ضرورت راه‌اندازی مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز "محک"

دکتر وحید فلاح آزاد، با بیان اینکه سلول‌های بنیادی خون‌ساز شبیه به بذر کشاورزی هستند که از مغز استخوان، خون محیطی و یا بندناف جدا شده و به زمین بایری که همان بدن بیمار نیازمند پیوند است و مراحل شیمی درمانی را گذرانده، تزریق می‌شوند، گفت: اثربخشی پایین و هزینه‌های بالای تهیه نمونه از مراکز پذیره‌نویسی و بانک‌های خارجی اهداکننده سلول‌های بنیادی، میزان اندک اهداکنندگان در مراکز و بانک‌های داخلی و همچنین افزایش خانواده‌های تک فرزندی منجر می‌شود تا بسیاری از بیماران نیازمند پیوند در میان اعضای خانواده، اهداکننده مناسب خود را پیدا نکنند.

وی با بیان اینکه عوامل فوق، محک را برای ایجاد مرکز پذیره‌نویسی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز مصمم ساخت، ادامه داد: بیمارستان محک اولین مرکز در ایران است که تعیین HLA را از طریق نمونه بزاق به ثبت می‌رساند. باید توجه کرد که پزشکی HLA Typing به بررسی ژن‌های مربوط به مجموعه‌ای از پروتئین‌های موجود بر روی سلول‌های بدن از جمله گلبول‌های سفید اطلاق می‌شود که در هر انسانی منحصر به فرد است و همانطور که هنگام اهدای خون نیاز به تطابق گروه خونی دهنده و گیرنده خون وجود دارد، هنگام اهدای هر بافت یا عضو نیز باید تطابق و سازگاری HLA بین دهنده و گیرنده وجود داشته باشد تا بدن فرد گیرنده این پیوند را بپذیرد.

رئیس آزمایشگاه بیمارستان محک در پایان درباره نحوه پذیرش اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز گفت: اهداکننده باید بین ۱۸ تا ۵۰ سال سن داشته و در عین حال به بیماری سرطان مبتلا نبوده و سابقه انجام شیمی‌درمانی نداشته باشد. همچنین عدم ابتلا به بیماری‌های قابل انتقال از طریق خون مانند ایدز و هپاتیت نیز از جمله شرایط اهدای سلول‌های بنیادی محسوب می‌شوند. بر این اساس ژن‌های HLA در کلاس یک و دو، به روش مولکولی و هیبریداسیون SSO آنالیز می‌شوند.

بنابر اعلام روابط عمومی بیمارستان محک، مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز محک در قالب یک پروژه مسئولیت اجتماعی با بخش خصوصی روز شنبه آغاز به کار کرد. محک امیدوار است با پیوستن مردمان ایران زمین به این مرکز غیردولتی و غیرانتفاعی، کودکان نیازمند به پیوند امیدوارانه‌تر به آینده نگاه کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 286757 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟