تامین امنیت فضای سایبر، چالش جهانی است

سیدکمال هادیان فر در «اجلاس تهران در خصوص پیشگیری و مبارزه با جرائم سایبری» افزود: امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، جامعه جهانی را بطور بنیادین دستخوش تغییر و تحول کرده و در نتیجه شیوه و سبک زندگی انسان ها، روابط اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی جوامع را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با بیان اینکه فضای سایبری به شکل قابل توجهی در تمام جهان رشد و توسعه پیدا کرده است، گفت: تمام ابعاد زندگی بشر در حوزه های مختلف را فضای سایبری به خود وابسته کرده است.

رئیس پلیس Police فتا اضافه کرد: سازمان های معتبر جهان پیش بینی می کنند که در سال ۲۰۱۹ ، جرائم و حملات سایبری و سرقت Stealing اطلاعات برابر با دو تریلیون دلار ضرر مالی به اقتصاد دنیا وارد می کند و در این میان دستگاه های هوشمند و خدمات آن نیز سهم گسترده ای را به عنوان عضوی از شاکله فنی اطلاعات به خود اختصاص می دهند.

هادیان فر ادامه داد: هر تکنولوژی و فناوری همزمان ، فرصت های فراوانی ایجاد می کند و می تواند در بلندمدت ، تهدیدات فراوان و خسارات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد و باید گفت بی شک فناوری اطلاعات و ارتباطات و تکنولوژی مدرن، سرچشمه همه جرائم است.

رئیس پلیس فتا افزود: دانشمندان معتقدند هر فناوری که به دست انسان می رسد برای تکامل خود نیاز به یک دوره ۱۰ تا ۱۵ ساله دارد و در این مدت بکارگیری شتابان انسان از این تکنولوژی های تکامل نیافته ، سبب سوء استفاده مجرمان در جهان می شود.

وی با بیان اینکه تهدیدات فعلی و آینده جهان ، سبب نگرانی جامعه جهانی شده است، خاطرنشان کرد: افزایش فعالیت های گروه های تروریستی در فضای سایبری به منظور جذب، آموزش و بکارگیری افراد در عملیات های تروریستی در سراسر جهان خواهد بود.

وی ادامه داد: امروز با نگاه کارشناسان ، مانیفست جدید داعش ISIS که به تازگی منتشر شده است و با توجه به آن می فهمیم که داعش در حال تغییر فاز فعالیت های خود است و گذشته از سه فاز جنگ با نیروهای پیاده نظام، نیروهای انتحاری و عملیات انتحاری ، وارد فاز جدیدی تحت عنوان فعالیت گسترده وشبکه سازی سایبری برای یارگیری پنهان برای ایجاد خلافت سایبری کرده است.

رئیس پلیس فتا ناجا ادامه داد: امروز گروه‌های تروریستی همچون القاعده، داعش و النصره با استفاده از توئیتر، فیسبوک، تلگرام، واتس اپ و سایر شبکه‌های اجتماعی برای هماهنگی‌های تروریستی خود استفاده می‌کنند و هر روز افراد بی‌گناهی به خاطر اهداف شوم این تروریست‌ها و بسترهای فضای مجازی ، زندگی خود را از دست می‌دهند.

هادیان‌فر در ادامه سخنانش با اشاره به فعالیت مجرمان و گروه‌های سازمان یافته در فضای دارک‌نت گفت: حمله به سیستم‌های پرداخت الکترونیک، نفوذ به شبکه‌های بانکی، نفوذ هکرها به خانه‌های کاربران برای سرقت اطلاعات شخصی از جمله موضوعاتی است که با توسعه اینترنت اشیا و توسعه بی‌رویه پیام‌رسان‌های موبایلی بسیاری از مردم را تهدید می‌کند و امروز شاهد هستیم که مجرمان چند میلیون IP را به عنوان سرورهای فرماندهی و کنترل در جهان به کار می‌گیرند تا پازل تهدیدات در دنیا را کامل کنند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال باج‌افزار wana crypc با وجود غیرحرفه‌ای بودن مجرمان آن توانست ۱۰۰ کشور دنیا را دچار مشکل کند و مراکز درمانی و خدمات عمومی و مالی بسیاری در سراسر دنیا مورد هدف آن قرار گرفت.

رئیس پلیس فتا ناجا با اشاره به نقش موثر اینترپل و دفتر مقابله با جرم Crime سازمان ملل متحد در توسعه همکاری‌های بین‌المللی به منظور مقابله با جرایم سایبری گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل موجود تقویت همکاری‌های بین‌المللی است که جزو اصلی‌ترین هدف پلیس سایبری ایران است که تا امروز بیش از هزار و ۵۰۰ همکاری بین‌المللی برای مقابله با جرایم سایبری با سایر پلیس‌های دنیا انجام داده است.

سردار هادیان‌فر با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت UNODC (دفتر مقابله با مواد مخدر Drugs و جرم سازمان ملل متحد) گفت: امروز بسیاری از کشورها در مقابل جرایم سایبری همچون حملات هکری مسئولیتی نمی‌پذیرند و این شرایط به نفع مجرمین خاتمه می‌یابد و در صورت ادامه دار بودن این وضعیت می‌توان پیش‌بینی کرد در حملات سایبری با حملات تلافی‌جویانه مواجه خواهیم شد که نهایتا صلح و امنیت جهانی به مخاطره خواهد افتاد.

وی گفت: برگزاری این اجلاس می تواند مقدمه‌ای برای ارتقای همکاری‌ها و تعامل کشورها و سازمان‌های مختلف در تامین امنیت فضای سایبری دنیا باشد.بهترین قیمت های اجاره و فروش مسکن را اینجا ببینید / مشاوره رایگان

 

کدخبر: 287160 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟