گیتا مولّلی عضو هیات مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی، اظهار داشت: در سالهای اخیر لزوم اجرای برنامه‌های شناسایی و مداخله زودهنگام کم شنوایی برهمگان مشخص شده و بررسی‌های چندی در سراسر جهان نشان داده است که کودکان کم شنوا فقط در صورت شناسایی و مداخله زودهنگام به اهداف کامل توانبخشی دست خواهند یافت.

این شنوایی شناس ادامه داد: هدف اصلی همه این برنامه‌ها در نهایت به حداکثر رساندن رشد مهارت‌های زبانشناختی و خواندن و نوشتن کودکان کم شنواست. در صورتیکه کودک کم شنوا موقعیت‌های لازم را برای آموختن زبان نداشته باشد، در مهارت‌های برقراری ارتباط، شناخت،خواندن و مهارت‌های اجتماعی-هیجانی از همسالان خود فاصله خواهد گرفت، این تاخیر سبب خواهد شد در بزرگسالی از سطوح آموزشی و شغلی پایین تری برخوردار شود.

دکتر موللی بیان داشت: از این رو تاکید بر این است که همگی کودکان کم شنوا از دوره نوزادی وارد برنامه‌های مداخله ای مناسب شوند. مداخله‌های لازم معمولاً خدمات شنوایی شناسی (اعم از تجویز و تنظیم سمعک و توانبخشی شنوایی)،گفتار درمانی و همچنین خدمات روانشناسی و بعضاً کار درمانی است. اما این خدمات در مراکز دولتی عموماً موجود نیست یا کیفیت لازم را ندارد.

این دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: در کشورهای توسعه یافته با نظر به اهمیت این خدمات، عموماً هزینه‌ها را بیمه‌ها متقبل می‌شوند زیرا حتی خانواده‌های قشر متوسط نیز زیربار هزینه‌های طولانی مدت و دائمی مورد نیاز کودک کم شنوا پشتشان خم می‌شود.

موللی ادامه داد: برای به حداکثر رساندن نتایج برای نوزادان کم شنوا/ناشنوا لازم است همه نوزادان پیش از یک ماهگی غربالگری شنوایی شوند و در صورت رد شدن از آزمون‌های غربالگری، حتماً تا پیش از سه ماهگی مورد ارزیابی‌های جامع شنوایی شناسی قرار گیرند. نوزادانی که کم شنوایی آنها شناسایی شود، تا پیش از 6 ماهگی توسط کارشناسان و متخصصینی که در زمینه کودکان و نوزادان کم شنوا دارای آگاهی‌های لازم هستند در برنامه‌های مداخله زودهنگام پذیرفته شده و کار با آنها آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد:‌ با توجه به شیوع فراوان کم شنوایی (شایعترین مشکل حسی مادرزادی ) و اثرات غیرقابل جبران ناشی از مداخلات دیرهنگام که سبب تاخیر زبان و گفتار کودک خواهد شد، اهمیت قرار گرفتن خدمات توانبخشی(شنوایی، گفتاردرمانی) تحت پوشش بیمه‌ها مشخص است، ولی عدم وجود بیمه‌های حمایت‌گر برای خدمات توانبخشی باعث آسیب‌های غیرقابل جبران برای خانواده‌ها و جامعه شده است.

عضو هیات مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی ایران خاطرنشان کرد: همه کارشناسان توانبخشی در رشته‌های مختلف همین دغدغه را دارند و عدم پوشش بیمه ای سبب بروز مشکلات عدیده هم برای کارشناسان خدمتگزار و خانواده‌ها شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 296378 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟