آگاهی اندک در حوزه کودک مهمترین علل بروز کودک آزاری

علی ترابی پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان، در خصوص مهم ترین عوامل بروز فجایع کودک آزاری اذعان کرد: در بروز این موضوع علل و عوامل مختلفی سهیم هستند که از جمله آنها آگاهی اندک و اطلاع رسانی ضعیف در این حوزه است. چه از نظر ارائه آموزش های مناسب به کودک و چه از نظر ارائه راهکارها و شیوه های تربیتی به والدین. در کنار این دو مقوله ، باید به ضعف در اطلاع رسانی نسبت به جرایم و قوانین مربوط به کودک آزاری هم اشاره کرد. چه بسیارند رفتارهایی که قانون Law گذار آنها را جرم Crime تلقی کرده است ولی به خاطر ضعف در اطلاع رسانی والدین خیال می کنند نمی شود علیه آن اقامه دعوی کرد.

وی افزود: مسئولین ما کاملا کودکان و نوجوانان را فراموش کرده اند که این موضوع بسیار تاسف بار است. نزدیک به یک سوم جمعیت ۸۰ میلیونی کشور ما زیر ۱۸ سال هستند. یعنی ۳۰ درصد جامعه را همین کودکان و نوجوانان فراموش شده تشکیل می دهند. در همین مناظره ها و تبلیغات انتخابات چند ماه قبل ریاست جمهوری حتی یک کاندید اشاره ای به این حوزه و برنامه هایش برای آنها نکرد. امام خمینی فرمود امید من به شما دبستانی هاست و به واقع اهمیت توجه به حوزه کودک را نشان دادند و حالا واقعا باید بررسی کنیم که چرا نگاه سیاسیون کشور به حوزه کودک و نوجوان تا این حد تقلیل یافته است.

این فعال حقوق کودک و نوجوان تصریح کرد: هیچ یک از وزرای پیشنهادی آقای روحانی برای دولت دوازدهم در برنامه هایشان به صورت مستقل به حوزه کودک و نوجوان نپرداخته اند. این واقعا جای سوال دارد که چرا آقای صالحی وزیر پیشنهادی ارشاد برای بحث بازی های رایانه ای که آسیب هایش گریبان گیر کودکان و نوجوانان کشور شده است هیچ برنامه ای ارائه نداده اند؟ یا مثلا در حوزه مربوط به اسباب بازی و نوشت افزار برنامه ی ایشان چیست؟

وی ادامه داد: به نظرم باید به صورت جدی نمایندگان مجلس در جلسات رای اعتماد به این مقوله بپردازند، چرا که همین کودکان و نوجوانان در سالهای آینده سرنوشت کشور را به دست گرفته و اگر برنامه ای برای آنها نداشته باشیم دشمن برای آنها و افکار و فعالیت هایشان قطعا برنامه ریزی خواهد کرد.

ترابی در خصوص عملکرد رسانه های خبری کشور در حوزه کودک و نوجوان گفت: وقتی اخبار مرتبط با حوزه کودک را در رسانه های مختلف بررسی می کنیم می بینیم بیشتر این اخبار به حوادث Accidents مختلف معطوف هستند یعنی اخبار مربوط به کودک ربایی و کودک آزاری و قتل Murder کودک و سایر موارد مشاب آن و مع الاسف کمتر می بینیم رسانه ای به سراغ فعالان حوزه کودک و نوجوان برود و به انعکاس نقدهای آنان نسبت به مدیریت های مربوط به این حوزه بپردازد. در کشور ما تا مسئله ای سیاسی جلوه نکند رسانه ها هم به آن نمی پردازند و حوزه کودک هم از این قاعده مستثنا نیست و برای همین کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

وی همچنین افزود: تاسیس شبکه کودک در صدا و سیما اقدامی بسیار ارزشمند و هوشمندانه بود، که البته در مسیر اجرا دچار ضعفهایی هم شد. از جمله اینکه همه فعالان این حوزه و کودکان مخاطب آن انتظار داشتند تا برنامه های جذاب و پربیننده دیگر شبکه ها به صورت یکجا در این شبکه پخش شود. اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد و اکنون می بینیم که عمو پورنگ، فیتیله ای ها، عمو قناد، خاله شادونه و بسیاری دیگر از کاراکترهای محبوب کودکان در سالهای اخیر جایی در برنامه های این شبکه ندارند.

این پژوهشگر حوزه کودکان ادامه داد: شبکه نسیم با تدبیر مناسبش بستر برنامه سازی برای بزرگان طنز را فراهم کرده تا جایی که خندوانه پربیننده ترین برنامه تلویزیون شده است، ولی شبکه کودک از جذب بزرگان این عرصه عاجز است. رسانه ها باید مطالبه گری در این زمینه را در دستور کار خود قرار دهند. توقع این است رسانه های پرمخاطب و پربازدید به این موضوعات حساس باشند.

ترابی در آخر افزود: اگر مدیران شبکه کودک نتوانند بهترین عملکرد را داشته باشند و تلویزیون ما نتواند کودک را از همین سن کم جذب کند آنگاه خواهیم دید که جذب برنامه های شبکه های ماهواره ای می شود. وقتی هم که کسی از سن کودکی اش جذب آن برنامه ها شود قطعا در بزرگسالی جذب کردنش به صدا و سیما دشوارتر از پیش خواهد شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 295088 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟