کدام رشته‌های دوره‌های روزانه بدون کنکور هستند + اسامی رشته ها

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، آزمون سراسری سال 96 به منظور پذیرش دانشجو برای دوره های روزانه، نوبت دوم(شبانه)، نیمه حضوری، مجازی و پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور، موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی، پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و همچنین کد رشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی در روزهای 15 و 16 تیرماه سال جاری برگزار شد.
در این آزمون جمعا تعداد 930482 داوطلب ثبت‌نام کردند که از این تعداد 548571 نفر زن و 381911 نفر مرد هستند. به عبارت دیگر 58.96 درصد ثبت‌نام کنندگان زن و 41.04 درصد آنان مرد هستند. آمار داوطلبان آزمون سراسری سال ۹۶ نسبت به آمار داوطلبان سال گذشته تعداد ۷۰ هزار و ۴۵ نفر معادل ۷.۵ درصد بیشتر است.
پس از محاسبه نمرات آزمون داوطلبان از تعداد ۸۳۸ هزار و ۹۷۲ داوطلب حاضر در جلسه آزمون سراسری ۹۶ تعداد ۸۳۸ هزار و ۹۲۹ داوطلب مجاز به انتخاب رشته شده اند و تنها ۴۳ داوطلب مجاز به انتخاب نیستند.
ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های مختلف تحصیلی گروه‌های آزمایشی پنج گانه بدون احتساب ظرفیت پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی، ۷۴۴ هزار و ۴۱۸ نفر است. این ظرفیت در دوره روزانه ۱۳۱ هزار و ۹۴۴ نفر، در دوره شبانه ۲۶ هزار و ۸۵۷ نفر، پردیس خودگردان ۳ هزار و ۱۲ نفر، مجازی دولتی یک هزار و ۴۶۰ نفر، غیرانتفاعی ها ۱۸۰ هزار و ۸۰۸ نفر، پیام نور ۳۸۵ هزار و ۱۷۰ نفر، دانشگاه فرهنگیان (تربیت معلم) ۱۰ هزار و ۳۳۱ نفر، مناطق محروم یک هزار و ۷۰۲ نفر و مشترک با خارج از کشور ۵۰ نفر است.
این در حالی است که بخشی از پذیرش داوطلبان آزمون سراسری به صورت بدون آزمون و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی انجام می شود که این موضوع در دانشگاه های غیرانتفاعی، آزاد، پیام نور و علمی کاربردی صورت می گیرد اما طبق گفته ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، امسال پذیرش بدون آزمون فقط شامل دانشگاه‌های پیام‌نور و غیرانتفاعی نمی‌شود بلکه 12 درصد دوره‌های روزانه و 28 درصد دوره‌های شبانه نیز بدون آزمون دانشجو می‌پذیرند. 
طبق گفته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، طی پنج سال باید تمام ظرفیت های آموزش عالی بدون آزمون تکمیل می‌شد که امسال در چهارمین سال این طرح، با احتساب دانشگاه آزاد اسلامی، از مرز 85 درصد رد شده‌ایم.
همچنین طبق اعلام خدایی، میانگین شانس قبولی داوطلبان کنکور سراسری سال 96 نسبت به سال گذشته 36 درصد افزایش یافته است.
این در حالی است که غایبان کنکور و حتی افرادی که در کنکور ثبت نام نکرده اند نیز توانستند شانس خود را در مرحله انتخاب رشته امتحان کنند به طوری که این داوطلبان، مجاز بودند تا در رشته های بدون آزمون ثبت نام کنند تا پذیرش آنها در این رشته ها براساس سوابق تحصیلی صورت گیرد.
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت و گو با خبرنگار پانا با تأکید بر اینکه تعداد 46 هزار 345 داوطلب نیز در کد رشته محل‌هایی که پذیرش در آنها براساس سوابق تحصیلی صورت می‌گیرد، ثبت نام کرده‌اند، درباره رشته های بدون آزمون دوره روزانه دانشگاه ها گفت: لیست رشته های تحصیلی دوره روزانه دانشگاه ها در دفترچه راهنمای انتخاب رشته درج شده بود و داوطلبان طبق آن می توانستند انتخاب رشته کنند.
مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور درباره کیفیت رشته های بدون آزمون دوره روزانه دانشگاه ها نیز گفت: این رشته ها بی کیفیت نیستند اما با توجه به اینکه دانشگاه ها برای پذیرش دانشجو به سمت بدون آزمون می روند، این موضوع در سال جاری برای اولین بار برای دوره روزانه انجام می شود.
وی خاطرنشان کرد: رشته هایی که در دوره روزانه دانشگاه ها بدون آزمون بوده، رشته هایی هستند که کمتر از سال های گذشته استقبال شده است.
لیست رشته‌های تحصیلی که در سال تحصیلی جدید بدون آزمون پذیرش دانشجو می شود در گروه های پنج‌گانه به شرح زیر است:
رشته‌های تحصیلی گروه علوم ریاضی و فنی
کاردانی علوم ورزشی، کاردانی تکنولوژی ماشین های کشاورزی، آمار، ریاضیات و کاربردها و فیزیک، علوم کامپیوتر، کاردانی فنی برق، کاردانی فنی معدن، کاردانی فنی خط و ابنیه، کاردانی ارتباطات و فناوری اطلاعات، کاردانی فنی عمران، اقتصاد کشاورزی، علوم مهندسی، علوم انتظامی، علوم قرآن و حدیث، مهندسی صنایع، مهندسی کامپیوتر،علوم ورزشی، مدیریت صنعتی، کاردانی فنی مکانیک، علوم و مهندسی آب، اقتصاد، اقتصاد کشاورزی، مهندسی ایمنی، کاردانی نقشه برداری
رشته‌های تحصیلی گروه آزمایشی تجربی
علوم و مهندسی باغبانی، مهندسی علوم دامی، کاردانی تولید و بهره برداری از گیاهان دارویی و معطر، مهندسی طبیعت، زمین شناسی، علوم و مهندسی جنگل، علوم و مهندسی خاک، مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی، ترویج و آموزش کشاورزی پایدار، زیست شناسی گیاهی، شیمی محض، علوم و مهندسی محیط زیست، اقتصاد کشاورزی، گیاه پزشکی، علوم و مهندسی شیلات، اقیانوس شناسی، زیست شناسی دریا، زیست شناسی جانوری، مهندسی صنایع چوب و فرآورده های سلولزی، مهندسی فضای سبز، کاردانی تکنولوژی مرتع و آبخیزداری، کاردانی تکنولوژی تولیدات گیاهی، کاردانی تولید و فرآوری خرما
رشته‌های تحصیلی گروه آزمایشی انسانی
جغرافیا، علوم و قرآن حدیث، زبان و ادبیات عربی، مدیریت صنعتی، هتلداری، اقتصاد
رشته‌های تحصیلی گروه آزمایشی هنر
فرش، مرمت آثار تاریخی، هنر Art اسلامی
رشته‌های تحصیلی گروه آزمایشی زبان های خارجی
آموزش زبان انگلیسی، زبان وادبیات ترکی استانبولی، زبان وادبیات ارمنی، زبان و ادبیات انگلیسی، زبان و ادبیات اردو، زبان وادبیات فرانسه، مترجمی زبان انگلیسی، زبان روسی
بر اساس برنامه اعلام شده نتیجه نهایی پذیرفته شدگان کنکور 96 نیمه دوم شهریور ما از طریق سایت سازمان سنجش اعلام خواهد شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 296060 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟