جایگاه زنان نقش مهمی در توسعه فرهنگی و اجتماعی دارد

نقش زنان در فرایند پیروزی انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست، اما حضور آنان در عرصه های مدیریت سیاسی و اجتماعی در دهه اول جمهوری اسلامی چندان چشمگیر نبود، هرچند بخشی از نیروهای سنتی و محافظه کار از ابتدا با حضور زنان در عرصه های مدیریت سیاسی و کلان روی خوش نشان ندادند ولی رویکرد راهبردی و گرایش مثبت امام راحل به مساله حقوق اجتماعی و حضور زنان درنقش افرینی کلان، مجال بروز و تسلط نگرشهای تنگنظرانه را به عرصه حکومت داری به میزان قابل توجهی محدود کرد

‎ تاریخ جمهوری اسلامی نشان می دهد که اگر چه در دو دهه نخست امکان و فرصت چندانی برای حضور زنان در عرصه های مدیریتی فراهم نشد اما با گسترش آموزش در سراسر کشور به مرور نسل جدیدی از زنان تحصیل کرده ومستعد شکل گرفت که با تلاش مستمر کوشیدند راه دشوار دسترسی به مدیریت را برای ارتقای زنان هموار کنند

‎با وقوع دوم خرداد و پیروزی نامزدی که بر حضور جوانان و زنان در چارچوب برنامه توسعه سیاسی تکیه و تاکید می کرد و انتصاب یک زن به سمت معاون رئیس جمهور وریاست یا زمان محیط زیست وتاسیس مرکز امورزنان و حضور رییس ان در جلسات کابینه وانتصاب اولین فرماندار زن راه برای پیشرفت زنان در پست های مدیریتی و سیاسی هموارتر شد.

‎ در دوره دولت محموداحمدی نژاد اگرچه جهت گیری دولت در عرصه های اجتماعی و اقتصادی به گونه ای بود که فضا را برای زنان هموار نمی کرد اما اقدامات نمادینی مانند بحث حضور زنان در ورزشگاهها و انتخاب نخستین وزیر زن پس از انقلاب اسلامی علی رغم مخالفت های جدی از سوی برخی مراجع و نیروهای سیاسی انجام گرفت که جای ستایش دار.د

‎در همه این سالها و رفت و امد دولت های مختلف یک چیز اما ثابت بود، عزم زنان برای استفاده از فرصت های اجتماعی موجود.

‎تداوم دو دهه ای در افزایش تحصیلات دانشگاهی زنان فرصت حضور در فعالیت های اجتماعی و مدنی را در جهت همبستگی و تلاش برای احقاق حقوقشان به آنان داد و از سوی دیگر سهم زنان در مدیریت های پایین و میانی جامعه را به میزان قابل توجهی افزایش داد. در نتیجه هنگامی که دولت روحانی در سال 92 آغاز به کار کرد از جهات مختلف همزمان با افزایش تقاضا فضا برای حضور زنان در عرصه های مدیریتی فراهم تر شده بود و رییس جمهور هم با نگاهی مثبت و همدلانه با این موضوع همراه شد.

‎بنابراین از این منظر دولت روحانی تبدیل به نقطه عطفی شد که در آن زنان گامهای مهمی را برای حضوری محسوس و پر رنگ در مدیریت کلان برداشتند.

‎در گام نخست رییس جمهور با انتصاب سه تن از بانوان تحصیل کرده و با سابقه در جایگاه معاونت ریاست جمهوری فضا را برای این راهبرد مهم هموار کرد.

‎ سپس وزیر امور خارجه با انتخاب یک سخنگوی زن که بعدها به عنوان نخستین سفیر زن هم معرفی شد و نیز انتخاب معاون استاندار وفرمانداران و بخشداران زن گام های بلندی در این مسیر برداشته شد.

‎ در این میان تحول جدی در دو وزارت خانه های نفت و راه و شهرسازی اتفاق افتاد زیرا این دو وزارت خانه تا کنون تصویری کاملا مردسالارانه داشتند. وزیر نفت با انتخاب یک زن به عنوان معاون خود و مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی و وزیر راه و شهرسازی که در یک اقدام بسیار مترقی ریاست شرکت هواپیمایی ملی ایران هما را که تا پیش از این به نظر میرسید پست و مسئولیتی مردانه باشد به یکی از زنان تحصیلکرده و مدیر این حوزه سپرد تا این تصور که زنان حداکثر باید در حوزه هایی مانند آموزش و بهداشت فعالیت کنند شکسته شود.

‎ اقدام تحسین بر انگیز وزیر راه و شهرسازی در این عرصه علاوه بر یک اقدام موثر در حوزه وزارتی خود می تواند نویدی بر حضور پررنگ تر زنان در دولت دوازدهم باشد و علی القاعده حضور و تداوم وزرایی مانند زنگنه و آخوندی تسهیل گر چنین مسیری خواهد بود.

‎مسائل و حقوق زنان البته به تنهایی محصور در موضوع مدیریت کلان نیست. بازار Store کار ایران همچنان وجه غالب مردانه دارد و نرخ مشارکت اقتصادی زنان در ایران حتی نسبت به کشورهای منطقه پایین است که انتظار می رود دولت با اصلاحات جدی در این حوزه گام های موثرتری بردارد.

‎نکته قابل توجه استقبال جامعه و رای دهندگان از چنین روندی است که نتایج آن را در دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و نیز شورای شهر می بینیم که تعداد بانوان نماینده مجلس در این دوره دوبرابر دوره پیشین شده و در شورای کلانشهرها نیز از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است ،حضور یکی از بانوان سرشناس اصلاح طلبدر فهرست هفتگانه نامزدهای شهرداری تهران را باید در چارچوب نگاه راهبردی اصلاح طلبان به ارتقاء جایگاه زنان در مدیریت کلان ارزیابی کرد.

‎باید تاکید کنم که مدیریت اصلاح طلبانه شهر تهران در دوره پنجم حتما در تحقق این مسیر و حضور موثرتر بانوان شایسته و تحصیلکرده این سرزمین در مدیریت شهری گامهای بلندتری برخواهد داشت.

اینک که در آستانه تشکیل دولت هستیم انتظار فعالان عرصه سیاست و نخبگان جامعه از حسن روحانی توجه به این مهم و تداوم افزایش حضور بانوان فرهیخته و توانمند در دولت آینده است.بهترین قیمت های اجاره و فروش مسکن را اینجا ببینید / مشاوره رایگان

 

کدخبر: 287723 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟