دربند گرجی یزد مرمت و سامان‌دهی می‌شود

فاطمه دانش‌یزدی مدیرکل میراث‌فرهنگی این استان امروز سه‌شنبه 20 تیر با اعلام این خبر گفت: «دربند گرجی یکی از طولانی‌ترین و قدیمی‌ترین دربندهای ایران به‌حساب می‌آید که در محله گازرگاه یزد و در دل بافت تاریخی شهر یزد قرار گرفته است.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یزد عنوان کرد: «این دربند در اوایل دوران قاجار و یا اواخر زندیه بنا شده است و در همان زمان، گرجی‌هایی که بعد از تحولات منطقه قفقاز به ایران منتقل شده بودند، به این مکان آمده و در آنجا سکنی گزیدند.»

او افزود: «در این دربند تعداد چهارده بنا وجود دارد و از بناهای شاخص آن می‌توان به خانه خان بهادر (معین‌التجار) و عمارت بهار عمر (خانه متعلق به دکتر ابوئی) اشاره کرد. حاج یوسف گرجی بزرگ خاندانی بوده که در اوایل دوران قاجار (و احتمالاً زند) به همراه خانواده خود به ایران مهاجرت کرده است.»

این مقام مسئول تصریح کرد: «مصالح به‌کار‌رفته در دربند گرجی عمدتاً خشت است و جداره‌های دربند با اندود کاهگل پوشانده شده است. تزیینات به‌کار‌رفته در دربند گرجی شامل سردرهای آجرکاری شده و نغول‌های کارشده روی جداره‌ها است که بعضی از آنها دارای تزیینات ساده گِل‌بری است. قسمت‌هایی از دربند به‌صورت سرپوشیده ساخته شده که این طاق‌ها به صورت گوناگون از جمله طاق کلیل، طاق آهنگ و... است و درآن چند نورگیر نیز مشاهده می‌شود. همچنین نیم‌طاق سردر برخی خانه‌ها نیز به‌صورت کلیل، تیزه‌دار و مازه‌دار دیده می‌شود. در برخی قسمت‌های دربند نیز بر روی جداره‌ها طاق‌نماهایی وجود دارد.»

او در مورد اقدامات مرمتی این دربند عنوان کرد: «تراشیدن اندودهای فرسوده بدنه دربند، دوخت و دوز شکاف‌ها، استحکام‌بخشی دیوارها، ازاره‌چینی پای دیوارهای بدنه، اندود کاهکل بدنه، اندود گچ سقف و بدنه، اجرای شرفی لب دیوارها، اصلاح ناودان‌های پشت‌بام، اندود کاهگل پشت‌بام و ساباط‌های دربند، جمع‌آوری آسفالت کف دربند، اجرای قلوه‌سنگ در کف دربند، سامان‌دهی کابل‌های برق و مخابرات، سیم‌گل و مرمت سردر پلاک‌های مسکونی و مرمت پشت‌بام‌های دربند از جمله اقدامات مرمتی برای این دربند است.»

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 281391 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟