هزینه آب و برق در ایران کمتر از دیگر کشور های جهان

برای اینکه درک بهتری از این ماجرا داشته باشید، به سراغ چند کشور اطراف خودمان و چند کشور پیشرفته دنیا رفته ایم و میزان هزینه قبوض را به نسبت حقوق دریافتی مشخص کرده ایم. در تهران میانگین حقوق دریافتی حدود یک میلیون و 500 هزار تومان اعلام شده است. ولی همانطور که می دانید معمولا در خانواده های چهار نفره، دو نفر کار می کنند تا حساب و کتاب زندگی جور شود. به همین خاطر در دیگر نقاط دنیا نیز حقوق هر فرد را ضرب در دو کرده ایم تا شرایط آنجا را به وضعیت تهران نزدیک کنیم.

ایران

در ایران به نسبت باقی کشورها تعرفه های خوبی برای آب و برق و گاز وضع شده است. تعرفه هایی که اکنون در مورد انرژی های اصلی وضع شده اند، به خاطر ممنوعیت افزایش قیمت آب و برق و سوخت در سال 96 متعلق به سال 95 هستند. در سال 95 در قابل بررسی لایحه بودجه آن سال، نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که وزارت نیرو می تواند علاوه بر دریافت نرخ آب بهای شهری و نیز دریافت بهای برق از مشترکان 15 تومان به ازای هر متر مکعب فروش آب شرب و سه تومان به ازای هر کیلووات ساعت برق از مشترکان عوارض دریافت کند. برای گاز نیز نحوه احتساب پلکانی حذف شده و مشترکان اعم از پرمصرف و کم مصرف به ازای مصرف هر مترمکعب گاز 150 تومان می پردازند.

ما برای اندازه گیری میزان هزینه «ماهانه» یک خانواده چهار نفره در تهران به سراغ قبض دوستان و آشنایان رفتیم. قبض هایی که به صورت میانگین هزینه برق حدود 25 هزار تومان، هزینه آب حدود 15 هزار تومان و هزینه گاز حدود 30 هزار تومان بود. به صورت کلی مجموعه ای هزینه ها به حدود 70 تا 100 هزار تومان می رسد.

میانگین درآمد هر فرد در تهران حدود یک میلیون و 500 هزار تومان است و اگر دو فرد شاغل را در یک خانواده چهار نفره در نظر بگیریم، به حدود سه میلیون تومان در ماه می رسیم. با این حساب نسبت قبض پرداختی به درآمد هر خانوار به حدود سه تا چهار درصد می رسد.

ترکیه

ترکیه یکی از کشورهایی است که هزینه های مصرفی بالایی به خصوص در زمینه گاز دارد. هزینه گاز مصرفی که البته در همه جای ترکیه هم در دسترس نیست، حدود یک لیر به ازای هر متر مکعب است. البته از طرفی میزان درآمد افراد هم بالاست و در شهرهای مهمی مثل استانبول خانواده ها به راحتی از پس پرداخت قبض های خود بر می آیند.

البته فقط از عهده قبض، وگرنه در مورد هزینه های جاری دیگری مثل اجاره آپارتمان در شهرهای بزرگ، باید حدود دو میلیون تومان ماهانه پرداخت کنند. درآمد مردم این کشور در شهر استانبول به صورت میانگین حدود دو میلیون و 300 هزار تومان است و درآمدی که با در نظر گرفتن دو فرد شاغل در هر خانوار به حدود چهار میلیون و 600 هزار تومان می رسد.

طبق آمار مصرفی ترکیه، هزینه برق یک خانواده چهار نفره در یک ماه حدود 107 هزار تومان، هزینه آب حدود 94 هزار تومان و هزینه گاز به حدود 200 هزار تومان می رسد. یعنی مجموع قبوض عددی حدود 400 هزار تومان را به ما نشان می دهند. با توجه به درآمد خانواده های ترکیه ای این قبض حدود 8.5 درصد از درآمد یک خانواده چهارنفره را در بر می گیرد.

امارات

کشور امارات چه در زمینه مصرف برق و چه در زمینه مصرف آب یکی از کشورهای پرمصرف دنیا محسوب می شود. مصرف برق این کشور به خاطر استفاده از وسایل سرمایشی مثل کولرهای گازی در شبانه روز است. مصرف آب هم که به خاطر گرمای هوا کاملا مشخص است. مردم این کشور در روز بیش از 550 لیتر آب مصرف می کنند. مقداری که تقریبا دو و نیم برابر میزان مصرف هر فرد در ایران است.

سبک زندگی در امارات نیز روی میزان مصرف این انرژی ها تاثیر زیادی دارد. با توجه به اوضاع مالی خوب بسیاری از اهالی شهرهایی مثل دوبی، بسیاری از افراد تمایل به خانه های ویلایی دارند تا آپارتمانی. به همین خاطر مصرف انرژی آنها با توجه به مساحت خانه و کارهایی مثل آبیاری حیاط تقریبا دو برابر می شود.

ما میزان مصرف در آپارتمان را در نظر گرفته ایم تا مدل مقایسه به وضعیت شهری مثل تهران نزدیک شود. هزینه برق در این کشور برای یک خانواده چهار نفره به حدود یک میلیون و 500 هزار تومان می رسد. هزینه آب نیز بسته به فصل و میزان گرمای هوا متفاوت است و ممکن است به حدود شش میلیون تومان در ماه هم برسد. ولی در وضعیت آپارتمانی و در حالت عادی این رقم حدود 700هزار تومان در ماه است. هزینه گاز هم با توجه به تحقیقات ما حساب نمی شود!

درآمد فردی که در دوبی زندگی می کند، به صورت میانگین حدود 12 میلیون و 300 هزار تومان است که با احتساب دو فرد شاغل در یک خانواده، به 24 میلیون و 600 هزار تومان می رسد. مجموع هزینه قبض یک خانواده چهار نفره با توحه به محاسبات، به حدود دو میلیون و 200 هزار تومان می رسد. یعنی حدود 10 درصد درآمد خانواده های اماراتی پای پرداخت قبض می رود.

پاکستان

اوضاع پاکستان نسبت به کشورهای دیگر واقعا خراب است. در پاکستان نه آب، نه برق و نه گاز در دسترس همه کشور قرار نگرفته و هر کدام در مناطقی خاص به مردم عرضه می شوند. مثلا جالب است بدانید که در پاکستان حدود 20 درصد درآمد هر خانواده برای سوخت چوبی هزینه می شود. یعنی میزان دسترسی به گاز و برق و دیگر وسایل گرمایشی در بعضی مناطق به قدری پایین است که مردم به صورت بدوی خود را گرم می کنند.

با توجه به افزایش دسترسی و بهبود امکانات به تازگی قیمت های جدید در این کشور وضع شده و مبلغ قبض های آنها را کاهش داده است. خانواده های پاکستانی اگر در شهری مثل اسلام آباد زندگی کنند ماهانه حدود 100 هزار تومان پول برق می دهند. به علاوه حدود 30 هزار تومان هم پول گاز آنها می شود. قبض آب نیز به حدود 60 هزار تومان در ماه می رسد.

میانگین درآمد یک نفر در پاکستان حدود یک میلیون و 400 هزار تومان است و با احتساب دو نفر شاغل به دو میلیون و 800 هزار تومان می رسد. مجموع قبض خانواده های پاکستانی ساکن اسلام آباد نزدیک 200 هزار تومان است که با توجه به دریافتی ماهانه حدود هفت تا هشت درصد میزان حقوق آنها را در بر می گیرد.

آمریکا

در آمریکا بیشترین هزینه پای پرداخت قبض برق می رود. البته اینترنت هم سهم زیادی در هزینه خانوارها دارد و ممکن است به اندازه نصف قبض های آب و برق و گاز خرج روی دست خانواده ها بگذارد. در حقیقت هزینه انرژی در آمریکا ارزان نبوده و یکی از گران ترین کشورهای دنیا در این زمینه است ولی به خاطر ساختمان های مهندسی شده و البته فرهنگ مصرف انرژی به خانواده های آمریکایی فشار زیادی بابت پرداخت این هزینه ها وارد نمی شود. هزینه قبض برق برای یک خانواده چهار نفره در ماه حدود 690 هزار تومان است. قبض آب نیز حدود 150 هزار تومان هزینه دارد. گاز نیز با توجه به فصل متغیر است ولی به صورت میانگین حدود 315 هزار تومان خرج روی دست آمریکایی ها می گذارد.

در مجموع می توان گفت یک خانواده چهار نفره حدود یک میلیون و 150 هزار تومان پول قبض می دهد.

میزان درآمد هر فرد آمریکایی نیز حدود 11 میلیون و 370 هزار تومان است. با احتساب دو فرد شاغل به 22 میلیون و 740 هزار تومان می رسد. در کل می توان گفت پرداخت قبض حدود پنج تا شش درصد درآمد یک خانواده آمریکایی را به خود اختصاص می دهد.

آلمان

در آلمان نسبت به دیگر کشورهای اروپایی هزینه گاز گران تر است. البته کلاه هزینه گاز در کشورهای اروپایی نسبت به کشورهای آسیایی و آمریکایی گران تر است. به خصوص در اروپای شمالی. خانواده های چهار نفره آلمانی ساکن برلین طبق آمار جهانی حدود 370 هزار تومان به صورت ماهانه پول پای برق می دهند. برای گاز نیز این هزینه به حدود 440 هزار تومان در ماه می رسد. آب نیز کمترین هزینه را به خود اختصاص داده و حدود 130 هزار تومان هزینه دارد.

مجموعه این هزینه ها به 940 هزار تومان در ماه می رسد. میانگین حقوق هر فرد آلمانی حدود 9 میلیون و 500 هزار تومان است و با احتساب دو فرد شاغل به حدود 20 میلیون تومان می رسد. در آلمان نیز مانند آمریکا هزینه قبوض حدود پنج تا شش درصد هزینه یک خانواده چهارنفره را به خود اختصاص می دهد.

ژاپن

کشور ژاپن به هزینه های تحصیلی گرانش معروف است. ولی اگر قصد کار و زندگی در این کشور را دارید تقریبا می توان گفت قبض ها درصد کمی از درآمد شما را به خود اختصاص می دهند. یکی از دلایل این امر خانه های کوچک و آپارتمانی ژاپنی است که هزینه های خانوار را کاهش می دهد. هزینه برق در این کشور ماهانه حدود 350 هزار تومان است. گاز نیز حدود 180 هزار تومان خرج روی دست یک خانواده چهار نفره می گذارد.

آب هم در ژاپن کمی گران تر از حد معمول است و حدود 170 هزار تومان هزینه دارد. در مجموع میزان قبوض در یک ماه به حدود 700 هزار تومان در ماه می رسد. میانگین حقوق در این کشور حدود هشت میلیون تومان برای یک نفر و به تناوب 16 میلیون تومان برای دو فرد شاغل در یک خانواده است. با این حساب قبوض مصرفی تقریبا عددی بین چهار تا پنج درصد از درآمد خانوارها را به خود اختصاص می دهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 290795 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟