افزایش ۵۲درصدی کشف کالای قاچاق/کاهش چشمگیر جرائم خشن در هرمزگان

سردار اسکندر مؤمنی در جمع خبرنگاران در بندرعباس اظهار کرد: جلسه قرارگاه مرکزی مبارزه با قاچاق Contraband کالا با حضور معاونین مرکز و استان برگزار و پیرامون پیشگیری از ورود کالای قاچاق به کشور مطالب مبسوطی بیان شد.

وی با بیان اینکه کشف کالای قاچاق هدف نیروی انتظامی نیست؛ بلکه هدف اصلی پیشگیری و جلوگیری از ورود کالای قاچاق است، افزود: باید کاری کنیم که ورود کالای قاچاق به صفر برسد و در سایه این کاهش قاچاق، کسب‌وکار رونق یابد.

جانشین فرمانده ناجا با اشاره به اینکه کالای قاچاق مبتنی بر کمی ارزانی، اما بی‌کیفیتی همراه بوده که هم به مصرف‌کننده و هم تولیدکننده ضرر می‌رساند، اضافه کرد: در این جلسه، در خصوص چگونگی کاهش قاچاق و افزایش پیشگیری از این پدیده شوم، بحث شد و استقرار پلیس Police در گمرک، یکی از راهکارهای کاهش قاچاق کالاست که هماهنگی‌ها و اقدامات قانونی آن در مرکز انجام شده و در استان نیز هماهنگی‌های اجرایی آن انجام شد .

وی خاطرنشان کرد: پس از بررسی میدانی به‌عمل‌آمده از گمرک، تصمیم نهایی در خصوص استقرار پلیس در گمرک، اخذ و موانع نیز برطرف و مقرر شد تا ظرف یکی دو ماه آینده این امر در هرمزگان محقق شود.

سردار مؤمنی گفت: با توجه به خروج روزانه حدود 3000 کانتینر در حال حاضر به‌صورت رندوم از گمرک، تنها حدود 10 تا 11 درصد از آن‌ها کنترل می‌شوند، در این جلسه تصمیم‌گیری شد که در آینده‌ای نزدیک به جایی برسیم که صددرصد کانتینرها به‌صورت مکانیزه کنترل شوند .

جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه در حال حاضر حدود 15 دستگاه ایکس‌ری در گمرکات کشور نصب شده و برآورد شده که به نصب 30 تا 35 دستگاه دیگر در کشور نیاز است تا این رقم به 50 دستگاه برسد، ابراز کرد: هدف‌گذاری نهایی، نصب دستگاه‌های ایکس‌ری جدید در گمرکات کشور و تأکید بر کنترل خودروی در حال حرکت است، به‌طوری‌که خودرو در حال حرکت کنترل می‌شود و این کار از توقف و ایجاد صف‌ها و ترافیک‌های طولانی و خراب شدن کالا جلوگیری می‌کند، امید است این طرح ظرف یک یا دو سال آینده تحقق یابد.

وی قاچاق و فرآیندهای آن را موضوعی ملی دانست و با اشاره به طرح کوله‌بری دریایی بیان کرد: قبل از اتخاذ هر تصمیمی، در مرکز و ستاد بحث و بررسی می‌شود اما تاکنون هیچ تصمیمی در خصوص کوله‌بری دریایی در مرکز طرح و مصوب نشده است .

سردار مؤمنی با بیان اینکه کشفیات کالای قاچاق در مبادی رسمی با کمک گمرک صورت می‌گیرد، استقرار پلیس در گمرک را نوعی کمک در کنترل کالا دانست و افزود: تمامی نظارت‌ها و بازرسی‌ها در گمرکات طبق روال قبل صورت می‌گیرد و پلیس به افزایش این نظارت‌ها کمک می‌کند .

جانشین فرمانده ناجا با اشاره به استقرار کامل پلیس در گمرکات استان‌ها در تابستان سال جاری افزود: با توجه به انجام حدود 60 درصد صادرات و واردات کشور در استان هرمزگان، این استان در اولویت اصلی ناجا برای اجرای این طرح است .

وی از افزایش 52درصدی کل کشفیات قاچاق در کشور و همچنین رشد 26درصدی کشف پرونده‌های بالای 500 میلیون تومان در سه‌ماهه نخست سال جاری خرداد و اضافه کرد: در این مدت 150 فقره پرونده کالای قاچاق بالای 500 میلیون تومان کشف شده است .

سردار مؤمنی با بیان اینکه شمار دستگیری قاچاقچیان و همچنین ارزش ریالی قاچاق کالا ،افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: در سه‌ماهه نخست سال جاری نسبت به سال 94 و 95، حدود 106 درصد افزایش داشته‌ایم .

وی با اشاره به اینکه درزمینهٔ جرائم به‌ویژه جرائم خشن و سرقت Stealing مسلحانه، آدم‌ربایی و گروگان‌گیری کاهش چشمگیری داشته‌ایم و اگر این روند به همین منوال ادامه یابد استان هرمزگان جزء رتبه‌های اول در کشور خواهد بود، ابراز کرد: عملکرد انتظامی استان هرمزگان چه درزمینهٔ کشف کالای قاچاق و کاهش جرائم بسیار خوب است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 286605 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟