سوء استفاده‌های جنسی در کمین کاربران فضای مجازی نوجوان

اکرم ناصری فر روان‌شناس اجتماعی با اشاره به اینکه سواد رسانه‌ای در خانواده‌های ایرانی نیاز به افزایش دارد، اظهار داشت: خانواده های ایرانی ساعات زیادی را بی هدف در فضای مجازی می‌گذرانند که این ولنگاری‌ها تاثیرات مخربی را بر کودکان و نوجوانان برجای خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: والدین مهمترین عامل اعتیاد فرزندان به اعتیاد به فضای مجازی هستند.

این روان‌شناس اجتماعی گفت:کودکان آن چیزی نیستند که ما می‌خواهیم بلکه آن چیزی می‌شوند که ما هستیم، بنابرین الگوی اصلی فرزندان پدر و مادر هستند و وقت گذرانی زیاد آن‌ها در فضای مجازی باعث می‌شود، کودکان هم به فضای مجازی گرایش پیدا کنند.

ناصری فر با بیان اینکه تشویق نوجوانان به درس خواندن با خرید موبایل، تبلت، لپ‌تاپ و لوازم الکترونیکی دیگر از جمله اشتباهاتی است که آن ها را به سمت فضای مجازی سوق خواهد داد،افزود: خرید موبایل و رها شدن فرزندان در فضای مجازی ارتباط فرزندان با والدین را کمتر می‌کند و علتی می‌شود تا نوجوان ارتباطات فرا خانواده‌ای را جایگزین ارتباط با والدین خود کند.

وی گفت: علاوه بر اعتیاد به فضای مجازی، ارتباط با بزرگسالان، ارتباط با جنس مخالف، ،شکست های عاطفی و سوء استفاده‌های جنسی از جمله اثرات زیانبار رها شدن فرزندان در فضای مجازی هستند.

ناصری فر افزود:کنترل نامحسوس فرزندان و قرار دادن وسایل الکترونیکی هنگام استفاده توسط از آن‌ها در معرض دید والدین، می‌تواند از بروز بسیاری از اتفاقات ناگوار جلوگیری کند.

این روان‌شناس اجتماعی ادامه داد:والدین باید ارتباطات خود را در فضای مجازی هدفمندتر کنند و همچنین بیشتر وقت خود را با فرزندانشان سپری کنند، چرا که فرزندان مهارت‌های ارتباطی بین فردی را از کودکی و توسط والدین خود یاد می‌گیرند.

ناصری فر با بیان اینکه حکم اول فرزند پروری تفاهم زوجین است، افزود: در خانواده باید گفت و شنود جریان داشته باشد و هنگام بروز مشکلات والدین به جای پرخاش و مشاجره حل مسئله کنند، زیرا پرخاشگری و جدل بین والدین، فرزند را از خانواده دور می‌کند و وی را به سوی محیط بیرون از خانواده ، به سوی دوستان، جنس مخالف و حتی فضای مجازی سوق خواهد داد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 286441 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟