نسل جدید ماکسیما وارد ایران میشود ؟

به گزارش رکنا، ما این رده  موسوم به سدانهای خانوادگی نیمه‌لوکس را با ماکسیمایی میشناسیم که برای ما، هرگز نسل عوض نکرد اما با وجود این که شانزده سال با تازه‌ترین نسل این ساخته نیسان اختلاف سن دارد، هنوز هم به خاطر رگه های اسپرتی نهفته در ماهیت شیک و بالارده اش، از محبوبهای بازار در رده قیمتی خود است. و در حالی که نه پارس‌خودرو توانست نسل های بعد ماکسیما را در کشور تولیدکند و نه واردات آن به صورت متفرقه به کشور صورت گرفت، شرایط برای جولان هیوندای آزرا (در نسل جدید، در بازار کشورمان، گرنجور) و کادنزا مهیا شد. البته روزهای خوش آنها هم دیری نپایید و اجرایی شدن محدودیت حجمی برای ورادات خودرو، پایانی شد بر حضور سدانهای خانوادگی نیمه‌لوکس. در این نوشتار، ضمن بررسی آخرین تغییرات ماکسیما، به این پرسش میپردازیم که آیا واقعا امکان عرضه دوباره این نام در کشور وجود ندارد؟

ماکسیمای نسل هشت، در هیبت یک سدان اسپرت

۳۵ سال از اولین باری که نام ماکسیما روی تریم بالارده داتسون ۸۱۰ نقش بست، میگذرد و امروز، این نام مترادف است با پرچم‌دار سدانهای نیسان؛ سدانی با ماهیت اسپرتی که در گذر این سالها، هم از نظر ابعاد و هم از نظر سطح امکانات ایمنی و رفاهی، مُدام در رُشد بوده. نسل جدید ماکسیما که سال گذشته در نمایشگاه بین‌المللی خودرو نیویورک معرفی شد، سه نسل بالاتر از ماکسیمایی است که ما میشناسیم، و در فرآیند توسعه، بیشتر و بیشتر بر ماهیت اسپرتی و بالارده آن تاکید شده است.

راضی به ماکسیمای ۴ سیلندر

ماکسیمای نسل هشت که برپایه زیرسازی جدید، سبک‌تر و مستحکم‌تر از نسل قبل آن فرم گرفته، با پیشرانه V6 3.5 لیتری ۳۰۰ اسبی جدیدی عرضه شده که با ۳۵۴ نیوتن متر گشتاور، از مسیر گیربکس Xtronic CVT محرک چرخ های جلو است و بطور متوسط، در شهر و جاده به ترتیب صدی ۱۱٫۲ و ۷٫۸ لیتر بنزین میسوزاند. با این پیکربندی که شتاب صفر تا صد ۶٫۳ ثانیه به همراه دارد، عملا پُشت دیوار بلند محدودیت حجمی واردات، باقی میماند اما آنچه که به آن پرداخته نشده این است که ماکسیما با موتور ۴ سیلندر ۲٫۵ لیتری نیز عرضه میشود که روی کاغذ، محدودیتی برای ورود به کشور ندارد. این پیشرانه محرک ماکسیما های بازار چین است و با ۱۸۴ اسب‌بخار قدرت و ۲۳۴ نیوتن‌متر گشتاور، متصل به گیربکس Xtronic CVT بوده، شتاب ۹٫۵ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۱۱ کیلومتر در ساعت به آن میدهد. ماکسیمای ۴ سیلندر با این شتاب‌گیری و سرعت حتی نزدیک به آن چیزی نیست که از یک سدان نیمه‌لوکس با ادعای اسپرتی بودن انتظار میرود اما حداقلش این است که محدودیتی برای عرضه آن در کشور وجود ندارد و حالا که بحث بازگشت دوباره ساختههای نیسان به ایران توسط شرکت جهان‌نوین‌آریا مطرح است، میتواند بهترین گزینه برای عرضه باشد.

هیجان بصری

نیسان با استایلی کاملا دینامیک و متمایز در طراحی بدنه و بهره‌گیری از فرم های مواجی که همه از خشونت مشخصا ژاپنی چهره و جلوپنجره V-نشان نیسان در مرکز آن آغاز میشوند، سعی داشته بر هویت اسپرتیتری تاکید کند که ماکسیمای نسل هشت در پی آن است. فرم کوپه اتاق در کنار طرح مخفی ستونهای جلو و باریکه به ظاهر منفصل‌کننده سقف از نیم‌تنه پایینی در ستون عقب نیز این حس اسپرتی بودن را تقویت میکنند. کابین اما با رویکردی سادهتر طراحی شده تا در کنار تزئینات فلزی و گستره چرم بهکار رفته در آن، القاء کننده احساس تجمل یک سدان لوکس باشد. هرچند با ۷ درجه زاویهای که بخش مرکزی داشبورد به سبک نیسان GT-R به سمت راننده گرفته و همچنین، فرمان اسپرت کف-تخت و خوش‌دست و اهرم های تعویض دنده پشت آن، ناخودآگاه احساس حضور در کابین یک خودرو اسپرت در ذهن تداعی میشود.

کمی بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان

مدل پایه ماکسیمای ۶ سیلندر نسل هشت در امارات متحده عربی، قیمت پایه ای معادل ۱۰۸ هزار درهم (نزدیک به ۱۰۴ میلیون تومان) داشته، بصورت استاندارد به سیستم ناوبری، صفحه نمایش ۸ اینچی لمسی روی داشبورد، صفحه نمایش ۷ اینچی کامپیوتر بین کیلومترشمار و دورسنج موتور، استارت دکمه ای، سیستم تهویه با کنترل خودکار دو منطقه ای، صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در ۸ جهت، صندلی برقی سرنشین جلو با قابلیت تنظیم در ۴ جهت و چرخ های ۱۸ اینچی مجهز است. در مدل های بالاتر نیز گسترهای از امکانات رفاهی و ایمنی استاندارد از جمله گرم‌کن صندلیها، آیینه بغلها و فرمان، تنظیم برقی گودی کمر، کروزکنترل تطبیق‌پذیر، دید ۳۶۰ درجه از اطراف خودرو، تشخیص خواب‌آلودگی راننده، هشدار احتمال برخورد از روبرو، بررسی نقاط کور راننده و سیستم صوتی Bose با ۱۱ بلندگو به این لیست اضافه میشود. قیمت پایه مدل ۴ سیلندر نیز در چین، ۲۳۴٫۸۰۰ یوان است که تقریبا معادل ۱۲۷ میلیون تومان میشود.

 

کدخبر: 226118 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟