جمع‌آوری بندناف نوزادان عراقی و ذخیره آن در ایران

مرتضی ضرابی مدیرعامل بانک خون بندناف رویان در نشست خبری که در ارتباط با معرفی و ترویج خدمات و دستاوردهای پژوهشگاه رویان در سطح بین‌المللی برگزار شد،‌گفت: در سال 1386 دپارتمان بیماران خارجی را در پژوهشگاه رویان راه‌اندازی کردیم و از 31 کشور خارجی همچون عراق، عمان،‌سوریه، لبنان، استرالیا، چین، هلند، کانادا، آمریکا، آلمان و تایلند اقدام به پذیرش زوج‌های نابارور کردیم.

وی افزود: بیش از 80 درصد مراجعین ما از کشورهای عرب‌زبان هستند و عمده مشکلات بیماران غیرایرانی در بحث زبان است که امکان برقراری ارتباط کلامی را برای آنها مشکل می‌کند. این موضوع توسط پرسنل مسلط به زبان خارجی مرتفع شد.

ضرابی افزود: هم اکنون امکان نوبت‌دهی برای زوجین نابارور خارجی بدون تشریفات و از طریق وب‌سایت انجام می‌شود، بیشترین بیماران از طریق کسانی که درمان موفق داشته‌اند یا پزشکان فلوشیپ معرفی می‌شوند.

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان گفت: در دپارتمان بیماران خارجی چکاپ رایگان زوج‌ها ارائه می‌شود تا اگر به خدمات دیگری احتیاج داشتند این خدمات صورت بپذیرد. هم اکنون تفاهم‌نامه‌ای بین کشور ما و کشورهایی همچون عمان، لبنان، جنوب عراق و آذربایجان امضا شده و راه‌اندازی دفاتر خارجی بندناف را در دستور کار داریم.

وی گفت: بحث جمع‌آوری سلول‌های بنیادی بندناف از سایر استان‌ها و کشورهای دیگر در دستور کار است، بندناف قبلاً به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود اما این پژوهشگاه در سال 84 بانک بندناف را راه‌اندازی و هم اکنون بیش از 8 هزار نمونه را جمع‌آوری کرده است.

ضرابی گفت: ما در 28 استان کشور دفاتر نمایندگی داریم و نمونه‌های بندناف از کل کشور جمع‌آوری و در کل کشور ذخیره می‌شوند. هم اکنون بیش از 100 پیوند در کشور انجام شده که نزدیک 30 درصد پیوندها سهم نمونه بندنافی است که در پژوهشگاه رویان ذخیره شده است.

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان گفت: نمونه‌های بندناف در دو بانک عمومی و خصوصی قابل ذخیره است، بانک عمومی برای کسانی است که مایل هستند بندناف نوزاد خود را اهدا کنند و بانک خصوصی با دریافت مبلغی این نمونه را برای خود خانواده ذخیره می‌کند. دانش ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی کاملاً بومی است.

وی اولین دفتر بندناف در استان اربیل راه‌اندازی و هم اکنون نمونه بندناف از کشور عراق جمع‌آوری و در تهران ذخیره می‌شوند. این دفاتر نمایندگی در کشورهای عمان، لبنان، بغداد، آذربایجان و تاجیکستان در حال راه‌اندازی است.

ضرابی گفت: با هماهنگی وزارت خارجه امکان تمدید ویزای زوج‌های نابارور خارجی فراهم شده و تمامی این زوج‌های خارجی از بیمه رایگان بهره‌مند می‌شوند یعنی اگر یکی از آنها دچار سانحه‌آی بشود تحت خدمات بیمه‌ای رایگان قرار می‌گیرد.

وی گفت:‌زوج‌های نابارور خارجی که مایل به معالجه در ایران هستند می‌توانند از طریق وب‌سایت ثبت‌نام و بعد از مشورت پزشک و تشکیل پرونده و مشخص شدن روش معالجه و میزان هزینه به ایران دعوت می‌شوند یعنی زمانی وارد کلینیک می‌شود که پزشک و روش درمان مشخص شده و در وقت و هزینه‌ آن صرفه‌جویی می‌شود .برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 289290 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟