فعالیتهای عملی و آزمایشگاهی در مدارس بیشتر شود

پس از تلاش فراوان دانش‌پژوهان سراسر کشور و پایان یافتن مسابقه‌ای بزرگ که از سال ۱۳۹۴ آغاز شده بود، تیم‌های اعزامی ایران به المپیاد جهانی زیست‌شناسی انگلستان (شهر Coventry) در سال ۱۳۹۶ (۲۰۱۷ میلادی) اعلام شد.

این دوره از مسابقات از ۱ تا ۸ مرداد سال ۱۳۹۶ برگزار شد و تیم کشورمان توانست در این رقابت مهم علمی با کسب چهار مدال افتخار آفرینی کند.

اعضای تیم ایران در این مسابقات را چهار دانش آموز نخبه تشکیل می دادند که پرهام درزی از مدرسه علامه حلی یک تهران، شقایق خان‌محمدی از مدرسه فرزانگان یک تهران با کسب دو مدال طلای جهانی، محمد جواد مقراضی از مدرسه علامه حلی شماره ۳ تهران با کسب مدال نقره و معین قاسمی از دبیرستان استعدادهای درخشان شهید بابایی قزوین با کسب مدال نقره درخشیدند

نخبگان جوان را حمایت کنیم

معین قاسمی دانش آموز پیش دبستانی دبیرستان تیزهوشان شهید بابایی قزوین از جمله جوانان مستعدی است که توانسته با کسب مدال نقره در المپیاد جهانی در رشته زیست شناسی نام ایران را در خارج از مرزها بلند آوازه کند و استعدادهای علمی ایران را به رخ بکشد.

استقبال خوب از این دانش آموز نجیب و فهیم قزوینی در مراسم اختتامیه پانزدهمین دوره رقابتهای آزمایشگاهی دوره دوم متوسطه سراسر کشور از سوی مدیرکل آموزش متوسه وزارت آموزش و پرورش و مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین صورت گرفت و با ابراز محبت معلمان و دانش آموزان این موفقیت مورد توجه قرار گرفت.

درفرصتی که بدست آمد در گفتگویی کوتاه که با معین قاسمی مدال آور المپیک در خصوص سطح کیفی مسابقات جهانی و رمز موفقیت این دانش آموز موفق سوالاتی را مطرح شد.

مسابقات در چه سطحی برگزار شد و مهترین رقبای ما چه کشورهایی بودند؟

مسابقات المپیاد زیست شناسی جهانی در انگلستان برگزار شد که در این رقابتها تیمهای مطرح جهان حضور داشتند و سطح مسابقات بسیار بالا بود و تجربه بسیار خوبی کسب کردیم.

این رقابتها اولین تجربه جهانی برای من بود و توانستم خود را با شرایط جهانی بیشتر وفق دهم که امیدوارم در سایر عرصه های بین المللی بتوانم از این تجربه استفاده کنم.

اکثر کشورهای صاحب نام در این رشته از جمله، انگلستان، چین، روسیه، سنگاپور، اندونزی و امریکا در مسابقات حضور داشتند و رقیب اصلی ما تیمهای آمریکا و چین بودند که با همه توان حاضر شدند و در مجموع ۶۸ کشور جهان توان علمی خود را به نمایش گذاشتند.

تیم ایران چند مدال گرفت و در چه رده ای قرار گرفت؟

تیم دانش آموزی کشورمان دو مدال طلا و دو مدال نقره کسب کرد که من توانستم در جایگاه دوم قرار بگیرم و صاحب مدال نقره شوم.

در مجموع تیمی هم کشورمان توانست در مکان پنجم جهان قرار گیرد که رتبه خوبی است.

رمز موفقیت شما در این مسابقات چه مواردی بود؟

برای من سه عامل مهم در موفقیتم نقش داشت که توکل به خداوند، تلاش مداوم و شبانه روزی و حمایت خانواده ام از مهمترین آنها بود که توانست چراغ راه من در طی این مسیر باشد.

البته این مسابقات نشان داد که در کشورمان استعدادهای بسیار خوبی داریم که اگر فرصت ارائه قابلیتهای خود را داشته باشند می توانند بدرخشند و مدالهای رنگارنگی در رقابتهای جهانی کسب کنند.

مهمترین چالش دانش آموزان ما در مدارس برای تقویت برنامه های علوم پایه چیست؟

در مدارس استعدادهای بسیار خوبی داریم اما امکانات کم است و مهمترین چالش به نظرم بخش عملی است که در این زمینه کمتر کار می کنیم و نمرات عملی و آزمایشگاهی ما پایین است.

علوم پایه بسیار کمک می کند در این رقابتها موفق شویم به همین دلیل بخش عملی در مدارس بسیار مهم است و باید اهمیت داده شود.

چالش اصلی ما این است که مدت زمان تعیین شده در بخش عملی و آزمایشگاهی در مدارس کم است و باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد و در برنامه ریزیها اصلاح شود.

فضای مدارس و کلاس های ما آیا نشاط لازم را دارد یا متکی به روش های تئوری است؟

در مدارس به حافظه تکیه می شود در حالی که باید دنبال فعالیتهای عملی باشیم ودر این زمینه علوم آزمایشگاهی بسیار مهم است و باید به پژوهش و تحقیق توجه بیشتری شود.

سیستم آموزشی ما تئوری محور است و بر حفظیات تکیه دارد در حالی که علوم آزمایشگاهی برای فهم و درک درست مطلب مهم است و باید در مدارس مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

خوشبختانه در استان قزوین امکانات و فضای آزمایشگاهی مناسب است البته کمتر استفاده می شود که انتظار می رود در این زمینه برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 290305 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟