مداخله در مساله کودکان کار و خیابان فقط با هماهنگی بهزیستی

اصغر باقری  با بیان اینکه کار کودک در واقع نوعی بیگاری است، افزود: کودک باید به مدرسه برود و درس بخواند نه اینکه برای اندکی درآمد از زندگی آینده و پیشرفت در جامعه محروم شود. در کنار درس، کودک نیاز به تفریح و سرگرمی دارد که اگر از آن محروم شود، در آینده لطمات جدی خواهد دید.

وی با تکذیب برخی اظهارنظرها در خصوص درآمد روزانه چندصد هزار تومانی کودکان کار و خیابان گفت: در مورد متکدیان تحقیقاتی انجام شده و مشخص شده که برخی از آنها درآمد روزانه نسبتا خوبی دارند اما کودکان کار افرادی ضعیف هستند که برای کمترین درآمد مجبور به کار می شوند. در شناسایی انجام شده تقریبا مطمئنیم که درآمد کودکان کار اندک است.

مدیرکل بهزیستی تهران در مورد ریخت شناسی کودکان کار خاطرنشان کرد: برخی از کودکان کار و خیابان افراد بی سرپرست هستند که سازمان بهزیستی به این کودکان خدمات می دهد و آنها را در مراکز خود تحت پوشش می گیرد. اما بسیاری از کودکان کار و خیابان دارای خانواده مشخص هستند که به دلیل فقر یا دیگر آسیب‌های اجتماعی مجبور به کار و کمک به تامین معاش خانواده هستند.

باقری در مورد این دسته از کودکان کار گفت: اولین اقدام در برخورد با کودکان کار و خیابان شناسایی و دریافت شرح حال آنها است. ما براساس شرح حال مشخص می‌کنیم که کودک بی سرپرست است یا بدسرپرست و یا خانواده ناصالح دارد و پس از انجام شناسایی مداخلات اجتماعی را آغاز می‌کنیم که در همین راستا در طول یک سال گذشته توانستیم ۱۸۰۰ کودک کار و خیابان را ساماندهی کنیم.

وی ادامه داد: برای ساماندهی این تعداد از کودکان کار در سول یکسال گذشته نزدیک به سه میلیارد تومان هزینه کردیم که این رقم صرف ارائه خدمات آموزشی، بهداشتی و درمانی به خانواده ها شد تا با دریافت این خدمات دیگر کودکان خود را برای درآمدی اندک به خیابان نفرستند.

مدیرکل بهزیستی تهران در مورد مسئولیت جامعه در برخورد با کودکان کار و خیابان تاکید کرد: همه افراد جامعه موظفند و مسئولیت دارند در ساماندهی به کودکان کار در کنار بهزیستی باشند و نزدیکترین و در دسترس ترین راه در هنگام مشاهده این کودکان، تماس با سامانه ۱۲۳ بهزیستی است.

باقری افزود: سامانه ۱۲۳ به صورت شبانه روزی اماده انجام مداخلات اجتماعی در زمینه کودکان کار است و در کنار بهزیستی، انجمن‌های فعال و دارای مجوز هم صلاحیت انجام مداخلات را دارند.

وی در مورد برخی مداخلات از سوی برنامه های تلوزیونی پربازدید در حوزه کودکان کار گفت: هرگونه مداخله در موضوع کودکان کار باید با هماهنگی سازمان بهزیستی باشد و تاکنون چنین هماهنگی با ما انجام نشده است. البته کمک به حل مساله کودکان کار و خیابان و اقدام در جهت آموزش آنها، اقدامی پسندیده است اما مداخله در این موضوع باید تنها از طریق تسهیل گران آموزش دیده بهزیستی انجام شود.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 290309 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟