مقایسه دو طرح تحول در وزارتخانه‌های آموزش‌وپرورش و بهداشت

رضوان حکیم‌زاده درباره چالش‌های اجرایی نشدن سند تحول بنیادین اظهار کرد:‌ در بحث اجرایی نشدن سند تحول بنیادین باید به فرایند تصویب و شکل‌گیری سند متمرکز شویم. در صفحه هشتم سند بعد از اینکه هدف تعلیم و تربیت و حرکت به سمت حیات طیبه است توضیح داده شد آمده است تحقق اهداف سند نیازمند نقشه راه است که نحوه طی کردن مسیر، منابع و امکانات لازم، تقسیم کار ملی و الزامات در این مسیر را به صورت شفاف مشخص کرده باشد. حال سوال این است توسط چه کسی و در چه زمانی باید این نیازها پاسخ داده می‌شد؟

وی افزود: سند تحول یک نقشه مترقی است که به ما می‌گوید در کدام مسیر حرکت کنیم اما جای نقشه راه خالی است؟ به عنوان مثال تصور کنید می‌خواهیم ساختمانی را که اشکالات زیادی دارد بازسازی کنیم، وضعیت نظام تعلیم و تربیت نیز همین است نمی‌توانیم مدارس را تعطیل کنیم و بگوئیم می‌خواهیم نظام آموزشی را از نو بسازیم. دانش‌آموزان و معلمان باید هر روز به مدرسه بروند و کتاب‌ها تدریس شود و این امکان وجود ندارد که روند را تعطیل کنیم و معلمانی را مطابق اهداف سند تحول بنیادین تربیت کنیم در شرایط فعلی بایددر خانه‌ای که ساکنان آن حضور دارند به بازسازی اقدام کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: سند 2030 در بهترین حالت محصول سال 1394 است در حالیکه فرآیند اجرای سند تحول به 10 سال قبل بازمی‌گردد و 6 سال قبل نیز ابلاغ شده است، چرا باید بین تهیه سند و تهیه نقشه راه و الزامات اجرایی فاصله بیفتد؟ ی همزمان با تدوین سند باید کارگروه مربوطه نقشه راه را نیز تهیه می‌کرد.

حکیم‌زاده ادامه داد: اگر بپذیریم در سراسر کشور 5 کارشناس نداریم که بتواند سند تحول را اجرا کند پس چرا سند را تدوین کردیم؟ باید بگویم که کارشناسان توانمندی داریم اما از ظرفیت آنها استفاده نکرده‌‌ایم. آقای چهاربند بیش از 30 سال است در آموزش‌وپرورش حضور دارند آیا 5 نفر متخصص در حوزه نیروی انسانی را نمی‌شناسند؟ در کشوری که به تولیدات علمی و فناوری هسته‌ای آن افتخار می‌کنیم چگونه ممکن است برای برنامه‌ریزی نیروی انسانی کارشناس نداشته باشیم؟ پس جست‌وجوی لازم انجام نشده است و ظرفیت به حلقه بسته‌‌‌ای از مدیران محدود شده که تصور می‌کنند آنها تمام توان را دارند.

وی با اشاره به طرح تحول سلامت در وزارت بهداشت گفت:‌ چگونه این طرح اجرا شد اما تحول بنیادین اجرا نشد؟ طرح تحول سلامت همراه خود پیوست اعتباری و مالی دارد و به طور دقیق مشخص شده است برای انجام تحول این اقدامات، امکانات و منابع مالی نیاز است و این گام‌های اجرایی باید برداشته شود بنابراین بالافاصله تلاش جهت تامین منابع مالی و اعتباری همزمان با تدوین این طرح انجام شد اما چنین اقدامی برای تحول بنیادین اتفاق نیفتاد چون در زمانی که باید فرآیند را تدوین می‌کردیم از این موضوع غفلت شد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش عنولن کرد: در کشور ما از ابتدای انقلاب تا به امروز وزرای بهداشت پزشک بودند اما در آموزش‌وپرورش همیشه متخصصان تعلیم و تربیت وزیر نبودند. زبان سند تحول بسیار ثقیل است و ایجاد توافق بین کف مدرسه، خانواده‌ها و برنامه‌ریزان کلان ایجاد نشده است در صفحه 16 و بند 6 سند آمده است هویت شناخت مدار و معنای گسترده و جامع معرفت ( وحیانی عقلانی نقلی و تجربی) چند نفر از مربیان و حتی بنده فهم یکسانی از این گذاره داریم. تلاش برای ساده شدن این زبان انجام نشده و فهم مشترک وجود ندارد که قرار است چه اتفاقی بیفتد؟

وی ادامه داد: اتخاذ سیاست‌ها و برنامه‌ها در آ بر خلاف روح سند تحول بنیادین است، سند می‌گوید مدرسه محل کسب تجربه‌های تربیتی است، کدام اقدام و برنامه‌های ما امکان کسب تجربه تربیتی را فراهم کرده است؟ آزمون تیزهوشان در پایه هفتم مجال تربیت در دوره ابتدایی را می‌دهد یا کنکور این اجازه را به دوره متوسطه دوم می‌دهد؟

حکیم زاده با اشاره به توصیه‌هایی گفت:‌ نباید اجازه دهند درصد درس معارف در کنکور جای مفهوم واقعی دین‌باوری را بگیرد یا مهارت‌های زبان عربی و فهم قرآن تبدیل به درصد درس عربی در کنکور شود.همچنین باید به پتانسیل عظیم معلمان توجه کنیم؛ ضمن اینکه باید به عدم القای جدایی بین وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم ومتمرکز شد چرا که در دانشگاه‌ها اساتیدی وجود دارند که می‌توانند در بحث اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش را یاری کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 296216 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟