال 1972 مورد بازبینی قرار گرفت و تغییراتی جزئی اما کارساز در ظاهر و قسمت فنی آن ایجاد شد. این تغییرات شامل تغییر پلاک از زیر سپر به روی سپر، عریض تر کردن جلو پنجره و ایجاد خط ورود هوا در زیر جلو پنجره از مهم ترین تغییراتی بود که در مدل فیس لیفت شده به وجود آمد.

البته در مدل قبلی آینه های بقل به وسیله ی پایه ای نگه دارنده روی در نصب می شد اما در مدل آزمایشی ما آینه مستقیما به ستون A وصل شده و با قابی کرومی و براق پوشیده می شود و البته فرق این دو اتاق تنها در موتور های این دو بود . به طوری که موتور های شش سیلندر در اتاق W114 جای می گرفتند و موتور های چهار سیلندر در اتاق W115 استفاده می شد. این خودرو تنها به صورت سدان تولید نشد و از این تعداد 67,048 دستگاه از آن به صورت کوپه تولید شده است که البته مدل های کوپه در ایران هم بسیار کمیاب هستند . Paul bracq که در آن سال ها در مرسدس بنز کار می کرد وظیفه طراحی این مدل را به عهده گرفت و مانند تمامی خودروسازان ( و محصولات کنونی مرسدس بنز ) زبان طراحی این خودرو بسیار نزدیک به مدل S بود و نمای جلویی ( تقریبا ) تنها در چراغ های جلو تفاوت داشت . بدنه W115 بسیار ساده و محافظ کار طراحی و اجرا شده اما بسیار گیرا و ماندگار است و اگر از نماهای مختلف به آن نگاه کنیم همان سادگی و خطوط نرم و بدنه مکعبی رقیبان هموطن را می بینیم .

نمای جلو به علاوه جلو پنجره کرومی پهن که با آینه های جانبی و سپر هماهنگی خوبی دارد ، با چراغ های بیضی شکل تکمیل شده است که البته گلگیر های جلو در امتداد چراغ ها و با همان شکل بیضی تا شیشه جلو امتداد پیدا می کند . اما اگر از نمای رو به رو به خودرو تماشا کنید شاید به آیرودینامیک بودن خودرو اطمینان کافی نداشته باشید ، هرچند اکثر خودرو های دهه 60 و 70 مانند خودرو های کنونی در بدنه مانور زیادی نمی دادند اما مرسدس برای جبران بدنه مکعبی و سقف بلند این مدل ، شیشه جلو را با قوسی مناسب غوطه وری در هوا ساخته و این موضوع را می توان با کمی دقت در نمای جانبی فهمید . همین قوس و شیب که از انتهای کاپوت شروع و تا سقف ادامه دارد ، باعث می شود که هوا با سرعت کمتری پراکنده شود و به اصطلاح لحظه ای نشکند و باعث ایجاد سرعت منفی نباشد و شیشه قبل از شکل دادن به هوا ، هوای شکل داده شده را از فرورفتگی های روی درپوش موتور دریافت می کند که کاملا هوا را به سمت گوشه های نرم شیشه هدایت می کند . زه های کناری بدنه نیز که از میانه چراغ جلو تا بالای چراغ عقب کشیده شده ، توجه شما را به بخش انتهایی جلب می کند. نکته ای که بیشتر از شیار بالای گلگیر عقب و صندوق کشیده جلب توجه می کند ، طرح چراغ خطر خودرو است و ما را به یاد آخرین نسل نوستالژی چند نسل ایران ، یعنی پیکان می اندازد. ما هم نمی دانیم چرا پیکان که چند سال بعد از این خودرو طراحی و ساخته شد ، به این اندازه شباهت دارد و تنها چراغ پیکان کمی بزرگ تر بود .



معادلات جا به جا شده در بخش فنی

سلیقه ظاهری و باطنی در انسان های مختلف ، متفاوت است. شاید خیلی ها این خودرو را قدیمی یا معمولی بدانند ، اما با این که ظاهر تقریبا معمولی ( اما مهندسی شده و هماهنگ ) این خودرو را از دید بعضی ها ساده جلوه دهد ، اما در باطن این خودرو شگفتی هایی وجود دارد که ترجیح دادیم شما را با این قابلیت ها بیشتر آشنا کنیم . مورد اول کمک فنر های هیدرولیک – گازی آن است که در کنار تعلیق مستقل جلو و نیمه مستقل عقب با کمک فنر های مارپیچ باعث می شود که خودرو در ناهمواری های مختلف کج نشود و هر چرخ به صورت جداگانه عکس العمل نشان می دهد . همچنین در صورتی که صندوق عقب پر و وزن قسمت انتهایی بیش از حد باشد در چرخ های عقب کمبر ایجاد می شود و زاویه لاستیک ها نسبت به هم باز تر می شود که باعث پایداری بیشتر خودرو خواهد شد. اگر بخواهید لاستیک ها را هم عوض کنید متوجه می شود که در این چرخ ها از مهره استفاده نشده بلکه چرخ ها مستقیما با پیچ روی دیسک ها بسته می شوند و استحکام در برابر نیرو های وارده به چرخ بالا می رود . اما در حین راندن حس سنگینی در فرمان آن نمی کنید و دلیل این مهم را می توان به قفل تا قفل 4.5 دور نسبت به 3 دور عادی خودرو های دیگر دانست .

مرسدس به ایمنی بسیار مشهور است ، بنابراین در این لحظه می توان به ترمز های دو مداره ضربدری آن اشاره کرد که اگر در ترمز یکی از چرخ ها نقصی ایجاد شود ، تنها ترمز دو چرخ و نه کل مدار قطع می شود و هنوز دو ترمز برای سالم ماندن باقی مانده است و ترمز های دیسکی در هر چهار چرخ هنوز هم می تواند بسیار کارآمد باشد.حالا که صحبت از ترمز شد بهتر است بدانید ترمز پارک این خودرو شبیه به خودرو های مدرنی همچون اپتیما است و به صورت پدالی خودرو را ثابت نگه می دارد و با فشار دادن دوباره می توان آن را آزاد کرد . به راستی جالب توجه ترین نکته کابین محل قرار گرفتن سوییچ و استارتی است که هنوز هم به عنوان سنت مرسدس در بالای داشبورد و سمت راست فرمان قرار می گیرد . اما هنگامی که به اشتباه استارت دوم را در حالت روشن بودن خودرو زدم ، متوجه بی صدایی عجیبی شدم که در نوع خود جالب بود . پس از پرس و جو شگفتی دیگری که بیش از 40 سال پیش در نظر گرفته شده بود را فهمیدیم بعد از روشن شدن خودرو استارتر برای پیشگیری از آسیب دیدن از کار می افتد و تنها زمانی می توانید دوباره استارت بزنید که سوییچ را یکبار خاموش و دوباره به سمت روشن بپرخانید!اما به راستی مرسدس در زمینه نوآوری از گذشته تا به حال در صدر بوده و علاوه بر ایمنی ، در زمینه ریزه کاری ها و ساختار های جدید اهمیت خاصی قائل است .



برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 


اخبار زیر را از دست ندهید:

 

پروین و دخترش روی‌نیمکت پرسپولیس+عکس

چهره دختر 14 ساله با انفجار سیگار برقی سوخت + عکس

خانم پلیس کودک 3 ساله‌اش را به کشتن داد

مردان عرب در دام باند ازدواج موقت زنان در مشهد / این توریست ها را به خانه ای در خارج از شهر می بردند و ...

اعتراف جوانی که برای دو النگو، آدم کشت! + عکس قاتل در بازسازی

فیلم لحظه حمله 4 خرس سیاه به ماشین شاسی بلند در جاده + عکس

 

چهره متفاوت گلاره عباسی پس از رفتن به سالن زیبایی! +عکس

مهراوه شریفی نیا پس از 6 ماه با انتشار این عکس به اینستاگرام بازگشت! +عکس

چهره ستاره و لاله اسکندری در مراسم ختم پدرشان +عکس

 

کدخبر: 226092 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟