دلایل درگیری فرزندان با پدر و مادر

دعوا که میگم منظورم دعوای خیلی جدی نیست‌ها، درحد اختلاف‌نظر و دلخوری و قهرهای چند دقیقه‎ای. ولی بالاخره همینا هم ناراحت‌کننده است. اصلا نمی‌فهمم چرا این‌قدر با هم حرفمون می‌شه؟»

لباس‌هایی که می‌پوشی، غذاهایی که می‌خوری، رنگ دیوار اتاقت، کجا میری و با کی میای، کِی می‌خوابی و بیدار میشی؛ این‎ها فقط نمونه‌هایی از صدها چیزیه که وقتی بچه بودی تحت اختیار و کنترل والدینت بوده. وقتی بچه بودی، پدر و مادرت در مورد همه چیز برات تصمیم می‌گرفتن و همه‎جوره مراقبت بودن که البته هیچ اشکالی هم نداره چون بچه‌ها به چنین حمایت و کمکی نیاز دارن. اما بالاخره همه بچه‌ها بزرگ میشن و به نوجوانی می‎رسن. بخشی از دوره نوجوانی هم شکل گرفتنِ هویته، هویتی جدا از والدین. برای نوجوان‌ها خیلی طبیعیه که نظرات، افکار و ارزش‌های خودشون رو داشته‎باشن. همین چیزهاست که اون‎ها رو برای بزرگسالی آماده می‌کنه. اما درک این مسئله ممکنه برای والدینت دشوار باشه. اونا به شخصیت جدید تو عادت ندارن و تو رو همون کودکی می‌دونن که خودشون براش تصمیم می‌گرفتن. و این همون نقطه‎ایه که بوووم! دعوا شروع میشه. تو عصبانی میشی چون فکر می‎کنی والدینت به نظرت احترام نمی‌ذارن؛ پدر و مادرت هم عصبانی میشن چون نمی‎تونن از مراقبت و کنترلِ همیشگی‎شون به‎راحتی و بدونِ نگرانی دست بکشند.

حالا چی کار کنیم؟

شاید اگه بدونی تضادهای بین نوجوانان و والدین، همه‎جای دنیا طبیعیه یه‎کم آروم بشی. خبر خوبِ دیگه‌ اینه که توی خیلی از خانواده‌ها، والدین به‌تدریج با شرایط جدید تطبیق پیدا می‎کنن و به‎زودی متوجه میشن فرزند نوجوانشون حق تصمیم‌گیری و اظهارنظر داره. اما این اتفاق زمان می‎بره و نیاز به صبوریِ تو و والدینت داره. کاری که تو می‎تونی انجام بدی اینه که با رفتارت، اعتماد پدر و مادرت رو جلب کنی تا اونا بتونن با خیال راحت روی تو به‎عنوان یک بزرگسال حساب باز کنند. یعنی چی؟ یعنی مثلا وقتی قراره درباره موضوعی تصمیم بگیری، همه جوانب رو بسنجی و هول هولکی و بدون فکر نپری توی دل ماجرا. یا مثلا وقتی از چیزی ناراحت میشی بدونِ جیغ و داد و قهر، راجع بهش حرف بزنی و حلش کنی. خلاصه باید بدونی نیاز به استقلال Esteghlal و ابراز نظر، فقط یک بخش از بزرگسالیه و لازمه که مهارت‎های ضروری دیگه رو هم تمرین کنی تا دیگران تو رو به‎عنوان یک بزرگسال بپذیرند.

.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 282291 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟