شکوه آیین‌ها در کامرون

اسلام در کامرون : براساس آمارهای رسمی حدود 18 درصد از جمعیت کامرون مسلمان هستند. اوایل قرن نوزدهم، اسلام به وسیله تبلیغ گروهی از عشایر فولانی در کامرون گسترش یافت. مردم فولا یا فولانی، با جمعیتی حدود 20 تا 25 میلیون نفر، یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های قومی مسلمان در ساحل و آفریقای غربی‌اند. این قوم برای گسترش اسلام در ساحل و آفریقای غربی بسیار تلاش کردند. مردم فولانی ساکن کامرون عمدتا در استان‌های شمالی این کشور زندگی می‌کنند. از دیگر اقوام مسلمان می‌توان به کردی، بامون و هوسه اشاره کرد.

شکوه قبیله‌ای: مسلمانان کامرون، بویژه مردمان فولانی، به شکوه و اعتبار قبیله‌ای خود بسیار اهمیت می‌دهند. آنها به فرزندان خود می‌آموزند چگونه فرهنگ و آموزه‌های دینی خود را حفظ کنند و با استفاده از حکایات و داستان‌ها و ضرب‌المثل‌های کشور خود، فرزندانشان را آموزش می‌دهند. کودکان براساس مذهب اسلام، برای والدین خود بویژه مادرانشان و همچنین بزرگ‌ترها احترام بسیاری قائل هستند. مسلمانان کامرون به ارزش‌هایی چون بخشندگی، ادب، احترام و مهم‌تر از همه صداقت و راستی بسیار پایبند هستند. آنها شکوه قبیله و دین خود را ناشی از پاسداشت این ارزش‌ها می‌دانند.

آغوش گرم اسلام: دین اسلام در کامرون بسرعت در حال رشد است. مسلمانان در دوآلا، پایتخت اقتصادی کامرون، مسجدی جدید ساخته‌اند که به تبلیغ دین اسلام می‌پردازد. جالب این که در این مسجد هر دو سال یک بار به سرشماری تازه مسلمانان می‌پردازند و این سرشماری افزایش تعداد بسیاری را به پیروان اسلام نشان می‌دهد. یکی از دلایل اصلی این که مردم کامرون به دین اسلام علاقه مند می‌شوند، احترام و محبتی است که مسلمانان کامرون نسبت به دیگران ـ از هر دین و اعتقادی ـ نشان می‌دهند. آنها کنار دیگران با صلح و آرامش زندگی می‌کنند و الگوهای خوبی برای جامعه خود هستند. مسلمانان از الکل، مواد مخدر Drugs و ارتباط‌های جنسی ناسالم دوری می‌کنند.

نشان مردانگی: یکی از رسم‌های جالبی که مسلمانان کامرون دارند، جشنی است که برای پسرهای خود در زمان بلوغ شان می‌گیرند. در واقع در این مراسم، پسرهایی که می‌خواهند مردانگی خود را ثابت کنند، در مراسمی با پسرهای دیگر نوعی زورآزمایی انجام می‌دهند. به این ترتیب که روی چوب‌هایی ایستاده و به سمت یکدیگر می‌روند و با ضربه‌هایی به یکدیگر، زور خود را نشان می‌دهند. هر یک از پسرها که بتواند از این زورآزمایی موفق بیرون آید و درد ضربه‌ها را تحمل کند، دیگر مرد شده است.

توبالی، هنر Art مسلمانان هوسه: توبالی، در زبان مردمان هوسه ـ از مسلمانان کامرون ـ نوعی معماری است که از سبک‌های سودانی ـ سواحلی نشات گرفته است. این شیوه با استفاده از خشت، گچ و خاک و پرتوهای بلندی که در ساختمان‌های بلند مانند کاخ‌ها و مساجد از دیوار بیرون می‌زنند، شناخته می‌شود. آنها برای نمای خانه از گچ استفاده می‌کنند و البته گاهی اوقات با طرح‌های انتزاعی، نمای بناهای خود را تزئین می‌کنند و همچنین با استفاده از رنگ‌های روشن، اطلاعاتی از ساکنان خانه به دیگران منتقل می‌کنند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 281989 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟