گزارش اختصاصی رکنا / پشه های سفید آیا یک معضل حل نشدنی است؟

به گزارش گروه اجتماعی رکنا : چند سال گذشته، شهروندان تهران با مشکلی به نام پشه سفید مواجه شدند و کم کم با گرم شدن هوا، دوباره این پشه ها به سمت تهرانی ها، یورش می آورند.

محمد حقانی عضو شورای شهر تهران در خصوص پشه های سفید به رکنا گفت: ما برای حل این موضوع تنها کاری که می توانیم انجام دهیم تذکر است.

وی ادامه داد: شورای شهر فعالیت های اجرایی ندارد و تنها می تواند با دادن تذکر های لازم به سازمان های مربوط اعلام کند.

وی در خصوص دلیل ازدیاد جمعیت این پشه ها گفت: پشه های سفید که چند سالی است در تهران بسیار زیاد شده اند به این علت است که در تهران بستر زندگی این پشه ها فراهم است، پشه های سفید که برای زندگی به مکانی گرم و دارای فضای سبز نیاز مند هستند تهران را به عنوان شهر مناسب خود پیدا کرده اند.

وی در پاسخ به راه های مبارزه با پشه های سفید به رکنا گفـت: برای مبارزه با این می توان از مبارزه های فیزیکی مثل آبشویی مبارزات شیمیایی مثل سم پاشی با سموم ارگانیکی اشاره کرد.

وی در خصوص تاثیر ساختمان ها و دریاچه چیتگر در روند ازدیاد این پشه ها گفت: قطعا نمی توان گفت بی تاثیر است و طی کنش ها و واکنش هایی که که اتفاق می افتد تاثیرات خود را می گذارد، وقتی ما زیر ساخت ها را از بین می بریم و باغات و درختان را نابود می کنیم بستر این مشکلات را به وجود می آوریم.

در ادامه با رییس محیط زیست گفت وگویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

محمدحسین بازگیر رئیس محیط زیست تهران گفت: بر اساس قانون Law مسئول سامان دهی و رفع این مشکل شهرداری است. با توجه به تحقیقات صورت گرفته حدود 600 نوع از این سفید بالک ها در ایران وجود دارد که از گذشته هم در کشورمان بوده اند، این پشه های سفید آفت ثانویه باغات و مزارع هستند.

وی در ادامه افزود: اگر ما این طغیان حشرات را در یک باغ یا فضایی متمرکز داشتیم به راحتی می توانستیم این حشرات را از بین ببریم، ما می توانیم از روش مبارزه شیمیایی انجام بدهیم که روند از بین بردن این آفات بسیار سریع تر است ولی از روش شیمیایی نمی توانیم استفاده کنیم چون این سموم شیمیایی سلامت جمعیتی که در تهران زندگی می کنند را به خطر می اندازد.

بازگیر در خصوص علی ازدیاد این حشرات گفت: یکی از این دلایل بستر مناسب شهر تهران برای زندگی این حشرات است، دلیل دیگری که وجود دارد از بین رفتن دشمنان طبیعی این حشرات است.

وی افزود: روش مبارزه مکانیکی که چند سالی است شهرداری از آن در حال استفاده است آبشویی درختان میزبان است یا حتی با هرس های به موقع خیلی از روند ازدیاد این آفات جلوگیری کرده ایم، حتی با سوزاندن برگ هایی که شامل تخم های ایر حشرات بودند بسیار جلوگیری انجام شده است.

آبشویی درختان بسیار کار سختی است چون بسیاری از این درختان میزبان در مسیر ماشین های آبشویی نیست، یا درختانی که خانه و باغ های مردم است که به آن ها دسترسی نداریم.

وی در خصوص نوار های زرد رنگ گفت: این نوار های زرد رنگ بیشتر کار مانیتورینگ را انجام می دهد یعنی با بررسی وضعیت این نوار ها می توانیم بررسی کنیم که در کدام مناطق این پشه ها بیشتر هستند، روند تولید مثل این پشه ها چگونه است ولی مقداری هم برای تعدیل جمعیت این حشرات هم استفاده می شود.

در ادامه برای مطمئن از اثرات این حشرات برای روی انسان گفتوگویی با دکتر صادق نیت رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: این حشرات زمانی که وارد مجاری تنفسی شوند ایجاد حساسیت می کنمد و مشکلات جدی به وجود نمی آورد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 296609 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سجاد رازقی
آیا این خبر مفید بود؟