پاسخ سازمان سنجش به حکم دیوان عدالت

در اطلاعیه روابط عمومی سازمان سنجش و آموزش کشور آمده است: احتراماً، در خصوص درج مطلبی تحت عنوان «دهن‌کجی سازمان سنجش به دیوان عدالت اداری/ ابطال سه باره یک بند غیرقانونی» مورخ 96.4.31 جوابیه ذیل جهت تنویر افکار عمومی کاربران و متقاضیان ارسال می‌شود. مستدعی است وفق مقررات، انعکاس جوابیه فوق در اسرع وقت از طریق آن خبرگزاری صورت پذیرد.

سازمان سنجش توضیح داده است: همانگونه که نگارنده در انتهای خبر منتشره به آن اشاره کرده است طبق رأی شماره 734 مورخ 92.10.30 و آرای 1205 و 494 لغایت 734 مورخ 95.8.4 هیئت عمومی دیوان عدالت اداری قسمت اول بند 4 مصوبه چهل و پنجمین جلسه شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر پرداخت شهریه تحصیل در مقطع دکتری توسط داوطلبی که در مقطع کارشناسی از آموزش رایگان برخوردار بوده است را ابطال کرد. در آرای فوق‌الاشاره صرفا مصوبه شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابطال شده است و اشاره‌ای به رشته‌های تحصیلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نشده بود.

این اطلاعیه می‌افزاید: بعد از انتشار دفترچه راهنمای ثبت‌نام آزمون سراسری سال 1396 (منتشر شده در تاریخ 95.11.19) با توجه به شکایت برخی داوطلبان ابطال بند «و» دفترچه آزمون سراسری سال 1396 که براساس آن ( داوطلبانی که قبلا با استفاده از امکانات دولتی تحصیلات خود را در رشته‌ای به اتمام رسانیده‌اند در همان مقطع قبولی قبلی و در همان دوره امکانپذیر نبوده است) در دستور کار هیئت عمومی دیوان عدالت اداری قرار گرفت و به استناد ماده 92 قانون Law تسهیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مغایر با مفاد آراء هیئت عمومی دیوان تشخیص داده شده و ابطال گردید.

سازمان سنجش گفته است: علیهذا با توجه به اینکه قبل از صدور رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری دفترچه راهنمای ثبت‌نام در آزمون سراسری سال 1396 منتشر شده بود. لذا اعمال مفاد رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری امکانپذیر نبوده است چرا که دادنامه شماره 181 مورخ 96.3.2 در این خصوص در تاریخ 96.3.27 طی کلاسه پرونده 1467.95 از دفتر هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ و دفتر حقوقی وزارت متبوع طی نامه شماره 7/75/73057 مورخ 96.4.12 مراتب را به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام نموده است که تبع آن موضوع حذف بند «و» دفترچه راهنمای شماره یک از دفترچه راهنمای شماره 2 انتخاب رشته‌های تحصیلی سال 1396 که در اواسط مردادماه منتشر می‌شود حذف خواهد شد. شایان ذکر است مفاد رای مذکور در دفترچه راهنمای آزمونهای کارشناسی ناپیوسته و فنی و حرفه‌ای رعایت شده است و داوطلبانی که قبلاً با استفاده از امکانات دولتی (رایگان) تحصیلات خود را در رشته‌ای به اتمام رسانیده‌اند مجددا می‌توانند از امکان تحصیل رایگان برخوردار شوند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 285779 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟