رد پای زمین‌خواران در 6 آتش‌سوزی‌ پناهگاه حیات‌وحش میانکاله

در سال جاری 6 آتش سوزی در اراضی جنگلی و مراتع شبه جزیره میانکاله رخ داده که در این آتش سوزی ها حدود 200 هکتار از جنگل انار و سازیل خاکستر شده که در تمام این حوادث Accidents عامل انسانی علت اصلی اعلام شده است.

گمانه زنی برای تصویب منطقه آزاد تجاری در بندر امیرآباد در حاشیه شبه جزیره میانکاله در ساحل دریای خزر در شرق مازندران و محدودیت وجود زمین خالی خارج از جزیره در این منطقه احتمال آتش سوزی عمدی در این زیستگاه را تقویت می کند.

شبه جزیره میانکاله که در شرق مازندران واقع شده حدود 60 هزار هکتار مساحت دارد که تالاب بین المللی میانکاله یکی از600 ذخیره گاه زیست کره جهان است که سالانه یک میلیون بال پرنده در این زیست گاه مهاجرت می کنند.

مدیرکل محیط زیست عامل انسانی را علت آتش سوزی های اخیر در شبه جزیره میانکاله اعلام کرده است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی روز پنجشنبه گفت که تاکنون عمدی بودن این آتش سوزی ها اثبات نشده، ولی ابهام زیادی در این آتش سوزی بی سابقه وجود دارد که کارشناسان سرگرم بررسی علل این وقایع هستند.

وی افزود: آتش سوزی با این سطح درشبه جزیره میانکاله به عنوان ذخیرگاه زیست کره که حدود 60 درصد پرندگان مهاجر زمستان گذران پذیرایی می کند،می تواند آینده این زیستگاه را با خطر مواجه کند.

مدیرکل محیط زیست مازندران کم بودن تجهیزات اطفاء حریق و نیروی انسانی را از چالش های اصلی برای حفاظت کامل برای پناهگاه حیات وحش میانکاله اعلام کرد.

ابراهیمی افزود : برای هوشمند سازی نظارت بر شبه جزیره میانکاله طرح نصب دوربین های هوشمند ارایه شد که به دلیل کمبود اعتبار تاکنون این طرح اجرایی نشده است.

وی حداقل اعتبار مورد نیاز برای خرید و نصب این دوربین ها را که به صورت خودکار تحرکات داخل شبه جزیره به ایستگاه حفاظتی گزارش می کند را حدود 10 میلیارد ریال اعلام کرده است.

مدیرکل محیط زیست مازندران امیدوار است تا در پی آتش سوزی های اخیر در میانکاله که رد پای عوامل انسانی نیز در آن مشهود است ، اعتبار مورد نیاز برای خرید دوربین هوشمند در اختیار این اداره کل قرار داده شود.

شبه جزیره میانکاله در 50 کیلومتری شرق ساری مرکز مازندران و در حاشیه سواحل خزر قرار دارد که 230 گونه جانوری و گیاهی در این منطقه زیست دارند.

در یک دهه گذشته به دلیل ضعف نظارتی تعداد زیادی از دامداران به صورت غیر مجاز در این منطقه اسکان یافتند و بخشی از اراضی این شبه جزیره نیز در تصرف زمین خواران قرار گرفته است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 289958 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟