واکنش جامعه پزشکی به لغو انتخابات الکترونیکی نظام پزشکی

در حالی که پیش از این و در دو دور قبل بزرگترین انتخابات صنفی کشور یکی از پایین‌ترین میزان مشارکت‌ها را در فرآیند انتخابات نظام پزشکی به خود شاهد بود و به نظر می‌رسید غیر حضوری و الکترونیک شدن انتخابات می‌تواند تا حدی این میزان مشارکت را بالا ببرد اما در نهایت این امر مهیا نشد و موجب شد تا با اعتراض جمعی از پزشکان مواجه شود.

رأی‌گیری هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی روز گذشته پس از بازدید وزیر بهداشت از محل اخذ رأی و نشست خبری رئیس هیأت اجرایی هفتمین انتخابات نظام پزشکی در محل وزارت بهداشت و با رقابت 5176 نفر در 200 شهر به طور رسمی کلید خورد.

در حالی که نکته حائز اهمیت در این دوره از انتخابات نظام پزشکی رأی‌گیری الکترونیک پزشکان بود اما بنا به اعلام رئیس دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، افرادی که از طریق پیامک اقدام به شرکت در انتخابات کرده بودند رأی‌شان ملغی شده و مشارکت آنها در صورتی پذیرفته می‌شد که به شعب اخذ رأی مراجعه کرده و رأی‌شان را در صندوق بیندازند و نتایج انتخابات نظام پزشکی بر اساس آرای حضوری در صندوق‌های رأی شمارش خواهد شد.

در همین زمینه عده‌ای از پزشکان با اعتراض در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند که با ملغی شدن رأی‌گیری الکترونیک میزان مشارکت پزشکان در انتخابات کاهش پیدا می‌کند. آنها نسبت به عملکرد وزارت بهداشت در این باره ناراضی اند و می‌گویند چگونه وزارت بهداشت نمی‌تواند یک انتخابات با حدود چهار پنج هزار نفر را از طریق سامانه الکترونیک اداره کند؟

در همین رابطه، ایرج حریرچی دبیرکل هیأت نظارت بر هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی با اشاره به تشکیل جلسه مشترک هیأت اجرایی و هیأت نظارت مرکزی هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی به دنبال اختلال ایجاد شده در رأی‌دهی الکترونیک این دوره از انتخابات، گفت: پیش از این اقدامات مربوط به برگزاری این انتخابات به دو روش الکترونیک و حضوری انجام شده بود. وی افزود: بر همین اساس سامانه الکترونیک هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی نیز آماده استفاده بود اما به دلیل بروز اختلالات فنی در ابزارهای رمز نگاری سامانه و به منظور صیانت از آرای رأی‌دهندگان، جلسه مذکور تصمیم بر لغو رأی‌گیری الکترونیک گرفت. به این ترتیب مقرر شد که انتخابات تنها به صورت حضوری برگزار شود.

حریرچی ادامه داد: همچنین بر اساس تصمیم جلسه مشترک هیأت‌های اجرایی ونظارت، انتخابات به مدت دو ساعت و تا ساعت 22 تمدید شد. دبیرکل هیأت نظارت بر انتخابات نظام پزشکی تأکید کرد: خوشبختانه در استان‌ها و شهرهایی مانند تهران در مقایسه با مدت مشابه ادوار گذشته، استقبال جامعه پزشکی برای شرکت در انتخابات خوب بوده و تعداد رأی‌دهندگان قابل توجه است. وی افزود: همچنین تمهیدات کافی در 200 شعبه اخذ رأی در نظر گرفته شده تا کمبودی به لحاظ تعرفه، تعداد صندوق و نیروی اجرایی نباشد و پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته است. نتیجه این رأی‌گیری روز پزشک (اول شهریور) اعلام می‌شود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 284924 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟