این قلیان دوای درد شماست!

محمود قادری، کارشناس طب سنتی گفت: متاسفانه قلیان را مثل بقیه موارد، دچار انحراف و مشکلاتی شده است. همانطور که از تصاویر پیداست، در زمان قدیم، بسیاری از علمای ما قلیان می کشیدند. در مجالس و هیات ها برای افراد قلیان می آوردند. قلیان به خودی خود خوب است اما ما هم با تنباکو و دود مخالفیم.

وی در ادامه افزود: اما از قلیان، برای رطوبت رسانی استفاده می کنیم. قدیمی ها قلیان خالی را بدون آتش استشمام می کردند. رطوبت به بدن می رسید. به خصوص برای افرادی که دچار آسم یا عفونت ریه بودند. یا برای از بین بردن عفونت های دیگر از آن استفاده می کردند. مثلا وقتی می خواستند گیاهی مانند نعناع یا پونه را به ریه برسانند، این گیاهان را در آب می ریختند. یا اینکه در کاسه قلیان می توانید عرق نعناع یا آویشن بریزید. با کام گرفتن، بخارها به موضع مورد نظر می رسد.

این کارشناس طب سنتی بیان کرد: برای رسیدن دود و بخور مثل عنبر نسارا که فضله الاغ است برای از بین بردن عفونت سینوزیت استفاده می شود. آن را روی آتش می ریزند. مثل تنباکو آن را استشمام می کنند. برای از بین بردن سینوزیت ها از آن استفاده می کنند. به تناسب بیماری ها، از انواع مواد یا عرق گیاهی استفاده می شود.

قادری با انتقاد از وجود قلیان با تنباکوی میوه ای در سفره خانه های سنتی خاطرنشان کرد: سفره خانه های سنتی به خاطر حس و حال نشئگی ای که به جوانان می دهد، از این قلیان ها استفاده می کنند. این اماکن از تفاله گیاهان مختلف مثل سیب و هلو و نعناع و تنباکوهای دیگری استفاده می کنند که در آنها مواد روانگردان موجود است. همین مواد روانگردان حالت اعتیاد آور دارد. یعنی وقتی شما یک بار آن را مصرف می کنید، دوباره دنبالش می روید. در این تنباکوها مواد شیمیایی به کار رفته که تغییر ذائقه هدفمند را به دنبال دارد.

وی در پاسخ به این سوال که فرهنگ سازی در استفاده صحیح از قلیان انجام شده است یا خیر تاکید کرد: متاسفانه این کار را نکردیم چون جواب نمی داد. قبلا در قهوه خانه ها قلیان های خوانسار و خمین ارائه می شد اما آرام آرام جای خود را به قلیان های مضر میوه ای دادند. کسی نمی تواند بگوید که در این سفره خانه، قلیان نعناع یا آویشن ارائه می شود. جوانان استقبالی نمی کنند.

این کارشناس طب سنتی تاکید کرد: در حال حاضر قلیان را به صورت دارو استفاده می کنیم. اگر دقت کرده باشید، کسانی که آسم دارند، می گویند وقتی شمال می روند، سرفه های شان بهتر می شود. به این دلیل که وقتی رطوبت به ریه می رسد، سرفه ها کمتر می شود. خود قلیان می تواند به عنوان نسخه به کارگیری شود.

قادری در پایان تصریح کرد: قلیان ها که مواد خطرناک دارند، باید جمع شوند. باید بدانیم، خطر کام قلیان به مراتب بیشتر از سیگار است. چون باعث عوارضی چون عفونت، کم خونی، ناراحتی های ریوی، قلبی و تنفسی شده و روی دستگاه گوارشی تاثیر بدی می گذارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 279403 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟