نگاهی به تاریخ در روز دختر/ نگاهی کوتاه به زندگی حضرت معصومه (ع)

آن حضرت در روز اول ذیقعده سال 173 هجری، در شهر مدینه چشم به جهان گشودند. حضرت از همان آغاز، در محیطی پرورش یافت که پدرو مادر و فرزندان،همه به فضایل اخلاقی آراسته بودند. عبادت و زهد، پارسایی و تقوا، راستگویی و بردباری، استقامت در برابر ناملایمات، بخشندگی و پاکدامنی و نیز یاد خدا، از صفات برجسته این خاندان پاک سیرت و نیکو سرشت به شمار می رفت.

حضرت معصومه(س) در کنار تمام القاب به کریمه اهل بیت(س) شهرت دارند، چرا که ایشان بر اثر عبادت و بندگی خداوند به مرتبه ای رسیده اند که مظهر اراده حق و واسطه فیض الهی شده اند؛ همانگونه که امام صادق(ع) فرمودند: «بندگی خداوند گوهری است که نهایت و باطن آن فرمانروایی بر موجودات است».

ایشان در کنار ویژگی های مذکور دارای مقام شفاعت نیز می باشند و بنابر قول امام صادق(ع) به شفاعت ایشان همه شیعیان وارد بهشت می شوند.

زیارت مرقد شریف حضرت معصومه(س) بسیار مورد سفارش امامان معصوم(ع) می باشد و دارای فضیلت فراوانی است، چنانچه امام رضا(ع) فرموده اند: «کسی که فاطمه معصومه(س) را زیارت کند سزاوار بهشت خواهد بود».

امام صادق(ع) از قم به عنوان حرم اهل بیت(ع) نام می برند و می فرمایند: «به زودی زنی از فرزندان من بر آنجا دفن خواهند شد که نامش «فاطمه» است، هر کس او را زیارت کند بهشت بر او واجب خواهد شد».

حضرت معصومه(س) همیشه منشا برکات فراوان بوده و هست و کرامات فروانی از ایشان در حافظه تاریخ ثبت شده؛ کرامات و شفاعت هایی از ایشان که از سوی بزرگانی همچون ملاصدرا، آیات بروجردی، اراکی و مرعشی نجفی فراوان بیان شده است.

ایشان در کنار تمام ویژگی هایشان برای دختران جامعه ما نیز الگویی کم نظیر هستند؛ به همین جهت روز میلاد آن بانوی گرانقدر با نامگذاری به عنوان روز دختر فرصتی است برای بازبینی دختران ما نسبت به جایگاه و وظایفی که بر عهده دارند.

کریمه اهل بیت(س) بانویی که پس از تحمل مرارت های سفر برای دیدن برادر دچار بیماری می شوند، پس به همراهان خود می فرمایند «مرا به شهر قم ببرید، زیرا از پدرم شنیدم که فرمود: شهر قم مرکز شیعیان ما می باشد».

زمانی که خبر حرکت آن حضرت به سمت قم به مردم شهر رسید اهالی به استقبال شتافتند و در حالی که بزرگ خاندان اشعری(موسی بن الخزرج) زمام شتر آن حضرت را به دوش می کشید ایشان در میان اشتیاق وصف ناپذیر مردم وارد این خطه شدند و در منزل شخصی موسی بن خزرج منزل گزیدند.

قم قطعه ای از بهشت است که مردم آن همیشه دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستند؛ خشت اول این شهر را گروهی از صحابه و دوستان ائمه(ع) از اعراب اشعری با ایمان و تولی بنا گذاشتند و شالوده این شهر مقدس برای رسیدن به جایگاه امروز از 83 هجری قمری و در دروان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) طرح ریزی شد.

در روایات فراوان بر جایگاه قم تاکید شده که از آن جمله می توان به این فرمایش امام صادق(ع) اشاره کرد: «زمانی می آید که شهر قم و اهل آن حجت بر تمام مردم خواهند بود و این موضوع در زمان غیبت امام زمان(عج) می باشد تا ظهور ایشان».

حضرت معصومه(س) این شهر را برای تجدید قوای خود در مسیر دیدار برادر انتخاب کردند، چرا که بنا بر قول پدرشان به مردم این خطه اعتماد کردند؛ ایشان 17 روز میهمان این مردم بودند و سرانجام در دومین دهه از ماه ربیع الثانی سال 200 هجری قمری غروب عمر 28 ساله ایشان فرارسید.

 استاد برجسته حوزه علمیه قم در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به ویژگی های منحصر به فرد حضرت معصومه(س)، گفت: مقام و عظمت دختر موسی ابن جعفر(ع) به قدری بالاست که لقب فاطمه ثانی به آن حضرت داده شده، یعنی آنچه که خداوند به حضرت فاطمه زهرا(س) عنایت کرده شامل حال ایشان نیز شده است.

آیت الله سید جعفر میرعظیمی افزود: عظمت و جلال حضرت معصومه(س) در بسیاری از روایات تاکید شده و ثواب زیارت آن حضرت برابر با ثواب زیارت حضرت زهرا(س) و واجب شدن بهشت عنوان شده است.

وی گفت: بر اساس روایتی از معصومین(ع)، بهشت هشت در دارد که یکی از درهای آن از شهر قم باز می شود و این مساله به دلیل وجود بارگاه گهربار کریمه اهل بیت(س) در این شهر است.

وی به مقام و منزلت حضرت معصومه(س) در روایات اهل بیت(ع) اشاره و بیان کرد: امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند: «خداوند حرمی دارد که «مکه» است، پیامبر خدا را هم حرمی است که «مدینه» است و امیر المومنین هم حرمی دارد که «کوفه» است و ما امامان حرمی داریم که «قم» است؛ بزودی بانویی از فرزندان من به نام «فاطمه» در آنجا مدفون خواهد شد که هر کس او را زیارت کند، بهشت برایش واجب می شود».

میرعظیمی ادامه داد: با وجود این که تمام امامان معصوم(ع) یا با ضربه شمشیر دشمنان و یا با زهر کینه به شهادت رسیده اند و جامعه اسلام از وجود این عزیزان بی بهره ماند، ولی حب و دوستی اهل بیت(ع) همواره در دل شیعیان می ماند و هر روز پررنگ تر می شود.

وی بیان کرد: شهر مقدس قم به برکت وجود بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) از گذشته پایگاه فقاهت و کانون اصلی تربیت و پرورش علما، مجاهدان راستین و شخصیت های بزرگ شیعه بوده است که برای نشر مکتب اسلام و تشیع سختی ها و مشکلات فراوانی را تحمل کرده اند.

 یکی از استاد برجسته حوزه علمیه قم نیز به خبرنگار ایرنا، گفت: عمده کرامت حضرت معصومه(س) مربوط به شفاعت عام است و هر مومن و مسلمانی که به ایشان توسل کند مورد شفاعت قرار می گیرد، در حالی که بسیاری از ائمه اطهار(ع) دارای شفاعت خاص هستند.

آیت الله احمد فقیه یزدی افزود: ویژگی علمیت حضرت معصومه(س) نیز بی نظیر است و در روایات بسیاری به جنبه های معنوی و تقوایی شخصیت کریمه اهل بیت(س) اشاره شده و وی را همطراز با بسیاری از امامان معصوم(ع) برشمرده اند.

وی تصریح کرد: تمام امامزاده هایی که در شهر قم مدفون هستند به دلیل وجود نازنین حضرت معصومه(س) و کرامت و عظمت ایشان در قم اجتماع کردند.

وی ادامه داد: با وجود حرم حضرت معصومه(س)، کرامت، تقوا، علم و شفاعت اهل بیت(ع) برای شهر قم حاصل شده است و از این شهر به تمام سرزمین ها منتشر می شود.

فقیه یزدی افزود: حضور حضرت معصومه(س) چنان جایگاه و عظمتی به شهر قم داده است که در واقع دری از درهای بهشت به واسطه عنایت گسترده خداوند متعال از شهر قم باز شده که تمام عالم اسلام می توانند از آن بهره مند شوند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 286451 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟