آجیل ها با رنگ آمیزی رنگ و لعاب می گیرند

محمد حسین عزیزی رئیس انجمن علوم وصنایع غذایی ایران، گفت: آجیل از جمله تنقلاتی است که بسیار مورد توجه مردم قرار می گیرد و با رنگ و لعاب های جذاب، هر بیننده ای را به خرید تشویق می کند.

وی افزود: یکی از عوامل جذابیت آجیل ، رنگ های خوراکی است که در پسته، انواع تخمه و بادام و غیره استفاده می شود و متأسفانه به اسم محصول صادراتی و مرغوب توزیع شده و سودهای زیادی را روانه جیب سودجویان کرده است.

رئیس انجمن علوم وصنایع غذایی ایران خاطر نشان کرد: رنگ های مصرفی در خوراکی ها حاصل مواد طبیعی و خالص، و یا ترکیبات شیمیایی است که اثرات سویی در بدن و سلامت محصولات طبیعی خوراکی دارند. بسیاری از این رنگ ها از کشورهای دیگر وارد شده است کیفیت ان بستگی به کشور تولید کننده آن دارد.

وی عنوان کرد: روی بسته بندی رنگ های خوراکی باید تاریخ ، استاندارد غذایی و شماره درج شده و مجوز لازم را کسب کرده باشد. با این حال حتی رنگ های مجاز خوراکی، نیز باید به اندازه تعیین شده مصرف شود و استفاده بیشتر آن می تواند خطرساز شود.

عزیزی یادآور شد: رنگ های مجاز مصرفی در مواد خوراکی، خالص و عاری از سموم و مواد شیمیایی است در حالی که در برخی موارد شاهد رنگ های غیر طبیعی بر آجیل و خوراکی هایی چون برگه های زردالو هستیم که با ظاهر فریبنده، خریداری شده و مصرف می شود.

وی اذعان داشت: دفع سموم حاصل از رنگ های خوراکی از بدن بسیار مشکل و مسمومیت زا است بنابراین به مردم توصیه می شود حتما از آجیل های خام و بدون نمک و رنگ های پررنگ استفاده کنند و گول ظاهر فریبنده اجیل را نخورند. همچنین این محصولات را از مغازه های معتبر خریداری کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 290109 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟