شاخص فضای آموزشی در مناطق محروم افزایش می یابد

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی روز دوشنبه در ششمین نشست شورای هماهنگی بهبود و ارتقای شاخص های آموزش و پرورش در مناطق محروم بدون اشاره به میزان شاخص فضای آموزشی در کشور و مناطق محروم افزود: لازم است این شورا برنامه مشخصی برای استان های محروم از جمله سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، هرمزگان و کرمان ارائه دهد تا بر اساس آن میزان شاخص فضای آموزشی را در این مناطق افزایش دهیم.

«شاخص فضای آموزشی در کشور به ازا هر دانش آموز هشت متر مربع است.»

او ادامه داد: فعالیت هایی به همت سازمان نوسازی مدارس در این رابطه آغاز شده اما لازم است برنامه مدونی داشته باشیم تا در کوتاه ترین زمان فضای آموزشی در مناطق محروم ارتقا پیدا کند.

وزیر آموزش و پرورش یکی از معضلات در مناطق روستایی و محروم را پراکندگی مدارس عنوان کرد و یادآور شد: این مدارس از یک سو هزینه ها را افزایش داده و از سوی دیگر تعداد افراد تحت پوشش نیز موجب کاهش کیفیت خدمات آموزشی شده است، از این رو بحث تشکیل مجتمع برای اینکه این مدارس در قالب یک مجموعه اکنون در حال بررسی است.

دانش آشتیانی بیان داشت: تلاش می شود با همکاری برخی نهادها، مجموعه های فرهنگی در مناطق محروم تاسیس شود تا هم هزینه ها کاهش پیدا کند و هم مجموعه ای از امکانات آموزشی، ورزشی، مرکز درمانی و بهداشتی در اختیار مردم این مناطق قرار گیرد.

او با بیان اینکه میزان اعتبار برای ایجاد این مجموعه های فرهنگی و مکان یابی مناسب آن نیز قبل از هر اقدامی باید بررسی شود، گفت: مساله حایز اهمیت دیگر در مناطق محروم جذب و توانمندسازی نیروی انسانی است که در این راستا ارائه آموزش های الکترونیکی در توانمندسازی معلمان نقش کلیدی دارد.

وزیر آموزش و پرورش توانمندسازی فارغ التحصیلان در قالب توسعه آموزش های فنی و حرفه ای را از دیگر مواردی برشمرد که در مناطق محروم باید مورد توجه قرار گیرد و گفت: فارغ التحصیلان می توانند با دریافت این آموزش ها، متناسب با بوم و منطقه خود اشتغالزایی کنند.

دانش آشتیانی خاطرنشان کرد: بنیاد برکت فعالیت های اشتغالزایی را در مناطق روستایی و محروم دنبال می کند که اگر این اقدامات بتواند با نیروی متخصص و حرفه ای که آموزش های فنی و حرفه ای را فرا گرفته اند، تلفیق شود نتیجه بهتری به همراه دارد.

او افزود: با توجه به اینکه تا پایان برنامه ششم توسعه 50 درصد دانش آموزان باید در مدارس کار دانش و فنی و حرفه ای مشغول به تحصیل شوند، یک بخشی از این هدف می تواند در مناطق محروم و روستایی اتفاق بیافتد.

ششمین نشست شورای هماهنگی بهبود و ارتقای شاخص های آموزش و پرورش در مناطق محروم با حضور معاونان و مسوولان وزارت آموزش و پرورش و شماری از مسوولان بنیاد برکت به میزبانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) ‌در باغ بهشت برگزار شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 278483 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟