جلوگیری از پیشروی خشکی در تالاب میانکاله با اجرای طرح احیا

حسینعلی ابراهیمی کارنامی  اجرای طرح احیاء و انتقال بخشی از آب تالاب محلی لپوی زاغمرز به تالاب بین المللی میانکاله را دلیل اصلی برای تثبیت وضعیت این ذخیرگاه زیست کره جهان اعلام کرد.

وی افزود : براثرخشکسالی و کاهش حق آبه ورودی به میانکاله، حدود 20 درصد از مساحت این تالاب خشک شده بود که با اجرای طرح احیاء از پیشروی خشکی جلوگیری شد.

وی برداشت غیرمجازازحق آبه،عقب نشینی آب دریای خزروکم شدن آب کانال چپقلی و خزینی و در مجموع خلیج گرگان به عنوان تامین کننده بخشی از آب این زیستگاه را دلیل اصلی خشکی حاکم بر تالاب میانکاله درچند سال قبل دانست.

تالاب میانکاله با مساحت 68 هزارهکتار در شرق مازندران قرار دارد که 230 گونه پرنده و 180 گونه گیاهی دراین منطقه وجود دارد واین تالاب به دلایل داشتن ذخیرگاه گیاهی ، جانوری و ابزیان به عنوان یکی از هشت ذخیرگاه زیست کره جهان به ثبت رسیده است.

* احیاء تالاب میانکاله مطالبه ملی

وی اضافه کرد :احیاء کامل تالاب بین المللی میانکاله به مطالبه ملی و حتی جهانی تبدیل شد و با پیشنهاد سازمان محیط زیست کارگروه ملی احیاء با مسوولیت معاون اول رئیس جمهوری در کشور تشکیل شد.

مدیرکل محیط زیست مازندران افزود : دراین کارگروه برقراری حق آبه از منابع آبی بالادست، انتقال آب دریای خزر و لایروبی کانال خزینی و سایر منابع آبی انتقالی به تالاب میانکاله مصوب شد که در حال اجراست.

ابراهیمی اظهارداشت : دولت برای اجرای طرح احیاء اعتبار ملی اختصاص داده که بخشی از این بودجه نیز در اختیار مازندران قرار داده می شود.

وی هیچ اشاره ای به میزان اعتبار مصوب برای احیاء تالاب میانکاله نداشت.

خشکی تالاب میانکاله که از حدود یک دهه قبل شروع شد با بی اعتنایی مسوولان وقت تشدید یافت که با روی کارآمدن دولت یازدهم و برنامه زیست محیطی در این دولت، احیاء تالاب در دستور کار قرار گرفت.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 283509 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟