مظلوم نمایی مادرانه  برای اجرای خواسته هایش

اولین توصیه من این است که زمان مناسبی برای صحبت درباره مسائل پیدا کنید یا پیش از این که شرایط بحرانی شود و مادرتان برای حل مسئله و متقاعد کردن شما خودش را به بیماری بزند، صحبت یا با فاصله قابل توجهی از آن، درباره مسائل بحث کنید. در شرایط بحران، فقط او را آرام کنید و از صحبت اضافه بپرهیزید.

مشکل در یک اصل ارتباطی است

حال بیایید نگاه دقیق‏تری به این موضوع بیندازیم. این طور به نظر می‏رسد که مشکل در اصل، یک مسئله ارتباطی است. در مسائل ارتباطی به دنبال مقصر گشتن، راه به جایی نمی‏برد. به این فکر کنید که شما چه برخوردی کرده‏اید که مادرتان برای گفتن حرفش مجبور می‏شود خودش را به مریضی بزند. به این فکر کنید که اگر بخواهید به او کمک کنید حرفش را بزند، آیا او باز هم دست به این کار خواهد زد؟ شاید در جواب بگویید که من یا خانواده به دلیل این که خواسته‏های او غیرمنطقی است و از راه نادرستی آن را تحمیل می‏کند، تن به خواسته‏هایش نمی‏دهیم؛ ولی حقیقت امر این است که حتی در نامعقول‏ترین خواسته‏ها در روابط بین اعضای خانواده یا زوج ها، بخش‏های منطقی وجود دارد. سعی کنید جنبه‏های معقول‏تر خواسته مادرتان را صرف نظر از روش غلط او برای پیشبرد اهدافش درک کنید و آن ها را به رسمیت بشناسید.

بین خواسته و روش تفکیک قائل شوید

نکته دیگر این که بین خواسته و روش او تفکیک قائل شوید. انسان ممکن است خواسته معقولی داشته باشد ولی روشش اشتباه باشد؛ مثل کسی که در یک دعوای حقوقی یا ملکی حق به جانب است و می خواهد آن را با زور و اسلحه مطالبه کند به جای این که با قانون، خواسته خود را پیش ببرد.

حل مسئله

قدم اول در حل این مسئله، این است که به مادرتان حق بدهید که در مسائل مختلف دیدگاه و خواسته متفاوتی از شما داشته باشد و به عقیده او احترام بگذارید. بعد از این که بخش منطقی تر خواسته‏اش را شناختید، باید بیش از آن که گیرنده باشید، بخشنده رفتار کنید و قدرت را در خانواده با مادر سهیم کنید. اگر نتوانید همدیگر را درک کنید و اندکی نفوذ هم را بپذیرید، متاسفانه مدت‏های مدیدی ممکن است سر موضوعات تکراری بحث و جدل کنید. اصل تسلیم برای پیروزی را ابتدا رعایت کنید. در عین حال شما هم خواسته‏های خود را مطرح و سعی کنید زمینه مشترکی برای آن پیدا کنید. در غیر این صورت هر دو همدیگر را به نداشتن درک متقابل متهم می کنید و راه به جایی نمی‏برید. ممکن است مسئله شما از جمله مسائلی باشد که هیچ گاه به معنای معمول کلمه، حل نشود که این هم چیز عجیبی نیست. اما اگر یاد بگیرید با این تفاوت های شخصیتی کنار بیایید، مادرتان هم موضع دفاعی و حمله کننده را رها خواهد کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 285872 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟