شناسایی و معرفی زنان فرهیخته و نیکوکار در جشنواره جایزه جهانی گوهرشاد

طرح برگزاری جایزه جهانی گوهرشاد مطابق بند 4 حکم رهبر انقلاب به تولیت آستان قدس رضوی و به منظور جریان‌سازی فرهنگ نیکوکاری، با محوریت زنان، سال گذشته ارائه شد تا با تجلیل از زنان فرهیخته و نیکوکار در سراسر جهان، هر سال به هشت نفر بانوی نیکوکار در داخل و خارج کشور که اقدامات چشمگیری داشته‌اند، جایزه جهانی گوهرشاد اهدا شود.

تاریخ تأسیس دبیرخانه جایزه جهانی گوهرشاد به سال 95 بر می‌گردد و در پی تأسیس این دبیرخانه، اولین مراسم اعطای جایزه، همان سال در سالن قدس حرم مطهر رضوی و در ایام ولادت امام رضا(ع) برگزار شد. از جمله برنامه‌ها و اهداف این همایش، معرفی و تقدیر از زنان فرهیخته و نیکوکار که با حرکت در مسیر رفع محرومیت‌ها و برابری‌های اجتماعی، اقدام‌های شایسته و عام‌المنفعه‌ای در حوزه‌های ایثار و شهادت، مقاومت و بیداری اسلامی، آموزشی، علمی و پژوهشی، فرهنگی، هنری و رسانه‌ای، وقف و امور خیریه، امور عمرانی، امور پزشکی، مدیریت، کارآفرینی، مدرسه سازی، ساخت بیمارستان و تألیف کتاب داشته‌اند، است.

ملاک‌های هشت‌گانه در انتخاب این زنان، شامل ایثار و شهادت، مقاومت و بیداری اسلامی، جریان‌سازی فرهنگی و هنری، وقف و امور خیریه، خدمات عمرانی و پزشکی، امور علمی و آموزشی و پژوهشی و حوزه مدیریت و کارآفرینی است که علاوه بر نیکوکاری، فرهیختگی و هنر Art نیز به عنوان ملاک عمل در نظر گرفته شده است.

ساختار "جایزه‌ جهانی گوهرشاد"

دبیرخانه دائمی جایزه جهانی گوهرشاد زیر نظر قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی و با همکاری معاونت‌ها، مراکز و ادارات کل ذی‌ربط تشکیل شده و ارکان سازمانی آن از شورای سیاست‌گذاری و کمیته‌های تخصصی که شامل کمیته علمی- کمیته انتخاب- کمیته رسانه و برگزاری مراسم- کمیته بین‌الملل- کمیته پشتیبانی هستند، به‌وجود آمده است.

روند تعیین برگزیدگان منتخب جشنواره و اهدای جایزه به زنان فرهیخته با بررسی و ارزیابی 17 داور داخلی و خارجی در کمیته انتخاب انجام می‌گیرد که این داوران متشکل از چهار نفر صاحب‌نظر در رشته‌های تخصصی ذی‌ربط به انتخاب شورای سیاست‌گذاری، نمایندگان کمیته‌های تخصصی، رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدیر کل امور بانوان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.

نحوه برگزاری دور دوم جایزه جهانی گوهرشاد

در دور دوم این جشنواره که ۱۰ مرداد ماه همزمان با دهه کرامت برگزار شد، حدود 300 میهمان خارجی و 600 میهمان داخلی شرکت کردند که یکی از برنامه‌های همایش امسال، دایر شدن نمایشگاه اسناد تاریخی مربوط به مسجد گوهرشاد و توزیع ویژه‌نامه‌هایی حاوی مطالب معرفی جایزه جهانی گوهرشاد و برگزیدگان پارسال و امسال بود.

همچنین پخش مستندهای کوتاه برگزیدگان امسال در همایش و پخش مستند 20 دقیقه‌ای هر کدام از برگزیدگان سال گذشته در شبکه‌های چهار و افق سیمای جمهوری اسلامی در طی هفته کرامت از برنامه‌های دیگر جشنواره امسال بوده است. شب شعر نیز گوهرشاد در یکشنبه شب با موضوع "مادران اهل بیت علیهم‌السلام" برگزار شد. حضور در کمیته امداد امام خمینی(ره) و انتقال تجربه‌های نیکوکاری از جمله دیگر برنامه‌هایی بود که در حاشیه مراسم اعطای این جایزه جهانی برگزار گردید.

منتخبان جشنواره امسال 4 نفر از شهر‌های مشهد و تهران و ۴ فرهیخته از کشـورهاى نیجریه، کویت، عراق و روسیه هستند که رزومه آن‌ها از میان 120 زن برگزیده انتخاب و به جشنواره معرفی شد.

منتخبان دومین دوره جایزه جهانی گوهرشاد چه کسانی بودند؟

منتخبان این دوره از جشنواره عبارتند از:

فردوس یاسین العوادی از عراق؛ معاون علمی، پژوهشی دانشگاه علوم اسلامی کربلا، زن منتخب حوزه علمی و پژوهشی این دوره از جایزه جهانی گوهرشاد

زهرا گیتی‌نژاد از ایران؛ معلم و خیر مدرسه‌ساز، از زنان منتخب حوزه عمران که با تشکیل یک مؤسسه خیریه تاکنون 250 مدرسه در کشور با کمک دیگر خیران ساخته است که 80 مدرسه از این تعداد در استان سیستان و بلوچستان بنا شده است.

بصیرت نهیبی از نیجریه؛ که 10 بیمارستان در 10 کشور در دست ساخت دارد.

زیلیشینا قاسموونا از روسیه؛ که در حوزه فعالیت‌های اسلامی و ترویج اسلام در روسیه تلاش‌های گسترده دارد.

مهری یزدانی از ایران؛ همسر جانباز دفاع مقدس که زندگی خود را صرف خدمت به این جانباز و ساماندهی 300 نفر از همسران جانبازان اعصاب و روان و خدمت به این خانواده‌ها کرده است.

فرنگیس عنبری‎یزدی از ایران؛ سال‌های بسیار از عمر خود را صرف حمایت از محرومان کرده است.

بهجت افراز از ایران؛ بانوی برجسته دیگر و فعال حوزه اجتماعی و هلال احمر که اقدامات او به‌ویژه در زمینه حمایت و کمک به خانواده آزادگان و تالیف کتاب‌هایی در این حوزه، موجب انتخاب او به عنوان برگزیده جشنواره شده است.

منتخبان بعدی نیز رباب علی‌دشتی بانوی خیر از کویت و لعبت گران‌پایه از ایران بودند. گران‌پایه با انجام ۵۴ هزار ویزیت و ۱۵۰۰ جراحی رایگان در مناطق محروم توانست جایزه جهانی گوهرشاد را از آن خود کند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 289803 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟