دوره آموزش پیوند کبد و کلیه به گروه قرقیزی در ایران

اسدی عضو هیات همراه سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قرقیزستان به خبرنگار ایرنا در باره مذاکرات و امضای سه سند تفاهم که دیروز با حضور باتر علیف وزیر بهداشت این کشور انجام شد، گفت: دیدار دو وزیر و مذاکرات صورت گرفته در چارچوب تفاهم حسن روحانی و الماس بیک اتمبایف رئیسان جمهوری ایران و قرقیزستان در ماه پایانی سال 2016 (دسامبر) صورت گرفت.

وی ادامه داد: این توافق ها به ویژه در زمینه همکاری های دارویی، آموزش نیروهای تخصصی که به شدت مورد علاقه قرقیزستان است و همچنین موضوع ارائه خدمات درمانی است.

قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین الملل همچنین گفت: همکاری در زمینه های گوناگون از جمله پیوند، معاینات پیشرفته چشم برای اقدامات تخصصی از جمله جراحی مورد توافق قرار گرفت که چارچوبی برای اقدام ها و پیگیری های بعدی است.

وی اظهار کرد: برای بحث پیوند کبد، قرار شد یک نفر برای آموزش معرفی کنند که در تهران یا شیراز دوره خواهد دید و همچنین پنج نفر دیگر برای پیوند کلیه هم در ایران آموزش می بینند.

اسدی لاری همچنین در باره برنامه عملی تنظیم شده همکاری های دارویی اظهار کرد: براساس توافق صورت گرفته قرار شد دو فهرست 5000 و 1800 قلمی دارویی را در اختیار طرف های قرقیزی بگذاریم تا براساس نیاز انتخاب و اعلام شود، تا وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو وسندیکای تولید داروی انسانی، شرکت های داروساز ایرانی را تشویق کنند برای ورود به این بازار Store در چارچوب هدف گذاری صادرات و تولید مشترک فعالیت کنند.

وی گفت: آموزش نیز در برنامه عمل همکاری های ایران و قرقیزستان قرار گرفت و به ویژه اینکه دانشگاه سمنان می تواند برای آموزش های عمومی و تخصصی در نظر گرفته شده اقدام های مرتبط را انجام دهد.

قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین الملل همچنین به موضوع همکاری در گردشگری سلامت اشاره کرد گفت موضوع ویژه برقراری پرواز مستقیم بود که مورد تاکید وزیران بهداشت ایران و قرقیزستان قرار گرفت و سفیر جمهوری اسلامی در بیشکک هم در حال پیگیری امور مربوط به این موضوع است.

اسدی لاری ادامه داد: در چارچوب همین موضوع، قرار است نمایندگان دو شرکت فعال در حوزه گردشگری سلامت با حضور در قرقیزستان زمینه های همکاری را بررسی کنند.

وی همچنین با بیان اینکه از هر دو طرف افرادی تعیین شدند تا موارد تفاهم شده در سه سند را پیگیری کنند، گفت: سند سوم برپایه پروتکل دارویی که بین رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو و طرف قرقیزی امضا شد، دربرگیرنده روند ثبت دارو است.

قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین الملل اظهار کرد: با توجه به اینکه قرقیزستان در کنار روسیه، قزاقستان، ارمنستان و بلاروس عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است، اگر دارویی در یکی از این کشورها ثبت شود، مجوز استفاده فراگیر در بازار دارویی 180 میلیون نفری جمعیت اعضای اتحادیه را خواهد داشت.

اسدی لاری در پایان نیز گفت: قرار شده است کمیته فنی مشترک کارهای ثبت دارو رو انجام دهد. امیدواریم با توجه به علاقه بسیار زیادی که طرف قرقیزی نشان داد و استقبال وزیر بهداشت از مسائل مطروحه، چشم انداز تحرک در این بخش را پیش رو داشته باشیم ، البته همزمان با ارمنستان هم اقدام های زیادی در این حوزه انجام گرفته که منتظر سپری شدن مراحل هستیم.

در جریان سفر مذاکرات و دیدار وزیران بهداشت ایران و قرقیزستان دیروز سه سند به عنوان نقشه راه همکاری های سلامت بین دو کشور در برگیرنده حوزه های مختلف دارویی، درمانی و تجهیزات پزشکی امضا شد.

محورهای همکاری های پیش بینی شده ایران و قرقیزستان حوزه های درمان و خدمات بیمارستانی، گردشگری سلامت، دارو، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، آموزش و تحقیقات علوم پزشکی، مراقبت های بهداشتی، پیشگیری از بیماری های واگیر و غیرواگیر و توسعه شبکه های بهداشتی درمانی است.

در چارچوب برنامه کاری سفر دو روزه وزیر بهداشت رئیس هیات ایرانی که امروز (چهارشنبه) پایان یافت، همچنین از دانشگاه این شهر، چند مرکزبهداشتی درمانی و فناوری پزشکی و دپارتمان دارویی در پایتخت قرقیزستان دیدار و در باره گسترش همکاری ها مذاکره شد.

جمهوری قِرقیزستان با حدود 199 هزار کیلومتر مربع مساحت که اکنون نزدیک شش میلیون نفر جمعیت دارد، مانند 14جمهوری دیگر سابق شوروی پس از فروپاشی سال 1991 استقلال Esteghlal یافت.

این کشور آسیای میانه ای از شمال با قزاقستان، جنوب با تاجیکستان، غرب با ازبکستان و از شرق و جنوب شرقی همسایه و هم‌مرز چین است و روابط خوب سیاسی و اقتصادی با کشورهای منطقه از جمله روسیه میراث دار شوروی دارد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 284472 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟