عزم اجرای تحول بنیادین وجود ندارد/ دستگا‌ه‌های کشور را برای ۲۰۳۰ بسیج کردند

محمد مهدی زاهدی درباره چالش‌های اجرای سند تحول بنیادین اظهار کرد: سند تحول به صراحت بیان می‌کند آموزش و پرورش مسئولیت اساسی اجرا را برعهده دارد و در فصل سوم بیانیه ماموریت آمده است: «وزارت آموزش‌وپرورش متولی فرآیند تعلیم و تربیت در تمام ساحت‌هاست و سازمان‌های دولتی باید به کمک آن بیایند.»

وی افزود: در حالیکه تمام دستگاه‌ها باید برای اجرای سند تحول بنیادین به کمک آموزش‌وپرورش بیایند اما ملاحظه می‌کنیم سند 2030 وارد کشور شد و تمام دستگاه‌های کشور بسیج شده و طی مدت 4 ماه یک کتاب 500 صفحه‌ای از آن بیرون می‌آید و راهکارهای عملیاتی با جزیات را تبیین می‌کند. چگونه کشور این امکان را دارد که تمام دستگاه‌ها را با متولی بودن آموزش‌وپرورش برای اجرای سند 2030 بسیج کند اما عزم لازم برای اجرای سند تحول بنیادین مشاهده نمی‌شود. چگونه برای یک سند وارداتی تمام دستگاه‌ها بسیج می‌شوند اما برای سند تحول تلاش لازم را انجام نمی‌دهند؟

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت:‌در بحث آموزش وپرورش به آمایش سرزمین برای مدرسه‌یابی نیاز داریم و در سند تحول آمده است این کار براساس نیازهای 50 سال آینده انجام شود اما هم‌اکنون مشاهده می‌کنیم که وزارت راه و شهرسازی برج سازی می‌کند و طرح مسکن مهر اجرا می‌شود اما برای مدرسه جایابی نمی‌شود یا تعهد خود را برای ساخت مدرسه انجام نمی‌دهند و می‌گویند اگر مدرسه بسازیم باعث می‌شود قیمت مسکن بالا برود بنابراین در این رابطه نگاه به 50 سال آینده که هیچ نگاه به حال را هم نداریم.

زاهدی ادامه داد:‌ در فصل هشتم سند تحول بنیادین آمده است تمام دستگاه‌ها و نهادها به ویژه رسانه ملی باید برای تحقق اهداف تحول بنیادین تلاش کنند و گزارش نحوه همکاری دستگاه‌ها به صورت سالانه توسط وزیر به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود اما از سال 90 تا به امروز یک گزارش در این رابطه به شورای عالی ارائه نشده است و این موارد حکایت از آن دارد که مطالبه ملی در این رابطه وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه آموزش‌وپرورش در ارتباط با سند تحول بنیادین باید بیشتر احساس مسئولیت کند، گفت: در فصل هشتم آمده سیاست‌گذاری کلان بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است، شورای عالی آموزش‌وپرورش با استفاده از ظریت‌های آموزش‌وپرورش و سایر نهادها مسئولیت بررسی، تصویب و ابلاغ سیاست‌های اجرایی و طراحی سازوکار را بر عهده دارد همچنین وظیفه آموزش‌وپرورش نهادینه سازی و اجرای سند ملی است و حداکثر ظرف مدت یک سال از تصویب سند تحول باید برنامه زیر نظام‌های اصلی را به تصویب شورای عالی آموزش‌وپرورش برساند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد:‌ در آموزش‌وپرورش برای اجرای سند تحول بنیادین کوتاهی‌هایی شده است و می پذپریم که دستگاه‌های دیگر هم مقصرند اما هیچ کدام از وزرای آموزش‌وپرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی، گزارشی از عدم همکاری دستگاه‌های مسئول ارائه نکرده‌اند و اگر این گزارش ارائه می‌شد حتماً شورای عالی انقلاب فرهنگی به دستگاه‌هایی که همکاری نمی‌کنند اخطار می‌داد.

زاهدی مطرح کرد: جلساتی را با آقای بطحایی وزیر پیشنهادی برای آموزش‌وپرورش داشتیم و او باید تلاش خود را در اجرایی شدن سند تحول قرار داده و کارگروه‌های جدی از تمام دستگاه‌ها تشکیل دهد. برخی زیر نظام‌های سند تحول بنیادین مصوب شده است اما هنوز کامل نیست. دو زیر نظام مهم که تاکید جدی برای تدوین و تصویب آن داریم مدل تخصیص منابع مالی و نیروی انسانی است و افراد توانمند در حوزه اجرایی و نظری برای کمک در این رابطه وجود دارند.

وی بیان کرد: وزیر آموزش‌وپرورش باید برای اجرای سند تحول بنیادین اراده کند و آقای بطحایی در این رابطه قول داده است، سازمان برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی در صف نخست کمک به آموزش‌وپرورش برای اجرای سند هستند چرا که در 5 سال آینده حدود 400 هزار نیرو در آموزش‌وپرورش بازنشسته می‌شوند و سازمان امور استخدامی باید برای استخدام نیرو در آموزش‌وپرورش برنامه‌ریزی کند و سازمان برنامه و بودجه نیز منابع مالی لازم را در اختیار بگذارد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح کرد:‌ مطالبه جدی مجلس و کمیسیون آموزش بحث اجرای سند تحول بنیادین است و هیئتی در کمیته آموزش‌وپرورش مجلس تشکیل می‌شود که فقط بر اجرای سند نظارت خواهد داشت.

وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر خاطر نشان کرد:‌ کمیسیون آموزش و تحقیقات با طرح یک فوریتی تعیین تکلیف نیروهای حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموری موافقت نکرد چون اشکالاتی داشت و این طرح الان به صحن مجلس رفته است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 296268 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟