انتقال اسکلت خاتون 5500 ساله به شوش! + عکس

محمدحسین ارسطوزاده مدیر پایگاه میراث‌جهانی شوش گفت: پس از انجام گرفتن مراحل حفاظت و تثبیت، این اسکلت به شوش منتقل شده تا در موزه شوش به‌نمایش گذاشته شود.

ارسطوزاده گفت: علاوه‌بر این اسکلت، درنظر داریم حدود 60 قلم شیء سفالی و فلزی مربوط به محوطه باستانی شوش را که تاکنون در انبارهای موزه ملی ایران نگه‌داری می‌شدند، برای اولین بار، به‌منظور نمایش دائم به موزه باستان‌شناسی شوش منتقل و نگه‌داری کنیم.

همچنین عباس مقدم، سرپرست پروژه پیش‌ازتاریخی زهره، گفت: بیش از 80 گور خفته تخمین زده شده که بیشتر آن‌ها متعلق به اواخر هزاره پنجم پیش‌از میلاد هستند و اسکلت این خانم حدوداً 25ساله که ”خاتون“ نام‌گذاری شده مربوط به اوایل تا اواسط هزاره چهارم پیش‌ از میلاد است.

مقدم افزود: در بین گور خفتگان، شواهد روشنی از تفاوت‌های اجتماعی نیز به‌چشم می‌خورد که طبق آثار و شواهد موجود، این ”خاتون“ شأن بالایی در جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کرده داشته و شیوه تدفین منفرد آن گویای یک روش آیینی است

وی تأکید کرد: پس از طی مراحل حفاظت و تثبیت اسکلت، با توجه به مجهز بودن تیم حفاظتی و مرمتی پایگاه میراث‌جهانی شوش، بر آن شدیم تا ”خاتون“ را برای نمایش به موزه شوش منتقل کنیم تا در صورت نیاز اقدامات حفاظتی و مرمتی لازم هم صورت گیرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 280948 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟