تفاوت هزینه درمان زوج‌های نابارور ایرانی با خارجی

وثوق معاون خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان در نشست خبری که جهت معرفی و ترویج خدمات و دستاوردهای این مرکز در سطح بین‌المللی برگزار شد، گفت: آغاز درمان ناباروری در کشور سابقه 27 ساله دارد و شروع احداث مرکز ناباروری در ایران به سال 1991 میلادی (1370 هجری شمسی) برمی‌گردد.

وی افزود: در آن زمان مرکز پیشرفته درمان ناباروری فقط در شهر یزد وجود داشت و پایتخت ایران از ارائه این خدمات محروم بود اما اولین مرکز در زمینه درمان ناباروری در تهران توسط جهاد دانشگاهی علوم پزشکی در قالب مؤسسه رویان راه‌اندازی شد.

وثوق ادامه داد: قبل از احداث مرکز درمان ناباروری توسط جهاد دانشگاهی زوجه مجبور بودند به خارج از کشور سفر کنند و در آن زمان کشور مسلمانی نداشتیم که قابلیت خوبی در درمان ناباروری داشته باشند به همین دلیل زوجین به آمریکا و اروپا سفر می‌کردند.

معاون خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان اضافه کرد:‌ با راه‌اندازی مرکز ناباروری در ایران علاوه بر خودکفایی کامل در درمان ناباروری پذیرای زوج‌های نابارور کشورهای دیگر نیز بودیم.

وی گفت: بسیاری از زوج‌های نابارور خارجی برای درمان به کشورمان مهاجرت می‌کنند زیرا معتقد هستند تمام جوانب اخلاق پزشکی در درمان ناباروری در این پژوهشگاه لحاظ می‌شود، همچنین قرابت فرهنگی بین ایران و کشورهای همسایه وجود دارد. قرابت فرهنگی به کاهش اضطراب کمک می‌کند که این موضوع در کسب موفقیت درمان ناباروری بسیار اثرگذار است.

وثوق افزود: روش‌های درمان ناباروری در کشور ما با روش‌های جاری استاندارد در دنیا یکی است و به همین دلیل بسیاری از زوج‌های نابارور خارجی به این اعتماد رسیده‌اند و برای درمان به کشور ما سفر می‌کنند. در کنار تمام این مسائل هزینه‌های درمان در پژوهشگاه رویان به طور قابل توجهی کم است. یعنی با داشتن میزان موفقیت مناسب، هزینه‌های مستمر به مریض از مراکز درمان اروپایی و آمریکایی به مراتب پایین‌تر است.

معاون خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان گفت: امروز پژوهشگاه رویان همراه و هم سطح با بهترین مراکز تحقیقاتی در زمینه پژوهشی و کاربردی برابری دارد. امروزه آمادگی داریم قدرت باروری برای زوج‌های نابارور در بانک‌هایی ذخیره کنیم تا در آینده هر زمان که مایل بودند از آن استفاده نمایند.

وی گفت:‌ همچنین اگر به دلیل مسائل پزشکی بانوانی که قدرت باروری کامل ندارند تخمک‌ها را در آزمایشگاه به بلوغ می‌رسانیم که این نیز نقطه تمایز این مجموعه است.

وثوق گفت: هم اکنون پژوهشگاه رویان آمادگی دارد که هر روز بین 5 زوج غیرایرانی را پذیرا باشد تا امروز 2500 زوج غیرایرانی در مرکز درمانی ناباروری رویان تحت درمان روش‌های پیشرفته قرار گرفته‌اند در کنار این‌ها زوج‌هایی بوده‌اند که با درمان سرپایی مشکلات آنها برطرف شده است. در رویان ما می‌توانیم با قیمت‌های مناسب روش‌های امیدبخش را ادامه دهیم.

معاون خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان گفت:‌برای درمان زوج‌های نابارور ایرانی ظرفیت‌ خاصی را قائل شده‌ایم بیشترین زمان برای درمان زوج‌های ایرانی نابارور به 15 روز رسیده اما برای میهمانان خارجی ما این زمان لحاظ نمی‌شود و هر زمان که امکان حضور آنها فراهم شود اقدامات درمانی آغاز می‌شود زیرا حضور آنها متحمل هزینه است.

وی گفت: هزینه درمان زوج‌های نابارور ایران با هزینه درمان زوج‌های خارجی تفاوت وجود دارد و این موضوع به دلیل حمایتی است که دولت از زوج‌های ایرانی انجام می‌دهد و در تمام دنیا هر دولت برای ملت خود تسهیلات درمانی خاصی را قائل می‌شود.

وثوق گفت: کشور ما کشور جوانی است و زوج‌ها معمولاً در رنج سنی بین 30 تا 40 سال قرار دارند. تلاش داریم تعداد بیشتری از زوج‌های ناباور را تحت درمان قرار دهیم. طبیعی است که به علت جوان بودن جمعیت و تعداد زوج‌های نابارور که هم اکنون نمود پیدا کرده‌اند افراد بیشتری و مدت زمان بیشتر در صف انتظار قرار بگیرند.

معاون خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان گفت: پژوهشگاه رویان در سال آمادگی دارد که 6 هزار زوج را تحت درمان روش‌های پیشرفته قرار دهد، بسیاری از زوجها نیاز به تداخلات پیشرفته ندارند و با جراحی‌های کوچک آموزش و دارو درمانی مشکل آنها حل می‌شود اما تعدادی از زوجین نیاز به تداخلات پیشرفته دارند.

وی گفت: هزینه درمان زوج‌های نابارور غیرایرانی در ایران در مقایسه با مراکز اروپایی 35 درصد کمتر است. یعنی یک زوج نابارور غیرایرانی اگر اقدام به درمان در کشور ایران کند از ابتدای شروع درمان تا انتها یک سوم هزینه مراکز اروپایی را پرداخت می‌کند.

وثوق بیان داشت: دنیا در زمینه مسائل پزشکی به سمت استفاده از سلول‌های بنیادین در درمان بیماری‌های صعب‌العلاج می‌رود و این موضوع آینده روشنی را برای درمان بسیار از بیماری‌ها ترسیم می‌کند. ما امیدواریم در زمینه درمان زوج‌های نابارور که با مشکل بسیار جدی (پتانسیل باروری در زن یا مرد به طور کامل از بین رفته) مواجه هستند با پتانسیل سلول‌های بنیادین قدرت باروری بازگردانده شود. این تحقیقات در حیوانات تا حدی به تکامل رسیده اما نیازمند استمرار تحقیقات هستیم و امیدواریم به جایی برسیم تا در انسان‌ها نیز این تحقیقات به کار برده شود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 289213 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟