تعداد مدارس برکت به ۲۰۰۰ می‌رسد

محمد مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، فخرالدین احمدی آشتیانی وزیر آموزش ‌و پرورش، سیدابوالفضل رضوی معاون توسعه‌ی روستایی و مناطق محروم کشور معاون اول رییس‌جمهور، عارف نوروزی مدیرعامل بنیاد برکت، واعظ مهدوی معاون توسعه‌ی امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، سردار سید ضیاءالدین حزنی، فرمانده قرارگاه سازندگی کوثر خاتم‌الانبیا و تنی چند از مسئولان مرتبط دیگر حضور داشتند و به ارایه‌ی گزارش در زمینه‌ی مصوبات قبلی شورا و برنامه‌های آینده پرداختند.

کارنامه‌ی بنیاد برکت در حوزه‌ی توسعه‌ی فضاهای آموزشی و ارتقای عدالت آموزشی در مناطق محروم

در ابتدای این نشست، عارف نوروزی، مدیرعامل بنیاد برکت، وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گزارشی از اقدامات این ستاد در حوزه‌ی مسئولیت‌های اجتماعی را که توسط بنیاد برکت انجام گرفته بیان کرد.

نوروزی با بیان این‌که سرمایه‌گذاری انجام‌شده‌ی بنیاد در مناطق محروم کشور تا پایان خرداد ماه 1396، بالغ بر 76 هزار و 820 میلیارد ریال بوده است، گفت: این میزان سرمایه‌گذاری، صرف اجرای 25 هزار و 55 پروژه‌ی محرومیت‌زدایی و توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی در این مناطق شده است.

نوروزی با اشاره به اقدامات بنیاد برکت در زمینه‌ی توسعه‌ی فضاهای آموزشی و ارتقای عدالت آموزشی در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته، گفت: بنیاد برکت تا به ‌حال قرارداد ساخت هزار و 100 مدرسه، با ظرفیت 5 هزار و 850 کلاس درس و ظرفیت پذیرش 145 هزار دانش‌آموز را امضا کرده که از این میزان تاکنون 800 مدرسه با ظرفیت 4 هزار و 400 کلاس بهره‌برداری شده است.

وی افزود: این میزان از مدارس، هزار و 550 روستا را تحت پوشش خود قرار داده و اعتباری بالغ بر 4500 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری برای ساخت آنها انجام‌شده است.

سه اقدام بنیاد برکت در حوزه‌ی محرومیت‌زدایی از بخش آموزش

مدیرعامل بنیاد برکت با تبیین جزییات برنامه‌های اجراشده توسط این بنیاد در حوزه‌ی آموزش ‌و پرورش، خاطرنشان کرد: از 9 ماه پیش که در جریان نشست همین شورا تصمیم گرفته شد که مدارس بیش‌تری در مناطق محروم ساخته شود؛ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از طریق بنیاد برکت، ساخت حدود 300 مدرسه با ظرفیت 1800 کلاس درس را با اعتبار 1800 میلیارد ریال در مناطق محروم کشور در دستور کار قرار داده است.

نوروزی با بیان این‌که مشارکت بنیاد برکت در طرح نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان (نماد)، از دیگر اقدامات بنیاد برکت در حوزه‌ی مسایل آموزشی و اجتماعی است، تصریح کرد: در این طرح، با مشارکت 9 نهاد بزرگ کشور، قرار است ناهنجاری‌های اجتماعی بین دانش‌آموزان شناسایی شود و مورد درمان قرار گیرد. بنیاد برکت بخش پیاده‌سازی و توسعه‌ی نرم‌افزاری این طرح را بر عهده دارد و برای این کار تاکنون 15 میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده است.

نوروزی اقدام دیگر بنیاد برکت را بهبود و توسعه‌ی 3 برابری شاخص‌های فضای آموزشی در 4 استان آذربایجان غربی، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و البرز عنوان و خاطرنشان کرد: در چهارچوب این طرح در استان سیستان و بلوچستان از 9 ماه پیش تاکنون، از 77 مدرسه به 111 مدرسه رسیدیم.

مدیرعامل بنیاد برکت با اشاره به مشکلات دانش‌آموزانی که به دلیل مسایل اقتصادی نمی‌توانند تحصیل کنند، گفت: در این زمینه قصد داریم با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برنامه‌ی مشترکی را تدوین کنیم.

تعداد مدارس را به 2 هزار مدرسه خواهیم رساند

نوروزی هم‌چنین با اشاره به اتمام قریب‌الوقوع ساخت 1000 مدرسه‌ی برکت توسط بنیاد برکت که هدف‌گذاری اولیه‌ی این بنیاد بوده، تصریح کرد: ما پس از دست‌یابی به هدف اولیه، هدف‌گذاری جدیدی انجام دادیم و تلاش داریم که تا پایان سال 1399، تعداد مدارس ساخته‌شده‌ی بنیاد برکت را به دو هزار مدرسه برسانیم.

از پیشنهاد دولت تا اقدامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

در این نشست هم‌چنین سایر شرکت‌کنندگان به ایراد سخنرانی و ارایه‌ی گزارش پرداختند. سید ابوالفضل رضوی معاون توسعه‌ی روستایی و مناطق محروم کشور معاون اول رییس‌جمهور و دبیر این شورا، با بیان این‌که تلاش دولت برای ایجاد عدالت آموزشی چه در حوزه‌ی کیفیت و چه بخش امکانات است، گفت: نبود عدالت آموزشی باعث می‌شود که دانش‌آموزان این مناطق از راه‌یابی به دانشگاه‌های دولتی و استفاده از امکانات آموزش رایگان باز بمانند.

وی پیشنهاد کرد: با مشارکت دستگاه‌های دولتی و نیز بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، بنیاد مستضعفان و دیگر نهادها مجتمع‌هایی با کارکرد فرهنگی، آموزشی، ورزشی و درمانی در 3 هزار و 600 دهستان کشور تأسیس شود و با پوشش سرویس ایاب و ذهاب برای دانش‌آموزان این مناطق زمینه‌ی حرکت به سمت عدالت آموزشی فراهم شود.

بخش دیگری از برنامه نیز مربوط به ارایه‌ی گزارش سردار سید ضیاءالدین حزنی، فرمانده قرارگاه سازندگی کوثر خاتم‌الانبیا بود که وی در این بخش به ساخت فضاهای آموزشی و ارایه‌ی بسته‌های آموزشی توسط سپاه در مناطق محروم و مرزی اشاره کرد و خواستار تعامل بیش‌تر وزارت آموزش‌ و پرورش در این زمینه شد.

در ادامه رؤسای 4 کمیته‌ی تخصصی شورا (فضا و تجهیزات، نیروی انسانی، بهداشت و سلامت و پوشش تحصیلی) گزارش خود از اقدامات انجام گرفته، برنامه‌های آتی و موانع و کمبودهای موجود را ارایه کردند.

در بخش پایانی این نشست هم فخرالدین احمدی آشتیانی وزیر آموزش ‌و پرورش و رییس شورای هماهنگی بهبود و ارتقای شاخص‌های آموزشی و پرورشی در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته‌ی کشور، در سخنانی به جمع‌بندی مطالب پرداخت و با اشاره به مسئله‌ی پوشش تحصیلی، گفت: در این زمینه لازم است برنامه‌ی مدون و همه‌جانبه‌ای در دستور کار شورا قرار گیرد.

آشتیانی هم‌چنین ضمن تقدیر از اقدامات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در حوزه‌ی توسعه‌ی فضاهای آموزشی در مناطق محروم کشور، ابراز امیدواری کرد: شاخص‌های لازم در حوزه‌ی عدالت آموزشی در مناطق محروم، تا پایان برنامه‌ی ششم توسعه به متوسط کشوری برسد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار زیر را از دست ندهید:

عروس 11 ساله در حجله محمود 30 ساله از هوش رفت + عکس

نقشه عموی یک دختر دانش آموز برای خانم معلم خصوصی ریاضی / از پژمان باردار شدم و ... + عکس

فکر می کردم دوست صمیمی ام با خواهرم قرار شوم گذاشته است تا اینکه ...+عکس

زنم نمی دانست که 30 سال با یک قاتل زندگی می کند تا اینکه مریم پاپیچم شد و ... + فیلم و عکس

تنبیه عجیب مدیر پولدار شرکت خصوصی از سوی 2 زن

نرگس مهربان بود و من او را کشتم / سزایم اعدام است، هر چه زودتر مجازات کنید!

دخترم خودش را نکشته! / از پارک زنگ زد و گفت دوستش اصرار دارد نزد او برود و ...

گزارشگر تلویزیون درگذشت + عکس

اسامی و عکس شهدا مرزبانی در درگیری پیرانشهر

2 مرد دختر 12 ساله باهوش را دزدیدند و ... + عکس

جسدی با گردن بریده در بلوار پنج تن

کلید خانه مجردی زیر آجر بود وقتی وارد خانه شدم ...

جسدی نیمه سوخته یک زن داخل کمد دیواری

ذبح وحشیانه گوسفندان + فیلم(14+)

شلیک مرگبار و ناخواسته پدر به دخترش + عکس

واژگونی خودروی پژو که راننده اش پسر 10 ساله بود +عکس

راننده سرویس دختربچه را به جای مدرسه به خرابه می برد و...

زندگی پر رمز و راز سلطان مار ایران از زبان خودش+عکس

عروس جوان زندگی 170 سرنشین هواپیما را نجات داد+ عکس

تصادف وحشتناک خودرو مازراتی میلیاردی با پراید در تهران! +عکس

فوری/ درگیری خونین مرزبانان در پیرانشهر/ تاکنون یک مرزبان شهید شده است

شکایت بازیگران مشهور گیلانی به نتیجه رسید / پلیس فتا 2 جوان رشتی را دستگیر کرد

 

کدخبر: 278535 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟