قلعه حسن‌خان مهرآباد ابرکوه بازسازی شد

عباس قدیریان، سرپرست اداره میراث‌فرهنگی شهرستان ابرکوه، گفت: «این قلعه تاریخی از بناهای دوره قاجار در شهرستان ابرکوه است که به‌شماره 13704 در تاریخ 25 آبان 84 در فهرست آثار ملی ایران کشور به‌ثبت رسیده است.»

او افزود: «این قلعه‌ با حصار چینه‌ای و چهار برج حفاظتی در چهار گوشه، در بخش بهمن و در شمال‌شرق شهر مهردشت واقع شده است.»

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان ابرکوه خاطرنشان کرد: «از ویژگی‌های مهم این بنا برج حفاظتی استوانه‌ای شکل آن است. این برج دارای چهار طبقه و پلکانی دورتادور برج است که در داخل از همکف به طبقه آخر می‌رسد و بر روی این برج بادگیر کوچکی هست که کانال‌های بادگیر با دریچه‌ای به هر طبقه تعبیه می‌شود. همچنین وجود قسمت اعیان‌نشین در جبهه شرقی بنا را از دیگر ویژگی‌های آن است.»

او احیای سقف‌های فروریخته و اجرای سقف گهواره‌ای، اجرای دیوار چینه‌ای، کاهگل‌اندود کردن پشت‌بام، زیربندی و استحکام‌بخشی دیوارها، کونوشکنی، اجرای آجر کف‌پوش و حمل نخاله به خارج از بنا را ازجمله اقدامات مرمتی این بنا برشمرد.

این مقام مسئول در ادامه افزود: «پس از مرمت این بنای تاریخی، سامان‌دهی محوطه بیرونی و محوطه‌سازی اطراف یخچال برزن نیز در دستورکار این اداره قرار دارد.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

قعله2قعله3

کدخبر: 283450 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟